Tänder - smärta - stress
Vår kastratdam Pyttan var hos veterinär eftersom vi sett blod i urinen igen. Tack och lov visade inte ultraljudet någon sten, så då borde det ju vara urinvägsinflammation?! Men det stämde ju inte riktigt heller…
Det verkar som om hon har tömt sig ordentligt vid varje urinering och hon har inte sprungit på toan hela tiden. Det gjorde hon däremot för några veckor sedan och fick då en Vetrimoxinkur.
Hon har väldigt dåliga tänder, det har hon alltid haft. Hon har alla på plats men hennes tandkött blir lätt irriterat och sen stinker hon ur munnen. Sist vi skulle ta tandsten, fick hon medicineras i veckor innan för att försöka få ner inflammationen.
Nu blir det dags för en munrengöring igen. Veterinären berättade nämligen att en katt med så dålig status i munnen har ont, och av smärtan skapas det lätt stress - som kan ge mindre inflammationer i t ex urinvägarna (eftersom bakterier lättare letar sig in i kroppen under stress).
Så nästa onsdag ska hon till 'tandläkaren' :)
Under tiden ska hon gå på en ny kur + smärtstillande.

Stackarn, det låter inte roligt.Vet du vad det beror på att hon har dålig tandstatus, och när upptäckte du det första gången?

#1 - det började tidigt i hennes liv. Hon fyller snart 7 år och hon har en halvsyster med liknande problem. Båda är kastrerade och det är nog bra med tanke på att dessa två inte är de enda i släkten som har problem. En del har inte drabbats alls, men jag tror att det är ärftligt. Vi har trots detta en annan halvsyster i avel, och hon har jättefint tandkött och tänder.
Jag såg resultatet av en enkätundersökning från rasringen igår, och det verkar vara ett ganska stort problem med munnen på våra raser. Jag undrar vad detta kan bero på. Förr var det inte lika vanligt… Vår äldsta är född 1993 och han har bara varit hos tandläkaren ett par tre gånger. Han har alla tänder på plats, nästan ingen tandsten och aldrig någon karies. Veterinären säger alltid att han är så FIN i munnen :)

Problem med urinvägarna är bland det gräsligaste som finns. Jag vet… Hoppas hon snart slipper ifrån dessa besvär!

#4 - hon verkar riktigt glad och sprallig sedan hon börjat med Tolfedine. Annars brukar de ju bli trötta och sova en del. Nu ränner hon efter oss och verkar tacka för hjälpen :) Hon ska gå på detta tills tandputsningen nästa onsdag, så hon slipper sin munvärk under väntan. Det tror jag att hon uppskattar enormt :)

Idag har Pyttan varit hos 'tandläkaren'. De fick ta bort två kindtänder. Rötterna till dessa var i princip fastvuxna i käkbenet, så om ca 2 månader ska de kolla om det har läkt ut som det ska. Annars förmodar jag att det blir en ny operation…
Nu är hon lite trött och hängig. Ikväll ska vi sätta in Tolfedine igen så att hon ska slippa ha ont de närmaste dagarna. Vi håller tummarna för att hon ska kunna äta lite blötmat redan ikväll.
Pussa era 4-benta!

Hoppas hon kryar på sig snart.

Hoppas att Pyttan repar sig snart!

Tack ska ni ha - hon är redan sig lik men tycker att vi ska gå och lägga oss nu. Hon sitter i trappan och piper. Ja detta är ingen katt med siamesröst. Hon har en mycket, mycket, mycket egendomlig röst. Hon låter inte ens som en katt, mer som en sån där hundleksak som piper så där förfärligt att man får ont i öronen. Fast när Pyttan piper, får vi inte ont i öronen 

Pyttan envisas med att käka Hills torrfoder… Veterinären har sagt att blötmat är det bästa, frågan är om han menade att det var bäst i början pga smärta. Nu verkar hon inte ha ont alls…