Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 4587 ggr
Lejdet
0

Felbehandling hos veterinär.

Jag har just upptäckt att det som dödade min kattunge Pollux var en alldeles för hög felaktig dos av smärtstillande! Jag satt här och funderade på varför han blev så akut dålig så snabbt sen vi var hos vet.

Jag hade sökt för att det knakade i hans leder och skulle på återbesök idag och ta ställning till om nåt kunde göras eller om han skulle avlivas men han dog i mitt knä när vi satt och väntade på att få komma in..

Han började kräkas någon timme efter och blev jätteslö och försökte dricka massor av vatten. Sen var han inte sig själv på hela dagen igår och i morse hittade jag ju honom i mycket dåligt skick, alldeles kall och slö.

Läste nu om Tolfedine i FASS och där står att man ger 4 mg/kg kroppsvikt och injektionsvätskan är på 40mg/ml.

Alltså ska en enkiloskatt ha 0,1 ml. Jag såg honom ge sprutan och han gav 0,2 ml, alltså 8mg till min kattunge som vägde 330 gram!

Jag ringde veterinären nu och bad att få prata med chefen/ägaren. Sköterskan kollade i journalen och där stod inte ens med att han fick nån spruta, är inte veterinärer skyldiga att skriva journal precis som läkare??

Jag VET att han fick den och eftersom jag är sjuksköterska så reflekterar jag alltid över mängd och sånt.

Veterinären har konkret sagt dödat min kattunge.

Vad gör jag nu????

carinbrack
0

River upp himmel och jord! Så där får det inte gå till!

[Melanie75]
0

herregud , vad är det för veterinär???

Lejonhjarta
0

Inte för att d hjälper dig nu men brukar du anlita dom? Först berättar en sköterska om avlivningsproblematiken m din andra katt å nu detta??

Måste ju gå att obducera honom så att man kan konstatera om ämnet finns i för hög grad i blodet. Ställ dom mot väggen och tar dom inte på sig d hela och du e säker på din sak så stämma dom?!

Prata med sva (heter d så) i uppsala och se om dom har någon teori om det stämmer att han dött av dosen…… Spinner bara på nu med d jag kan komma på……

Avenacattery
0

Hmmm…

Ok jag tror på en fredligare attityd. Øvertygad att dialog ofta løser problemen bættre.

Hoppas att det finns en rimlig førklaring. Brukar man inte spruta ut lite vætska så man inte ska spruta in luft? 0.1 ml ær en droppe så…

Lejonhjarta
0

Intermuskulärt e d inte lika noga men d ligger nått i att en del gör så. Samtidigt så säger ju Lejdet att hon ser att d e 0.2 i sprutan och man sprutar ju inte in halva sprutan. Självklart att föra en dialog först men då dom inte fört in allt i journalen så kan d vara så att ord står mot ord och d brukar medföra problem. Och i det läget vad gör man??

Lejdet
0

Jag avvaktar att ägarna ringer mig i morgon. Jag har kollat mitt kvitto och där står det i alla fall att jag har betalt sprutan.

Jag såg när själva sprutan var på plats i huden och det gavs subcutant dvs. i nackskinnet. Sen fick han också 5 ml glucos och b-vitamin i nacken efter det. Även om han bara skulle fått 0,1 ml så är det i alla fall en minst 3 ggr för hög dos.

Jag har gått där i 15 år med mina djur och veterinärerna och sköterskorna är av varierande kvalitet och kunnighet. Några har jag mkt. stort förtroende för, andra betydligt mindre. Men de mest populära vet. är bokade långt i förväg och ska man ha en akuttid så får man oftast de "minst populära" men jag trodde att alla kunde läkemedelsräkning?

