Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 4809 ggr
Lejdet
0

Hur göda Araza?

Har redan fått en del bra tips från andra uppfödare på senaste utställningen då domaren sa att Araza kunde återkomma när hon vägde ett kilo mer…

Jag fick tipset att ge råa grishjärtan vilket jag varit och beställt hos affären igår, sen att ge köttfärs med laktosfri grädde (försökte jag igår och hon tvärvägrade!), extra b-vitamin (köpt b-vitaminflingor), Hills A/D (gillar hon INTE), JW kitten (vägrar hon äta..), äggula med grädde(äter hon lite av)

Det enda hon verkligen kastar sig över är fisk, men det är ju inte så bra att ge katter plus att det verkligen är magert ju.

Måste få upp henne i vikt! Veterinären såg inga tecken på sjukdom på henne och hon är extra avmaskad för säkerhets skull. Uppfödaren berättade att hon hade diarré när hon var liten men att hon sen mådde bra och på vet.besiktningen innan jag köpte henne ansågs hon som normalviktig.

Hon väger 1600 g och är 6 mån och har inte vuxit ett gram den senaste månaden :-( 

Fler tips och idéer?

Liljekatten
0

Royal canins blötmat brukar de flesta tycka är mycket smakligt. Det finns ju kitten och babycat mousse du kan testa. Laktosfri smetana är en väldigt fet mejeriprodukt som hon kanske också gillar. Tror att den innehåller 42% fett. Här finns också ett recept på välling som många katter älskar. Om hon gillar den kan du ju byta ut en del mjölk mot grädde i stället eller ta lite mer smör i. Det är svårt att få katter att öka i vikt. Har du provat Orijen? Brukar också de flesta öka i vikt av.

tuska
0

Om hon älskar fisk kan du blanda fisk i det du anser är bra mat. (mjau blötmat med fisk ?)

Häll mycket grädde på fisken, 

blöt upp kitten torrisarna och blanda med fisk.

Kanske hon ska ha välling med osaltat smörObestämd

Hon kommer att bli bortskämd i maten om man gör så.Skrattande

Din katt kanske blir en liten lång prima ballerina.

yve2
0

Har du provat Hills A/D blötfoder?

Torrfodret ratade Chili men så köpte jag blötfodret då vräkte han i sig. Prova fet fisk som lax med lite laktosfri grädde eller laktosfri smör det äter min lille Chili…….fast han äter ju det mesta utom det "fetare"torrfodret.

När jag har haft katter som behövs gödas lite och som varit lite kinki med maten har jag gjort så att jag inte lagt det i de vanliga matskålarna utan på en tallrik och på en annan plats - så det liksom inte varit till dem utan min mat, då har det gått ner, det förbjudna är alltid mycket godareFlört

It's a cat's world… adjust! :)

GunillaSverkersson
0

Våra katter gillar variation, ibland är det gott och ibland inte. Hörde att katter behöver smaka tre ggr för att tycka om något. Vi försökte ge kattungarna så mycket olika mat som möjligt. Man kan smeta lite på ovansidan av tassen för att de ska smakaSkrattande

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

[lisme]
0

Jeg fikk tak i noe som heter Nutri-Cal da Wen hadde fått ungene sine og hun var fryktelig tynn. Og Nutri-Cal er det mest virkningsfulle stoffet vi har gitt våre katter når de skal legge på seg! Du blander Nutri-Cal inn i maten som Araza liker, hun skal vel ha i underkant av en teskje pr dag.

Det er minst en svensk nettbutikk som har Nutri-Cal i sortimentet sitt, men jeg må spørre litt rundt for å få tak i adressen.

kalindas
0

Tror att Foderbilen har nutri-cal. Annars kolla med närmsta zoobutik om de har Gibbon som grossist, för de har det i sitt sortiment.

/Elisa

Lejdet
0

Tack för alla tips! Ska kolla upp det där med nutri-cal genast!

Spotless
0

Nutri-Cal (högkaloripasta, ser ut som sirap ungefär) hittar du hos veterinären, även en del zoobutiker har. Jag säger fortfarande Hills A/D. Såg att du skrev att hon inte gillar A/D, men hon behöver inte så stor mängd av den per dygn då det är ett kraftigt foder och om du måste är det lätt att mata i henne av den.

