Kattgårdar
Tänkte vi kunde lägga ut lite bilder på våra kattgårdar/innätade balkonger mm… Kan vara bra med lite olika tips på hur man ska bygga.
Här är min gård. Pga en dum altandörr (sitter högt) så har jag inte kunnat göra ett normalt tak på gården.
Den är nu halvfärdig (varit det i nåt år) och jag måste näta in hela taket…
Klicka på bildlänken för en större bild.
/Elisa

Verkar vara en stor och rejäl rastgård du har! Jag har försökt att övertala min gubbe att vi ska näta in altanen, men han vill inte gå med på det. Han tror det blir fult med nät. Nu är det bestämt att vi ska glasa in halva och sen ska jag sätta igång med operation övertalning om att näta in den andra halvan. Får väl muta honom med något
…eller sexstrejka…
…
Rolig tråd, Kalindas! Jag ska bygga en innan sommaren och återkommer då med bilder. 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
#2 Du får ta till kvinnans list, 
Börja bygga den själv vet jag. Då kanske han ger upp för att han vill säkert ha det snyggt..;-)
Har fått hjälp av en kompis och min far för att fixa till denna.
/Elisa
Så fin den var Kalindas. Jeg ønsker meg kattegård jeg også. Vi har en så stor terasse så det hadde vært perfekt å bygd en der..Men jeg er gift med en mann som har ti tommeltotter når det gjelder snekring og bygging da
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
# 6 Jag har en duktig snickare jag till yrket, men får inget gjort av honom….Så han kunde lika bra ha tiotummetottar han också. Har gjort min kattgård själv Det blev som det blev. Men katterna trivs då i den.
#7 Ja sjansen for en kattegård er nok størst om man gjør det selv
Fint med sådana grindar. Funderar på om man kan få tag i begagnade för en billig summa….
/Elisa
jepp Kolla på blocket, det är där jag köpt massor för en struntsumma, det va några år sedan. Jag har sett att de ofta annonserar om hund galler sektioner.
Vilket härligt lusthus! Där kommer katterna att trivas! Ja, jag får väl börja leta efter lämpligt nät och greppa hammare och spik…
#13 Det lysthuset hadde jo vært helt perfekt for kattene. Kjempefint var det.
#15 Hahaha jeg skal ikke engang spørre hvordan du fikk til det
#15 Du kan ikke bare si A uten å si B 
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
JO, Han tyckte jag såg lite sliten ut sen jag oljat in verandan, trädgårds möbler, släpat på tynor till stolar å soffor, undertiden han va på ett 50-års kalas. Jag påtalade att jag skulle ha målat i kattburen också….de va allt
Målarfärgburken har väntat i 3 år på att någon skulle ta i tu med den. När gubben målat så somnade han vid Tv:n. Sen va den sagan slut.
#18 En ikke fullt så spennende lørdagskveld med andre ord 

Men men..kattegården ble jo malt iallefall.

Så fint ni har! Jag har också kattgård, fast den är inte så snygg, men användbar i alla fall.
Ni som har tak på era, hur gör ni med snön? Jag hade nättak från början, men när blötsnön vräkte ner la den sig som ett flera ton (nåja, kanske inte) tungt täcke ovanpå och hotade att knäcka hela konstruktionen. Det gällde att vara hemma och kunna sopa bort snön.
Så jag tog bort taket och lät bara kanten på nätet luta inåt högst upp.

#13 Jag gjorde allt själv, det är därför det inte blev så tjusigt! Min sambo skulle hjälpa mig men efter fem minuter pratade han om ryggskott och gick in
…
#20 Huvudsaken är att det fungerar, bättre än inget. Mina katter skulle rymma om jag inte hadde tak på. Men vanligt nät håller inte för massor av snö, kan du inte hitta på någon lösning så du kan ta av taket vintertid…. Våra katter gillar ändå inte att vara ute den årstiden .

#22 Jo meningen var att jag skulle sätta dit nätet igen sommartid! Orka, som tonårsbarnen säger…
Lösningen är att nätet högst upp är sladdrigt och lutar inåt, har bara satt fast det med några ståltrådar mot balkongen ovanför. Så de klättrar inte över. Fast snyggt är det ju inte direkt… Bor i ett slitet hyresområde, så folk klagar inte. Det syns inte så mycket heller eftersom jag bara har några stolpar och hönsnät.
Men den dagen det rasar, eller när de ska renovera fasaderna (hemska tanke), har jag tänkt att satsa på något snyggare och stabilare.
Sätt lite krasse i sommar som klättrar i nätet, Det blir snyggt det

Jag har rosenvial som nästan helt döljer eländet
!