Lejdet
0

# 3 ja det slog mig också att eftersom jag tog hem honom så är han ju orörd. Jag tror att läkemedlet slog ut njurarna totalt. Jag tror att han dog av lungödem eftersom det bubblade slem ur näsan på honom innan han dog.

kalindas
0

Om du inte redan gjort det så lägg honom i kylen och inte i frysen om du ska skicka honom till SVA.
Skrev om Tolfedine i förra tråden innan jag läste detta. Tycker det verkar konstig att de gett den medicinen till en kattunge.

Eftersom du bor nära Uppsala, så skulle jag välja Ultuna (SLU) som veterinärklinik att åka till, då de borde ha de nyaste rönen och kunskapen där.

Det är förjäkligt om veterinärerna varit för slarviga! Får hoppas att lillen inte led alldeles för mycker..Gråter

Håller tummarna att 2011 blir ett gladare år för dej.

/Elisa

Nilla
0

Men herregud…det verkar inte finnas något slut på ditt elände! Gråter

Ska han obduceras så måste det ske snabbt, om jag minns rätt. Och han behöver skickas från veterinärstationen, annars blir det krångligt. Du kanske ska lägga honom i kylen/frysen, om du tänker obducera honom? Men även där påbörjas nedbrytningen…ja, det vet du säkert. Usch.

Tänker på dig.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
0

Man ska inte lägga djur som ska obducera i frysen. De ska ligga i kylen. Har något med organen att göra.

Går man in på SVAs hemsida, så tror jag att man kan skicka efter speciella påsar där. Men med tanke på att Lejdet bor nära Uppsala, så är det nog enklast att köra dit med katten.
Kruxet är att det är nyår och troligtvis stängt imorgon.

/Elisa

Lejdet
0

Han ligger just nu utomhus..eftersom jag hade tänkt begrava honom i morgon om det går att komma ner i jorden..

Nilla
0

Ja, det är nog bäst att höra sig för, så man inte gör fel.

Lejdet
0

# 10 ja,det verkar ju kört eftersom det är nyårshelg..

marysiam
0

Men herregud!!!! Anmäl vetrinären!!! vänd upp och ner på hela stället, jag hde ALDRIG gett mig!!!! Men stackars dig.. en olycka kommer sällan ensam sägs det.. mina tankar går till dig… kramis

Lejonhjarta
0

Ja ska d jävlas så verkar d göra d ordentligt…. Så klart d ska ske innan en storhelg. Fast ja hade nog lagt honom i kylen eller iallafall mindre kallt än frysen och avvaktat begravning tills du vet vad dom säger.

Kan kanske bli liiiite svårt med jordbegravning just nu. Hade frysen i källaren halvfull med djur förra vintern då både kanin, marsvin å några ankor å höns som gick bort under fel tid.

Lejdet
0

# 15 snackade med en kille som kör grävmaskin och han sa att det faktiskt inte är tjäle nu eftersom snön kom så fort och isolerar marken. Men vi får se. Jo jag har också haft diverse djur i frysen över vintern.. det värsta var en gång när exsvärmor tog ett glasspaket och öppnade (trots att jag hade gjort ett kors på det och skrivit på det plus att det låg i en påse)

Däri låg nämligen sonens avlidna tamråtta Putte… gissa vad hon tycker om mig?

Lejonhjarta
0

#16 Lessen men ja kunde inte hålla mig, *asg*!! Känner så väl igen mig å många skakar på huvudet åt frysen, men vad gör man?? Har åxå haft våra råttor i frysen för några år sedan. Hunden levde på övertid förra hösten å vi var så hemska att vi grävt innan ifall att då vi visste att d bara var frågan om en kort tid för avsked….

Nä har du grävhjälp så e d inga problem då snön kom så fort å inte kylan. Fast ja skulle nog inte  försöka själv på våran djurkyrkogård. D e stenhårt där.

kalindas
0

Ring till SVA eller SLU och fråga hur du ska göra. Kanske Ultuna kan låna ut en frys till dej över helgerna? Dvs. om du vill gå vidare med det. Annars, så begrav lillkillen. Går det inte gräva, så kan du ju alltid göra ett stenröse över honom.