[lisme]
0

Eukanuba sitt High Calorie er et slags våtfór som er enda kraftigere enn Hill´s a/d. Fordelen med a/d er at om du rører den godt blir den flytende og kan da gis med sprøyte. Det er vanskeligere å få til med High Calorie fordi den er ikke helt finmost. Vi har rengjort en Zoolac-sprøyte for å bruke når vi må tvangsmate noen med High calorie eller a/d (alt etter hva vi får tak i). Den store fordelen med Nutri-Cal er at det skal veldig små mengder til for å dette det basale behovet for næring, mye mindre enn både a/d og High Calorie

Emma-Andersson
0

Mina älskar kycklinghjärtan och själv tycker jag det är enklare att portionera än grishjärtan, då man måste skära och hålla på. Men det är jag det.

Lejdet
0

Har idag inhandlat färska grishjärtan, Eukanuba High Calorie (för A/D) var slut men provar det, Nutri-cal som fanns hos djuraffären a 179kr för en liten tub!

Köpte även omega3 fiskolja.

Grishjärta vägrade hon att äta men de digivande honorna och de stora kattungarna fullständigt älskar det!

Nutri-Cal har jag tvingat i henne en tsk med spruta och hon åt frivilligt lite Eukanuba.

Nilla
0

Jag skulle nog pröva som någon sa, att blöta upp Kitten - torrfoder och blanda detta med något hon tycker om. Ha torrfodret som bas. Sedan köra stenhårt på det över en längre tid. Väg en gång i veckan för att se, att det ger resultat.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Lejdet
0

Har just varit hos veterinären med Araza och det ser tyvärr dystert ut Gråter

De gjorde ultraljud och hon har för det första konstiga njurar (njurbäckeninflammation plus förtätning i hilus renalis) och sen har hon fullt med fri vätska i buken(ascites)…

Det kan vara symtom på en mängd olika sjukdomar tydligen men detta tillsammans med att hon bryter ner allt protein och inte bildar muskler är ingen god prognos att hon ska nå vuxen ålder ens trodde vet. De sa att de kunde tappa ut vätska ur buken och analysera och ta en massa andra prover men jag bad att få avvakta tills jag hade pratat med uppfödaren.

Vi (jag och uppfödaren)har gemensamt beslutat att hon inte ska utsättas för en massa obehagliga undersökningar utan jag tog hem henne och här får hon stanna med sin älskade styvmor Cinzano tills hon blir så dålig att hon verkar lida, då ska hon få somna in.. så min söta lilla Araza kommer tyvärr aldrig att bli frisk. Vet. sa att oavsett diagnos så kan man endast förlänga hennes liv en tid och tappa ut bukvätska med jämna mellanrum och ge kortison för att mildra inflammationen.

Sen får jag väl svaret när hon obduceras..

Jag är jätteledsen men jag har ju känt på mig hela tiden att hon inte är frisk :-( En ledsam förlust både för mig och långhårsaveln..

origirl
0

Usch va tråkiga nyheter Gråter

ramithi
0

Uff dette var ikke bra Lejdet. Dette var vondt å lese. Du får kose deg med henne så lenge som du får beholde henne. Krysser det vi har her for henne.

carinbrack
0

Men så sorgligt!

kalindas
0

Vad lessamt att höra. Gråter
Du magkänsla hade rätt om den lilal tjejen.
Bra att du väljer att inte utsätta henne för massa extra smärta som att tömma buken på vätska och liknade. Låt henne bara ha det bra så länge hon själv orkar och gosa med henne mycket.
Känner igen så mycket hur du beskriver henne och hur min Caramel var i slutet. Så jag förstår vad du går igenom. Gråter

/Elisa

alltidsiames
0

Det var en otäck diagnos, beklagar att sånt ska behöva finnas!

Corny
0

Usch vad tråkigt att läsa. Vackra Araza, gosa med henne ordentligt. Jag tycker ni tog helt rätt beslut.

SacredSouls
0

Rynkar på näsan Uff så fryktelig trist Lejdet. Da har magefølelsen din stemt hele veien. Jeg synes absolutt dere tok den rette beslutningen.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

MalinL
0

Så tråkigt Lejdet. Gråter Men jag skulle ha tagit samma beslut som du gjorde. Får hon någon antibiotika? Tänkte på om hon har en infektion så kanske hon blir lite piggare av antibiotika.

MijmuPix
0

Åh så sorgligt att höra Gråter 
Jag tycker att du gör helt rätt och hoppas att det dröjer länge, länge till innan Araza blir sämre.

prodigy
0

Åh så tråkigt! Kanske uppskattar hon lite rå köttfärs, det är inte lika mastigt som grishjärta, för kött är ju det som kissar tillgodogör sig bäst.

Härligt att hon får vara med favvomamma sin sista tid. Hoppas ändå hon piggar på sig. Mirakel sker!