Först ut i år blir en inhägnad runt tomten så hunden kan vara lös ute. Sen blir det en kattgård. Jättebra att ni sätter in bilder så jag får tips och inspiration. Eller sambon rättare sagt.
Jag har precis nätat in våran balkong, återkommer med bilder senare idag!
Det här verkar vara tankeläsning! Jag planerar att flytta till lägenhet istället och har funderat intensivt på hur 17 man gör balkongen fallsäker.
Tänkte jag skulle fråga här, men det behövs ju inte ens! Nu väntar jag ivrigt på balkongbilder 
Jag vill se både utanpåhängande och inbyggda. ALLA sorter tack!
Jag vill ha humle i min rastgård. Den är snabbväxande och täcker snabbt. Växer upp till 20 cm/dygn och har små söta kottar. Det är ju en medicinalväxt, är den ofarlig för katterna? Någon duktig som vet?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Humle

Har också köpt luktärtor som jag ska sätta och låta klättra. Tomater är ju en bra och smart grej om man har en varm balkong. Det vill jag också ha! Jag vill ha en PRUNKANDE kattgård! 
Nåja, ska börja med att åka till bygghandeln och köpa en säck betong. Måste mura 3-4 stolpar…
Hallå Nilla ! Visst är humle något man skulle vilja ha i kattgården, men den drar till sej enormt med humlor å getingar, vid blommning. jag har massor av humle här på gården å det kryllar av flygfän.
Aha! Nä, getingar vill jag ju inte ha fler av. Då kanske det är bättre med krasse och luktärtor. De är ju också snabbväxande.
Hur är det med Pipranka då? Den är också vacker… 

Vad finfina gårdar ni har…
*avundsjuk*
Hoppas att jag snart hittar en liten radhustvåa-trea med en möjlighet att bygga ut en kattgård…
I år ska jag sätta nån ormbunke utanför kattgården sen krasse som får klättra i nätet, har också funderat på någon ampel med någe fint i som får hänga, så inte katterna kommer åt dem. Pipranka har jag hört talas om men får ingen bild av den, är det en klätterväxt utan blommning med fin röd höstfärg på baden ?? Inte tror jag katterna uppskattar att man försöker göra fint åt dem, dom vill nog bara ha en plats att gömma sej på, ifall det kommer någon fågel att smyga på.
Det är väl vi som tycker dom ska ha en blommig å vacker omgivning.
Ett katt paradis… Där skulle jag vilja bo som katt
Wow, Connie…vilken kattlyx! Jag blir gröööön av avund! 
Till Inger angående Pipranka;
Svenskt namn
koreansk pipranka
Zon
1-5
Höjd
6-8 meter
Beskrivning
Härligt frodig pipranka med stora hjärtformade blad och 5 cm långa gula blommor med purpurbrun kant. Höstfärgen är blekt gul. Trivs både i sol och skugga. Bäst utveckling på näringsrik, väldränerad och mullrik jord. Många spännande användningsområden: högklättring på fasader, infattning av entreér, som lövgång. E-merit: härdig, lättetablerad och snabbväxande. Större blad och blommor samt mer snabb- och starkvuxen än A. macrophylla.
Jag har ju förstås tänkt att JAG ska sitta i kattgården också! Vill gärna ha någon snabbväxande klängväxt som döljer ena kortsidan och klättrar upp i taket på rastgården.
I rastgården ska finnas gammaldags trädgårdsmöbler, tomater och lite annat smått och gott. Återkommer med foton, när bygget är färdigt… 
Den kattgården är jag dödligt avundsjuk på!
Funderade på om jag skulle göra nåt liknade på baksidan av huset jag hyr. Men är rädd att det blir för dyrt…
/Elisa

Jösses Connie vad läckert!
#37 Var det så den såg ut, ja ja den har jag sett, fin "buske" skulle den växa dej över huvve går det ju alltid bra att klippa ett hål i busken å titta ut på omgivningen
sätt inte för många bara så du blir som törnrosa
#38: Trädgården är bara på 450-500 kvadratmeter, så det är inte så där himla imponerande. ;-)
Men det är skönt att kunna ha dörren öppen om sommaren när det är varmt, så att både katterna och vi kan gå ut och in som vi vill.
#34 Superfin katt-trädgård! Där förstår jag att katterna stormtrivs på sommaren.
Såg att det finns en del tips om hur man bygger rastgårdar på Pawpeds.
http://www.pawpeds.com/pawacademy/management/catrun/ index.html
Lite inspiration kanske…