/Elisa

Corny
0

#16 Härligt att få skratta lite mitt i eländet!

Står det inte vilken dos det var på kvittot?

Lejdet
0

Blev väckt i morse av vet.som ringde.. nu plötsligt så stod det i journalen (vilket det inte gjorde igår) att han hade fått 0,02 ml

Han förnekar att han har räknat fel, han sa att då skulle han ha blivit dålig direkt.. ja det var ju precis det han blev sa jag. Han började spy en halvtimme efteråt och sen rann det ur munnen på honom hela kvällen. Han bad att få ringa upp igen.

Efter en stund ringer de och säger att de bekostar en obduktion och att de ska sända in vävnadsprover på analys etc. helt kostnadsfritt.

De vill att jag åker tbx med honom och sen ska de ställa sig och obducera honom på självaste nyårsafton efter jobbet… Det osar katt om man nu får använda det uttrycket..?

kalindas
0

Gissar att de plockar ut delarna som ska obduceras. Men se till att få papper på "allt" och att de skickar organen vidare och enbart inte kollar allt själva.

/Elisa

Avenacattery
0

Tycker att det låter seriøst av dem.

GunillaSverkersson
0

Sanslöst tragiskt och jobbigt för dig, beklagar igen

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Nilla
0

Ja, det verkar som de tar sitt ansvar. Veterinären får nog inte ro förrän detta är utrett. Det är ytterst ledsamt att din kattunge fick lida i onödan…rent ut sagt - förjävligt.  Gråter

Lejdet
0

Ja nu far jag iväg tio mil t o r på nyårsafton med ett kattlik! Roligare kanske man skulle kunna haft?

hoffens
0

Jag tänker på dej

alltidsiames
0

Bara de inte mörkar sina misstag.

Lejdet
0

Oavsett vad som egentligen har hänt lille Pollux så måste jag faktiskt ge vet.mottagningen en stor kredit för hur de hanterade detta!

När jag kom fram till vet.mottagningen så var båda ägarna där samt den vet. som enligt mig givit fel mängd medicin. De tog genast emot mig och satte sig ner och lyssnade på min kritik. Vi pratade i säkert en timme sammanlagt och även om Araza. De vidhöll att de givit rätt dos men där står ord mot ord, de sa att han troligtvis hade nåt annat fel i kroppen(infektion) då syskonen haft diarré några av dem och att sprutan kunde ha blivit droppen för honom. Att hans små njurar och lever inte orkade med både och.

De erbjöd mig att närvara vid obduktionen vilket jag faktiskt tackade ja till så klockan 15 på en nyårsafton står jag alltså där och tittade på min lille katts obduktion och det var väldigt intressant för det avslöjade en massa konstigheter.

1. Alla hans ligament i alla leder var alldeles för långa och slappa, han hade korsband och ledband i knäna men de gick att vrida 180 grader.

2. Hans muskler var i stort sett obefintliga överallt, både på kropp och ben. Han verkade inte kunna bygga upp muskler.

3. Han hade en onormalt stor bukspottskörtel.

4. Han hade en ENORM tarminvagination på 4 cm som orsakade hans slutliga död. Det var tvärstopp i tarmen och den hade börjat dö.

Slutsats: Han hade någon endokrin medfödd sjukdom och kunde troligen inte ta upp protein och näringsämnen + medfödd missbildning i lederna + att tarmen hade åkt in i sig själv.

Vi bestämde att det inte behövde skickas några vävnadsprover vidare men tog en odling på avföringen.

Jag behövde inte betala ett öre för nånting samt fick med mig recept på antibiotika om ungarna får värre diarré samt dropp som jag kan ge själv om de blir sämre under nyårshelgen.

Jag är trots allt nöjd med slutresultatet och deras bemötande.

[nollottan]
0

åh vad skönt. Då kan du ju slappna av lite nu iallafall. Härligt att det löste sig så fort. Nu får du ju oxå tid att fira nyår hemma i lugn och ro med katterna.