Lejdet
0

Jag kommer att skämma bort henne allt vad jag kan! Fast lite hopp finns alltid kvar, Casper har ju varit dödsdömd 2 ggr under sina två levnadsår och mår nu hur bra som helst! Katter har ju nio liv

MalinL
0

#24 Får hon antibiotika?

Liljekatten
0

Åh, fy vilka tråkiga nyheter. Gråter Så ledsamt….

[lisme]
0

Dette var kjempetrist å lese! Men veldig bra at hun kan få være sammen med "ekstramamman" sin resten av den tiden hun har

embla2
0

Mitt hjärta blöderGråter

Kramar

Lejonhjarta
0

Ett bra val du gjorde om än tufft. Så otroligt ledsamt!! Skönt hon fick komma hem till dig å fostermoren tills d e dax. Kram på er!

MissMaven
0

Vad sorgligt. Gråter

Jag skulle be om antibiotika och andra mediciner och analyser i alla fall, det kan vara någonting som går att bota, hon lyckades leva och utvecklas som liten och kämpar fortfarande, stackars gumman. Kramar.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Spotless
0

Som flera andra redan sagt, be att få antibiotika till henne. Det kan hjälpa henne att må bättre, kanske till och med bli bra, det kan hur som helst inte skada!

kalindas
0

Om det är FIP de misstänker så finns det en del tips här: http://www.dr-addie.com/Swedish/treatmentswedish.htm

Det sägs att en del katter kan överleva, men då är det om sjukdomen upptäcks i tidigt stadium. Dock har jag för mig att jag läste någonstans att de inte kan garantera att katter som överlevt verkligen hade FIP.

Men flera av behandlingarna här kan ju stärka upp hennes immunförsvar. Anabola seorider kan ju vara ett tips att ge för att få henne att vilja äta. Chansen är ju större att hon hon mår lite bättre av det.
Inteferon är inte fel heller, då den kan ta bort viruset om man har tur.

/Elisa

Nilla
0

Jättetråkigt att höra. Jag förstår dig och respekterar ditt beslut, men själv hade jag försökt - lite prover och antibiotika - för att vara helt säker på, att ingenting mer finns att göra. Hon bör kanske också ha smärtstillande? :-)

tuska
0

Njurbäcksinflammation gör jädrans ont på folk vet jag, man kan ju knappt andas.

Tala med vet att du vill ge katten PC och smärtstillande, ont kan du ge dej på kissen har.

marysiam
0

men usch vad hemskt;((( beklagar sorgen..men ett mkt bra beslut..Man önskade att man slapp att ta de besluten om ens älsklingarGråter

ChanelBM
0

Lider verkligen med dig!

Tog samma beslut för några år sedan då mina föräldrars gammelkatta fick cancer. Hoppas ändå på ett julmirakel o att hon blir friskare!

[nollottan]
0

usch vad tråkigt för dig. Skönt endå att få veta en att gå och undra…

AngelsCo
0

Usch så sorgligt…

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Ninja
0

Lilla vännen då. Rynkar på näsan

Lejdet
0

Hon tynar bort rätt fort nu tycker jag.. hon sover /vilar ca 95% av dagarna. Hon äter åtminstone lite blötfoder 3-4 ggr/dag men går på lådan extremt sällan. Tror hon producerar dåligt med urin. Det är jättesvårt att veta om hon har ont, men hon har i alla fall inte ont när man tar/klämmer nånstans. Hon är social och går inte undan och gömmer sig som katter brukar då de har ont.

På måndag ska jag ringa veterinären igen och diskutera vidare hur vi ska göra med eventuell behandling osv.

MalinL
0

#40 Tycker det är lite märkligt att veterinären inte satte in antibiotika direkt om hon har en infektion. Obestämd Om hon går med en infektion och går obehandlad så är det inte konstigt om hon snabbt blir sämre och sämre.

Har själv erfarenhet av en kattunge som hade njurkrångel, fick beskedet flera ggr att han ej skulle leva många månader, ville ha pc ändå för att jag ville göra allt om det fanns en chans för honom. Han lever än idag och är tre år gammal.

Lejdet
0

# 40 vem har sagt att det är en infektion? Njurbäckeninflammation är inte nödvändigtvis detsamma som infektion. Man kan ha en kronisk inflammation också. Hade enbart njurbäckenet sett konstigt ut och hon hade haft feber så kunde de ha varit en urinvägsinfektion men veterinären sa att det antingen är en medfödd defekt eller en kronisk skada.

