Äntligen bebisar! Hjälp med hårlag!
Efter ett litet uppehåll har vi äntligen fått våra två efterlängtade kullar!
Första kullen föddes 31/12. Happi fick fem små fina dunbollar. Siamesvarianter eller långhår återstår att se.
Que klämde fram tre stycken oreintalflickor. En lila, en lila bicolour och en lila tricolour! Även där kan det bli långhår!
Ni som har erfarenhet…hur och NÄR ser man lättast skillnaden på en variant och enlånghårsbebis?? Idag är alal lika ludna/oludna men möjligtvis undantag för en som kan tänkas ha lite mjukare päls…
Lila tricolour!
Bilder, bilder, bilder!!
/Elisa

Ååå, så jädra söt liten going! Smack
!
Skicka hit den! :-)
/Elisa

Hehe…det är MIN pastellgurka! Hon kommer kanske få flytta utomlands….lite beroende på om hon blir lång eller korthår=)

Ja håller med Elisa… Skicka hit henne, vi kanske kan ha delad vårdnad eller nått sånt.
Så jädra sötig hon e!!
Gratulerer med 2 nye kull! Vi synes det er enklest å se hårlaget med det samme de er født. Langhårskattungene har en spesiell glans i pelsen på ørene, og har hårstrå med ujevn lengde. Noen av korthårskattungene har tilsynelatende litt krøllete hårstrå, mens de er helt slette hos langhårskattungene. Om du går inn på min profil på Facebook kan du se at jeg har laget et eget album med bilder av lanhghårskattunger, korthårskattunger og varianter. Det er som regel veldig greit å se forskjell på dem. Her er linken til albumet http://www.facebook.com/album.php?aid=298838&id=594047393

Grattis till kullarna!

Tack…he he delad vårdnad va?? och så blir det vårdnastvist och bråk!
Lisme ska genast gå och kika. Nu är dom ju något äldre än nyfödda så jag antar att jag missat min chans?

Nu har jag snabbkikat men ärligt talat..vissa har längre hår på öronen men det fanns bilder på ungar med korthåriga öron som också var balineser….

Får du nån långhårig hona så är jag EXTREMT intresserad! Beroende på stamtavla förstås

Jag fick tips av Jill att stryka dem mothårs över svansen, en långhårssvans känns annorlunda, kan inte förklara hur men jag kände lätt skillnad på mina långhår och min enda variant
Grattis!!! 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Nä, usch! Ni visar så mycket gulligt…..jag måste nog ha en till …… så den får gärna flytta hit
den var ju bara för sööööt
It's a cat's world… adjust! :)

#12 ok…ska känna efter men vad är skillnaden? Är variantsvansen hårdare i pälsen? Och vilken ålder är då lämpligast?
Den lila är troligen långhårig efter tips ….men jag vet inte hur dom lyckas se det på kort.
#10 Du kan ikke bare se på lengden på hårene, du må også se på hvordan hårene er. Bildene som er i det nevnte albumet er tatt når kattungene er fra nyfødte til ca 3 dager. Hvis du legger kattungene sammen side ved side, og de ligger på magen er det også lett å se hvem som er variant og hvem som er langhår.
På dette bildet er nr 3 variant, de 3 andre er langhår.
Her er det 3 varianter og 4 langhår. Se på hodene til variantene, de har kortere og litt stivere (på en måte litt krøllete) hårstrå og langhår har glatte hår på hodet.
Denne er langhår, ser du glansen i pelsen? Ser du at hårene er glattere?
Dette er en variant. Ser du at hårene på en måte virker grovere enn på langhårskattungen på forrige bilde? Den har heller ikke den samme glansen i pelsen som kattungen på forrige bilde.
Dette er også en variant. Ser du likheten på pelsen hos disse to variantene, og forskjellen på pelsen til variantene og langhårskattungen?
Dette er en langhårskattunge. Ser du hvordan pelsen til denne kattungen er forskjellig fra pelsen til de to variantene, og likheten mellom denne og den andre langhårskattungen?
Dette er en korthårskattunge (ingen variant). Ser du hvordan hårene på denne er enda grovere enn de på variantene?
Også en korthårskattunge. Ser du at korthårskattungene og variantene mangler glansen i pelsen som langhårskattungene har?
De som är långhår har som en liten tofs på svanstippen de korthåriga är "rundare" där.
När de blir lite äldre ser varianterna ut som punkare och på balineserna/orientaliskt långhåren så ligger håren närmre skallen.
Mari

JAHA!!! Nu kom en bebis till!! Que klämde fram en cremehane på 107g sådär dagen efter! Snacak om att jag blev förvånad när jag hittade snyggingen som var alldles blöt!

Tack! Ja..då kanske kanske kan jag avgöra vilka som är vad. Tycker det är mycket lättare att se på orientalerna…
Bra förklaring Lisme, håller med.
#18 Grattis till bebisarna!
Grattis Angelica!
Och speciellt till vitfläckskullen. Riktigt kul med en lilapadda med vitt. Den bara måste du visa upp lite mer. Men inte ska du sälja den utomlands!
En sån pärla borde absolut bli kvar i landet. Väntar med spänning på fler bilder. Har du inga bilder på vackra mamma Que som du kan visa oss så länge?

Har inte varait så flitig med kameran tyvärr men ska passa på att ta lite foton på båda mammor och bebisar om ca en vecka när allt har lagt sig lite…nua dias det för fullt och ungarna skriker högt när jag plockar bort dom..dom har redan gått upp mella 10 - 20 gram stycket så det är riktigt hungriga monster!
Har haft en del förfrågningar från utlandet sedan Que kullen så känner inte att jag kan direkt neka…ha jag riktig tur får jag igen en hane som jag fastnat=))
Grattis till kullarna med de fina färgerna. Finalen med en cremepojke blev ju pricken över i:et ;)
Lotta, du får helt enkelt satsa på ett långhår. Du är ju van vid Perser sen innan, så det fixar du ju..
/Elisa

En är bicoulorhona halvtingad av mig ;-)