Drygt halva kattgården vi har är en altan, som vi byggt tak över. Alltihopa inhägnat av galvat fyrkantsnät (Granngårdens var väääldigt mycket billigare än precis likadana nät som vi hittade på andra ställen).
Skiffersten och betongplattor på det mesta av resten av kattgården. Bambu är kattsäkert (konstaterade vi när vi såg de riktigt stora kattdjurens inhägnader på Nordens Ark…). Vi har storfryle (gräs, att tugga på), lavendel, fjärilsbuske, sommarbuddleja, oregano (för att dra till sig fjärilar. Katterna ska ju ha litet roligt, och de flesta fjärilarna klarar sig ändå…)
Pipranka, blåregn och baltiska vindruvor och några olika kaprifol har vi satt att klättra på nätet (fast de har inte kommit igång riktigt än, hoppas på denna sommar).
#43 Sukk.. sååå flott dere har gjort det! Kan jeg flytte til deg med mine seks katter,en mann og tre barn ? hahaha 
Jag kan intyga att Kattgulds rastgård inte går av för hackor. En Chokladspottad Ocicathane mot en bakgrund av grön bambu, är en fröjd för ögat! 
Min stackars halvfärdiga innätade altan bör absolut fixas till.
Funderade på jordgubbsnät som tak. Inte vackert men ganska billigt.
Problemet är som någon skrev ovan, Snön. För den kommer ju tynga ner hela taket…
/Elisa
Akta så du inte väljer ett nät som fåglarna kan fastna i bara. Jag tycker din kattgård är jättefin! Jag har ju ingen alls, jag. Hotta upp den med någon blommande klängväxt. 
Nej någet fågelfångarnät vill jag inte ha. :-(
Så fort jag får tag i ett bra nät så ska det fixas till så det blir mysigt…
/Elisa
Buntband är en fantstisk uppfinning. Synd att man bara glömmer bort att använda dem till allt man faktiskt kan använda dem till!
Smart och bra innnätad balkong, den bör grannarna inte störa sig på så mycket.
/Elisa
#50 Nej, varken grannar eller inredningsfascistisk matte, hehe. Nu har jag satt upp insynsskydd i form av vitt skirt tyg på båda kortsidorna, vilket gör att den känns mer ombonad trots att man sitter bakom nät och bom ;-)
Har en kompis som totalvägrar att grilla hemma hos mig. Då han klagar över att det känns som att sitta i en hönsgård..;-)
/Elisa
#53 Så flott det var blitt. Kattene dine får jo rene luksus lysthuset
lyxigt
/Elisa

Det finns lite bilder på mittt album om någon vill kolla på hur man kan dela av en altan o göra kattgård :-)

Jeg har nettet inn balkongen! Eller halve balkongen hvertfall. Nok til at kattene ikke kan krype under rekkverket eller dette gjennom sprinklene, men ikke nok de at de kan være der og jeg er heelt sikker på at de ikke detter ut. Det er uansett blitt kjempefint og vi løste det hele med granitt som vi fant på utsiden av blokken, sjarmerende slitte planker og rest hønsenett fra en venninne. All in all 0 NOK hittil. Så kjøper jeg et nett fra rekkverket og opp til taket på neste regning. Kattene elsker det og Marie insisterer selvfølgelig å rulle seg gang på gang på de mest skitne stedene.
Jag har börjat att plocka lite i mina bodar, Jag bor med en "ekorre" som sparar på allt…. så jag får städa i smyg.
#59: Samma här, Tuska. Min sambo kan inte kasta någonting! Han har en neurotisk inställning till detta: Han tror nämligen att om han kastar något som har legat gömt i en bod, i en garderob, hylla eller whatever, så får han användning för just detta dagen efter att han kastade det. ;-)
Det har under de 22 år vi har bott ihop varit omöjligt att få honom att ändra denna inställning…
Tror kanske du har hittat lösningen? Städa och kasta i smyg… :-)
Han kommer aldrig att upptäcka att något är borta! :)))
Jag städar också i smyg, hehe! Tror att alla män är mer eller mindre samlare!!
Nej, men man blir lätt inredningsfascistisk, och inte blir det bättre av att jobba på Iittala… ;-)))
Däremot är jag vääääldigt bra på att organisera och stapla mina grejer ;-))
Kan ju hjälpa med det :P
Jag skakar liv i den här tråden igen med förhoppningen om få se fler fina balkonger och uteplatser att inspireras av!
…och efterlyser samtidigt tips på blommor och växter att ha på balkongen som är någorlunda "kattsäkra"!
Lillegutt och Pixi är stora blomsterälskare och njuter av blomster med alla sina sinnen… (särskilt smaksinnet, vilket brukar resultera i en och annan liten illgrön kräkpöl
)
Jag är väldigt förtjust i tobaksblommor - är det någon som vet om de är farliga?
Här är en bild på Kingston & Lillegutt på balkongen. Jag får återkomma med fler bilder på vår balkong & de soldyrkande katterna framöver