Med alla säkerhet har hon FIP, ingen tvekan egentligen, allting stämmer alldeles för väl. Coronaviruset finns som bekant hos ca 80% av alla kattuppfödare och hon hade diarrésjukdom som liten. Sen när hon flyttade hit så kan denna stress ha fått henne att utveckla FIP då hon var väldigt rädd och stressad de första dagarna här och inte ville äta. Sen hittade hon och Cinzano varann och sen dess har hon varit bredvid hennes sida konstant. De första 3-4 veckorna var hon som vilken kattunge som helst men sen har hon blivit allt mer trött, apatisk, beteendeförändrad och helt stannat i växten.

Men visst kan jag ge henne en antibiotikakur oavsett. Inget kan ju bli sämre i alla fall.

[lisme]
0

Jeg vet ikke hvordan reglene er i Sverige, men i Norge skal en oppdretter/katteeier orientere klubben sin om at det er mistanke om Fip hos en av kattene, og gå i karantene i minst 4 uker, eller til mistanken er avkreftet. Karantene vil si at ingen katter skal flytte ut og ingen katter skal flytte inn i hjemmet i perioden. Det er heller ikke tillatt å stille ut noen katter i denne perioden. Blir det konstatert Fip hos katten, skal karantenen vare i 3 mndr fra Fip er diagnostisert. Så om du tror hun har Fip, bør du undersøke reglene for karantene i Sverige

kalindas
0

Är det Norska Fife eller försäkringsbolag som satt upp den regeln?

Tror för karantänregelerna inte finns längre när det gäller försäkringar.
Det gäller nog mer att man som uppfödare är uppmärksam och ärlig med att det finns corona i catteriet.
Agria hade karantän innan och de har även en försäkring mot smittskydd. Där kan man om man har den försäkringen, få hjälp med omplacering.
Agria har även ändrat sina regler, då det är i det närmaste omöjligt att säga om katten hade FIP innan den flyttade eller fick det i nya hemmet.

Min personliga åsikt är att risken för att någon av övriga kattungar i Lejdets hem skulle utvecka FIP är liten. Speciellt då de inte använder samma låda.

Men självklart måste hon vara ärlig då hon säljer kattungarna och tala om att hon haft en FIP katt i hushållet och förklara vad detta kan innebära. Har hon tur bär inte ungarna på anlaget. Speciellt inte om de inte blivit aktivt smittade.

Efter ungarna är sålda, så kan hon ju välja att ta en paus.

Jag fick inga restrektioner då Caramel dog i FIP här. Men vet att uppfödare innan har fått det från Agria.

/Elisa

kalindas
0

Jag hade nog låtit den lilla damen få somna nu. Caramel som jag hade, fungerade nästan exakt som din tjej.
Sista dagarna hade hon hög feber och började plötsligt äta. Det var som hon försökte orka en sista sväng. Gråter

Så låt du den lilla somna medan hon inte verkar ha ont.

/Elisa

GunillaSverkersson
0

Oj vad sorgligt ,oroligt och besvärligt.

GråterCiterar en av mina "gamla" uppfödar vänner.

-Det är banne mig inte bara att  sätta ihop två katter och sen kommer det ungar.

Hur är det med dessa katters imunförsvar jäfört med huskatters.

Vad håller vi på med, jag kan få ont i magen och tänka att man kanske inte ska avla på dessa kat 4 katter alls.

Alla våra utom Kelso har åkt in och minst av allt fått dropp pga olika sjukdomar , livmoderinflamation, magsjuka (salmonella sa vet), 2 syskon döda i inovagination.

En vet sa till mig att de kanske inte har ett sämre imunförsvar men iallafall ett annat. Beror problemen på att vi importerar från andra länder som har andra sjukdommar, men då borde ju våra huskatter bli smittade.

Corny
0

Usch så tråkigt att höra. Fip är en hemsk sjukdom, jag förlorade min Elliot i det för några år sedan. Han åt dåligt och tappade vikt från att ha varit knubbig till att bli riktigt mager, på kort tid. Massor med vätska i buken. Han fick somna in direkt, hos veterinären. Om det har utvecklats till våt fip går det fort utför.

Lilla Araza, jag lider med er…

kalindas
0

Detta nedan är bara min åsikt och inget vetenskapligt.