Gott nytt år och hejja för ett bra 2011!!! Skrattande

Lejdet
0

# 29 tack tack, ja 2011 kan inte bli sämre tror jag? Min tur i livet måste vända snart. Kommer du och hälsar på när du är uppe?

alltidsiames
0

Det var starkt av dig att klara av att ta den här konflikten och sen vara med på obduktionen! Det hade nog inte jag pallat!

kalindas
0

Skönt att du fick ett så bra bemötande och en möjlighet att övervaka obductionen. Misstänker du är lika "skadad" som mig och tycker sådant är intressant. Det är självklart extra jobbigt om det är ens egen katt de skär i, men samtidigt får man ju svar på sina frågor och det är väldigt lärorikt.

Hoppas nästa år för med sig lycka!

/Elisa

hoffens
0

Jag hade inte klarat av allt det du gott igenom.

Önskar dig all lycka år 2001.

Lejonhjarta
0

Mkt bra skött av kliniken! Och bra att du fick vara med, då slipper du känna minsta tvivel.

Nä ett bra 2011 förtjänar du helt klart!!

Gott Nytt År på dig å alla andra som läser!

Lejdet
0

Man klarar mycket mer än man tror och när mina djur väl är döda så ser jag bara en kropp utan själ, precis som med döda människor.

Kroppen är bara ett skal som vi bor i enligt min åsikt. För övrigt så har jag sett allt man kan se under alla mina år inom vården och även som privatperson så det är få saker som skrämmer eller äcklar mig, inga alls vad jag kan komma på.. jag har också stått med på massor av operationer.

Konflikträdd är jag inte heller utan har behövt ta betydligt värre konflikter än det här under mina år som chef.

Lejonhjarta
0

Med tanke på vad som hänt under dessa dagarna så e d ju en jädra tur att du kan ta allt detta för det hade inte alla gjort, helt klart!!

marysiam
0

Mkt bra av vet!!!! att ta sitt ansvar på det sättet, och jag förstår att det måste varit jobbigt…Men man är oftast starkare än vad man tror och Lejdet, jag håller helt med dig om att när de dött så är det bara ett tomt skal…Kanonbra att allt löste sig till slut…Hoppas att det nya året ska bli bättre för dig och kissarnaGlad Kram

Lejdet
0

# 37 ja jag upptäckte att jag nästan lät lite religiös där i mitt inlägg men det är jag inte ;-)

SacredSouls
0

Ojojoj så mye du har vært gjennom nå siste dager Lejdet.Gråter

Men så godt at de tok dette så seriøst på veterinærklinikken.

Håper det nye året bringer deg masse gleder istedet for sorg.

Trøste klem herfra

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Lejdet
0

#39 Ja idag är det nytt år och nya tag! Både jag och katterna ska se till att bli friska igen! Jag har ju varit sjukskriven i 4 månader nu för min struma som jag aldrig får ordning på.

MalinL
0

Skönt att du fick veta vad felet var. Starkt av dig att närvara vid obduktionen!

marysiam
0

Lejdet: jag har samma önskningar som du.. Jag har en sjukdom som gjort att jag drar på mig lunginflammationer, bihåleinflammation, öroninflammation, akut bronkit mm…Så nu har jag varit sjuk i lite drygt 1 år och först nu utreds jag på infektionskliniken med misstanke om primär immunbrist;(( Men detta året är det nya tag som gäller!!! och jag är sååå glad att jag har haft mina barn, sambo och kissarna mitt i allt elände;)))

Jag har fått sluta min utbildning och ska uppta den efter de kommit fram varför jag är sjuk hela tiden och nu är jag sjukskriven igen och har varit det större delen av året 2010, men nu jäklar ska det bli ändring 2011!!;)))

[nollottan]
0

#30 en fika tycker jag absolut! Jag ringer när jag kommer upp i landet :-)