Jag är bara så glad i att jag tog tag i att näta in hela balkongen, nu kan jag lämna tjejerna ute utan problem, och de älskar denna med egen klätterstolpe och mattes badenbadenstol till fullo, svårt att få in dem om kvällen.
Blommor eller andra växter på min balkong dör hur jag en gör, för blåsigt och soligt, det får bli tråkiga men snygga "plastisar" Men jag slipper samtidigt fundera om katterna tål dem eller ej
#62 Är det Kingston som har så härlig kastrat rundör/mår bra katt, runt magen? Inget fel i mina ögon
Han ser väldigt nöjd ut..:-)
/Elisa
Jag såg att jag tidigare i denna tråden skrivit om att jag ville näta in altanen, men gubben ville det inte. Som så ofta fick jag som jag ville.
Nu är den in-nätad och det blev hur bra som helst. Gubben är också nöjd.
Vi använde fyrkantsnät och det är ganska osynligt så det känns inte som att vi sitter inburade precis. Fotona är tagna förra året.

#67 Det syns verkligen inte att ni har ens nätat in altanen, jättesnyggt och hemtrevligt
Jag började räkna katter och klia mig i huvudet innan jag läste att bilden var från förra året 

Jisses vilka fina gårdar / lusthus/balkonger etc. ni fixat!!!! Usch! får dåligt samvete för mina killar & den fjuttiga nätningen. Ej upp till tak- för det finns inget- så jag vågar ju ej lämna dem ute när jag ej är hemma+ att jag har dem under sträng uppsyn även fast vi är hemma. De får glädjas åt sina promenader istället.
Vilka fina bilder!
# 63: Japp, det är Kingston som är den med rondören!
(bilden är tagen i en konstig vinkel så han ser rundare ut än vad han är IRL. Här såg han nästan ut en korpulent tax, ha ha!)
#68 Nej, vi blev själva förvånade att det blev så osynligt. Nu syns det visserligen lite mer än vad det gör på fotot, men väldigt bra blev det.
#69 Haha, nu satte jag myror i huvudet på dej.
Det är Stella (Tings mamma) och Smilla, som flyttade med min dotter i vintras, som spatserar omkring med Lilla Obi och Tingeling..

#72 Var riktigt snyggt. Vill åxå ha en uteplats.
Nilla, när får vi se bild på din balkong?
#74 Jag har inte fått tummen ur och nätat in den ännu. Har som sagt bott på egen liten gård i 7-8 år och är inte alls van vid de ljud och den närhet man har till sina grannar när man bor i lägenhet. Håller fortfarande på att vänja mig.
När det är varmt, står allas balkongdörrar öppna och det pratas och sorlas. Min är stängd…skäms jag att säga. Jag tycker inte att min balkong är trevlig alls. 
Lägenheten är jättefin och renoverad…men jag väntar på nästa vår, då vi eventuellt ska hyra en fin skånelänga på en gård ute på landet. Det skulle passa mig bättre.
Ni har så fina rastgårdar alla! Liljekattens var så stor och fin, perfekt.
#74 Jag förstår dig! Min balkong är solig men havsvindarna kommer i full fart så man kan knappt vara där ibland. Eftersom jag bor högst upp (3:e vån.) och den inte har något tak så kan jag inte näta in den heller. Värdelöst. Dessutom har jag lite höjdskräck ibland…
Nilla du kanske kan sätta upp en nätdörr så att du kan ha balkongdörren öppen för vädring även om du inte vill vara där ute.
Jag hade också svårt för närheten till grannar och alla ljud det medför när jag bodde i lägenhet, det kändes riktigt befriande när vi flyttade till hus.
#77 Det var ett bra tips, Malin, tack! 

Liljekatten: Vad var det för "fyrkantsnär" ni använde och vart hittade ni det? Har en ny stor balkong som kanske ska nätas in till sommaren, men vill ju samtidigt att det ska bli snyggt!
Man vill ju kunna ha hem vänner å grilla utan att dom tycker att man sitter i en hönsgård 

Ursäkta att jag snor tråden men det heter gjutnät och finns tex. hos Krauta. Jag har samma på min ena kattgård.

Granngårdenbutikerna har också ett stort sortiment på nät

länkar till min tråd hur jag byggde min rastgård/kattgård
#79 Det verkar finnas många namn på liknande nät. Kan även kallas svetsnät. Jag kommer faktiskt inte ihåg vart vi köpte det, men det kan ha varit på ÖoB. Annars finns det säkert på olika byggfirmor.