Jo jag tror att dessa katter har sämre immunförsvar än t.ex. huskatter. Om det är ärftligt eller ej är svårt att säga. Även om vissa saker såsom möjligheten att utveckla FIP har visat sig vara delvis ärftlig.
Men kombinationen av trängsel, stress och osämja är säkert en stor orsak. De får inte komma ut och bygga upp sitt immunförsvar som utekatterna ofta får. Immunförsvaret får det i första hand från sin mamma första gången de diar. Är det inte starkt, så riskerar ju även kattungarna att få sämre skydd.
Sen har vi en ful ovana att rädda nyfödda kattungar, som naturen kanske hade sållat bort. Dessa katter kanske inte alltid borde gå vidare i avel.
Vi avlar ofta på katter med extrema utseenden, men säger att det inte finns en orsak till att katterna har denna extrema look?
Tycker ofta de är de katterna som har problem med fertiliteten. Kanske finns en orsak till det?
Maten är en annan bov. Det är inte naturligt för en katt att äta torrfoder. Ändå öser vi i dem det! Kanske inte så konstigt med alla dessa katter med njurproblem…

Listan kan bli lång, men jag tror att mycket av felen på våra katter ligger här ovan.

Tyvärr är det inte något man kan ändra i en handvändning. Men absolut nåt att tänka på…Obestämd

/Elisa

ramithi
0

Jeg satt og tenkte på det samme.

Men dette har ikke noe med forsikring å gjøre. Jeg har sittet og sett på FIFe nå men jeg finner det ikke. Så jeg kan ikke si med sikkerhet om dette bare er NRR.

Men jeg ville og undersøkt med SVERAK om jeg var deg Lejdet. Det er bare så lite en kan gjøre når en ser sin katt svinne henn.  Det er vondt å se på at katten sin er så syk.  Vi får bare håpe at det skjer et under men en kan begynne å lure på hva galt en har gjordt når slike ting skjer. Ønsker deg bare lykke til om det er noen trøst.

kalindas
0

Men om det är en restriktion via Fife så borde det ju finnas hur många uppfödare som helst som är i karantän.
Ta bara de större uppfödare i europa som garanterat haft FIP fall både i katteriet och katter de sålt. Hur ska Fife kunna kolla upp dem och ta reda på om de haft FIP katter?
Enda orsaken de skulle få reda på detta är ju om någon skvallrar på en annan uppfödare?
Lejdet är precis som jag var öppen med sjukdomar på sina katter. Ska hon bli straffad för det?
Skulle gissa att bara här på forumet finns ett flertal uppfödare som haft katter som dött i FIP och inte talat om det. Då slipper de ju restriktionerna, om de finns några. Låter inte vidare rättvist i mina öron. Obestämd

Ser ingen som helst anledning till varför hon skulle gå i karantän eller inte ställa ut friska katter.
FIP är en hemsk sjukdom. Men inget att få panik över!

/Elisa

kalindas
0

Ska tillägga att jag är lite partisk och känslig när det gäller FIP, då jag haft en del fall.
Men tycker det är dåligt påläst av NRR och ev. Sverak om de har sådana restriktioner.

/Elisa

ramithi
0

Som jeg sa #50 så vet jeg ikke hvordan regelen er i SVERAK er, men det er jo bare å sjekke for sikkerhets skyld. Vi må bare forholde oss til de reglene vi har i NRR. Kan hende mange synes dem er strenge men jeg synes det er ok regeler pga da har vi noe å forholde oss til.  Ja det er ok og være åpen om dette, men om en reiser på utstillinge ol og en har en sykdom i en eller annet form i katteriet. Så kan stress være nok til at den katten som har sett frisk ut plutselig bli dødssyk. Jeg vet om en katt som såg frisk og reiset på utstilling og ble syk og døde ikke lenge etter og det var pga stress med reise og det som er med det. Så da er det bedre slik vi har det her i Norge.

Men var jeg Lejdet men det er jeg ikke. Hadde jeg fått påvist FIP så hadde jeg satt med selv i karantene i vertfall til jeg hadde fått sjekket alle mine katter og kattunger. Men dette er min mening ikke for å henge ut verken Lejdet eller noen annen. Pga hun har gjordt det hun kan for kattungen sin og mye mere også.

Lejdet
0

Mina kattungar och Araza bor i skilda delar av huset och delar inte samma kattlåda. När vi var hos vet. krävde jag att de skulle undersökas i olika rum för att de inte skulle smittas. Jag är sjuksköterska och är det nåt jag kan så är det smittskydd.

Tror knappt det finns nån annan uppfödare som byter allt strö i lådorna VARJE dag och desinficerar dem varje dag som jag gör?

Dessutom tvättar jag alltid händerna innan jag tar i kattungarna.

Lejdet
0

När det gäller Coronavirus och FIP så verkar det smått hysteriskt kring det? Alla utav mina katters uppfödare har haft kattungar som har dött i FIP, så om smittan finns i min uppfödning så vet jag inte vilken av dem jag har fått den från.

Fortfarande utvecklas själva sjukdomen FIP genom en mutation av coronaviruset och därför förstår jag inte reglerna kring karantän då alla pratar om att 80% minst av alla större kattbesättningar har coronavirus. Då kan vi överhuvudtaget inte ha utställningar?

Många på utställningarna är uppfödare och deras katter bär på viruset utan att vara sjuka. Det är ju först när en katt som bär på viruset kanske får ett försvagat immunförsvar av andra orsaker, stress, annan sjukdom etc. som viruset KAN mutera men inte alltid gör det och leder till FIP.

Jag fick i alla fall inga restriktioner av veterinären, speciellt som ingen diagnos är fastställd ännu.

annzoo
0

#54 även om de var i 2 olika rum hos veterinären så kan de väl ha smittats om ni ej åkte i olika bilar dit? Veterinären misstänker FIP men inget är ju säkert innan obduktion. Tycker du borde få ett andra utlåtande och ev medicinering eller ta bort henne så hon slipper lida…en katt kan dölja smärta bra

Corny
0

Det finns nog ytterst få, om någon, uppfödare som har ett coronafritt katteri.Eller sällskapsägare med fler än en katt…

Det råd jag fick av veterinären var att sanera lådorna och tvätta allt som katterna brukar ligga på.

Men det var nog mest för att trösta mig och ge mig känslan av att det var något jag kunde göra för att skydda mina andra katter.

Ingen av de andra har utvecklat fip eller visat tecken på sjukdom.

MalinL
0

Nej Sverak har inga specifika karantäntider när det gäller utbrott av FIP. Fip smittar ju inte, utan corona smittar, och många katter har ju corona redan, så jag tror inte det finns någon forskning som visar på att det är en extra smittrisk om man har FIP i katteriet.

kalindas
0

Det är väldigt mycket hysteri runt corona fortfarande. Detta trots kunskapen går framåt och det har visat sig att viruset i sig inte är speciellt allvarlig att ha i katteriet.
Sålänge man är noga med att göra rent lådorna och försöker ha ett så lugnt och harmoniskt katteri man bara kan.

På 80-90 talet var det nästan panik när katterna fick FIP. Katterier lades ner, alla katter avlivades eller gavs bort. Tack o lov händer inte det så ofta nu. Men fortfarande finns hysterin kvar hos många, speciellt hos de som aldrig haft FIP eller sjuka katter.

Det är hemskt, tragiskt och inte minst väldigt ledsamt att man får kattungar som dör i FIP. Hårdast känns det om katten flyttat till ett nytt hem och ägarna mister sin älskade bebis. Gråter

Men ska man ta upp virus så anser jag att en aggresiv Herpesinfektion är klart mycket värre än att katterna bär på corona.
FIP drabbar enstaka djur och de som inte blir sjuka kan på sin höjd ha lite trasslig mage i perioder.
Men Herpes ger kroniska sjuka djur, förstörda ögon och näshålor, katterna blir känsligare för infektioner och lätt förkylda. Även dödsfall förekommer. En herpesinfektion kan slå ut ett katteri totalt. Det kan inte coronaviruset göra.

/Elisa

tuska
0

Sover din kisse 95 % av dygnets 24 timmar, så skulle jag nog låta lilla Araza få sova de andra 5% oxå. 

Jag tror du själv är inne på det, man ser när det är så dax. Det går så fort utför för en sjuk kisse och har hon nu blivit krassligare och tröttare sen ni va till veterinären, är det att hjälpa kissen över gränsen, om det inte fanns med.behandling.

Det är jättetufft att behöva fatta dem besluten, en svår uppgift vi har som djurägare.    Uffamej.

[lisme]
0

Det er jo bra at SVERAK ikke forlanger at katteriet skal settes i karantene om en katt har utviklet FIP eller om det er mistanke om FIP. Her i Norge har vi et regelverk som ikke er helt oppdatert i forhold til forskning. En av kattungene vi har solgt døde av FIP i sitt nye hjem. Eier ville ikke obdusere kattungen men vi ville vite hva dødsårsaken var og hun ble obdusert. Jeg orienterte klubben min om saken og ba om at det ble vurdert hvem av oss som skulle i karantene - vi eller ny eier. Mens vi ventet på resultatet av obduksjonen og vedtaket fra NRRs helseutvalg/råd var vi i selvpåført karantene. Resultatet av obduksjonen viste at katten hadde FIP, og dette resultatet ble videreformidlet til klubben og NRR. Vedtaket fra NRR kom, og kattens eier måtte i karantene (hun hadde flere katter enn jenta fra oss).

Det er kjempetrist med Araza og du må ta et vanskelig valg. Men kanskje tiden hennes er inne nå, om hun bare sover……

MalinL
0

#48 Jag håller med dig om detta Kalindas.

MalinL
0

#56 citerar:  #54 även om de var i 2 olika rum hos veterinären så kan de väl ha smittats om ni ej åkte i olika bilar dit?

Nej corona smittar via avföring, inte luftburet.

MalinL
0

Detta skriver Sverak om FIP på FAQ frågor:

Vad avser FIP finns inga regler men HK rekommenderar kattägare att ta en frivillig några månader lång paus med avel och utställning för att hålla låga stressnivåer i kattgruppen. Detta efter rekommendation av Bodil Ström-Holst, veterinär vid SLU och forskare på virussjukdomar, som skrivit att "man bör undvika att avla eller utsätta katter för utställning eller annan stress de närmaste månaderna efter FIP i en kattgrupp. Detta för de katterna i egna hushållet/katteriets skull. Det är det omuterade "snälla" coronaviruset som smittar och inte det aggressiva, muterade viruset. Två tredjedelar av alla raskatter är redan smittade med FCoV (Felint Corona Virus), så några särskilda restriktioner för kattägare med FCoV i sin kattgrupp finns inte.

annzoo
0

#63 jo, vet men om man bara tror att de kan vara FIP men man vet ju ej. Jag hade iaf inte åkt samtidigt med en sjuk katt + ett gäng kattungar..men det är jag de

Lejdet
0

# 65 om jag inte kan ha katterna i samma bil i olika burar så måste jag isåfall byta kläder mellan jag haft den ena katten i knäet innan jag går in till den andra? Ohållbart tycker jag.. Huvudsaken är att de inte delar låda och eftersom kattungarna hade diarré så ville jag inte utsätta Araza för det som redan är sjuk. Så det var snarare henne jag skyddade mot kattungarna än tvärtom. Nu har de tillfrisknat de två som var dåliga av kattungarna och ingen av de andra 8 ungarna är smittade så vad det berodde på vet jag inte. Men det har gått över med vätska och diet.

MalinL
0

#66 Klart du kan ha katterna i samma bil, de flesta sjukdomar smittar inte på det sättet.

#65 Är man så enormt rädd för smittor så är det i så fall lika riskfyllt att åka till veterinären, där flera sjuka djur sitter i väntrummet etc. Finns faktiskt de som har fått med sig smittor hem efter ett veterinärbesök.

Skadar aldrig att vara försiktig, men det får inte gå till överdrift.

SacredSouls
0

#61 Karantenen ved FIP ble opphevet da det var GF i mars 2010.Men teksten på NRR sine hjemmesider er tydeligvis ikke oppdatert.

annzoo
0

#67 tänkte mer på att när man inte vet exakt vad hon hade. Men då kunde ju TS undersökt kattungarna i samma rum vilket Ts inte ville pga smittorisk. Därför tycker jag de är konstigt att de åkte dit samtidigt i samma bil.

#66 de är exakt så man gör då man håller strikt karantän, vilket inte många gör. Dvs spritar/tvättar sig noggrant och byter kläder då man går mellan friska och sjuka djur.
Även friska djur kan bära på saker du inte ser precis lika mycket som sjuka kan. Det är bara de att de sjuka uppvisar sjukdom/symtom.  I de flesta smittor kan de finnas friska smittbärare som utsöndrar tex viruset. värt att lägga på minnet

Lejdet
0

# 69 du får ursäkta men jag bedriver uppfödning, inte djursjukhus..

Jag har jobbat på infektionskliniken med människor och vet exakt hur man jobbar med smittskydd, men nu bor jag och katterna i ett vanligt hus med läskiga gamla golvspringor där de små elaka bakterierna och virusarna kan gömma sig och det är ganska ohållbart att ha slussar hemma och byta kläder mellan varje rum/våning och sätta på handskar/skyddsrock/munskydd när jag tittar på TV ,det tänker i alla fall inte jag göra!

Hade jag haft min uppfödning i en stor ladugård med tvättbara golv och väggar så ok, men nu har de flesta av oss inte det. Kattlådorna byter jag strö i och desificerar varje dag och nu när jag har kattungar torkar jag badrumsgolvet (där de bor) varje dag med desinfektionsmedel så jag tror ändå att jag gör mer än de flesta?

Jag har en döende katt och nu vill jag inte höra mera tjafs om smittspridning eller att jag bör försätta mig i karantän i denna tråd! OM det nu är FIP så smittar inte en döende katt mer än nån av mina andra som kanske bär på viruset men är jättefriska.

I morgon åker jag nog tyvärr för sista gången till veterinären med Araza, vägde henne idag och hon väger bara 1370 g nu och blinkhinnorna täcker halva ögonen.. hon har börjat andas allt tyngre också och idag har hon knappt orkat gå. Hon hade också konstiga skakningar på huvudet idag. Jag tänker inte låta henne lida mer om veterinären är av samma åsikt som jag.. jag är jätteledsen och vet knappt om jag klarar det men jag måste för hennes skull. Har tid där 12.45, skänk oss en tanke då.

Lejonhjarta
0

Har skänkt dig en tanke rätt ofta det senaste. Lider med dig och som du säger, du gör mer än dom flesta av oss! Finns inget igentligen man kan säga om imorgon mer än KRAM!!!Gråter

ChanelBM
0

Tänker på dig idag.

Du tar ett rätt beslut som inte låter din älskade katt lida. Vet hur svårt ett sådant beslut är. Vet att du tar beslutet för Arazas skull, inte för din eller andras!

Kram!

embla2
0

Lejdet du vet att jag lider o tänker på dig. Vet hur det känns att förlora en liten. Tyvärr så dog min lilla för 4år sedan i min famn av FIP men visste ej vad hon led av förren hon obducerades. Den smärtan o vreden som jag kände finns inga ord. Jag tappade lusten o slutade med Skogis uppf. Då talade man ej om FIP verkade som ingen ville ta dom orden i sin mun. Men jag fick mycket stöd av en uppf som förblev min vän. Hon tröstade mig o sa att det är mera vanligt än  man tror men jag var helt förstörd. Ingen av mina andra katter i flocken fick sjukdomen. Vet oxå att det snackades massa skit bland skogisfolket om man nämnde ordet dvs om man blev drabbad. Så jag lärde mig att hålla tyst.

Men jag tycker att man ska stötta varandra. Ingen kan hjälpa att man kan få sjukdomen. Fick mycket stöd från en Norsk vet o han gav mig mycket info. Men det tog mig nästan 3år att tro på mig själv så nu har jag börjat igen men några katter.

Så jag skänker tusen kramar till dig Lejdet att du vågar ta upp detta hemska som hänt din katt. Det tycker jag att alla borde göra.

Nilla
0

Tänker på dig och den lilla. Gråter

kalindas
0

Tänker på er…Gråter

/Elisa

Lejonhjarta
0

Jag förstår att vissa hemlighåller valda delar här fast man skulle vilja rådfråga etc. Har själv lärt mig den hårda vägen att man får knivhugg sen fast d inte visas här. Efter d så har ja tyvärr varit restrektiv med mina frågor etc. så stå på er ni som orkar å vågar….. Kram på dig Lejdet!!

MalinL
0

Tänker på dig och Araza!

ChanelBM
0

Gör som jag Lejonhjärta. Skäll på dem som är elaka eller kommer med osmakliga insinuationer. Då kanske de som skriver plumpt eller elakt tänker sig för nästa gång. Så kanske de som skriver om tuffa saker som Lejdet, fortsätter att våga skriva om sådant. Att läsa om andras misstag, sjukdomar o andra hemskheter är det enda sättet vi kan lära oss mer på.

Lillatassen
0

Tänker på er och skickar styrkekramar Gråter ? ?

Lejonhjarta
0

#78 Fast d e jobbigt när man e ny å vill ha råd å får knivhugg istället. Vet ju inte vad som e rätt eller inte om man stöter på fel människor i början……

ramithi
0

Tenker på deg her også. Ja det er en tung vei å gå det er helt sikkert. Er ikke lenge siden jeg måtte gjøre det med vår kjære Balder men han ble en gammel pusegutt. Du gjør det helt rett når du vet at dette er livets slutt.

Får en stor trøsteklem fra meg om det hjelper.

tuska
0

Klockan närmar sej 12.45 och mina tankar gå till dej och din lilla sjuka kissunge. Gråter  Du kan inte göra mer nu än vad du gjort.

Livet blev allt för kort för Araza.

Styrkekram från mej

ChanelBM
0

Skriver nån nåt taskigt får de skylla sig själva…

Jag brukar be folk att tänka två gånger innan de tänker trycka på "Skicka kommentar". Eller att fundera på hur man själv vill bli bemött….

Men är vi fler som "hutar åt" och markerar vad som är olämpligt så brukar folk tänka till.

Liljekatten
0

Tufft beslut att låta den lilla somna in, men säket rätt.Gråter Styrkekramar härifrån!

Lejonhjarta
0

Kan tyvärr komma andra vägar än här …….efteråt……

alltidsiames
0

Nu har din kattunge somnat in och det finns många andra som behöver din kärlek. Varje dag finns det saker man kan göra för andra, bry dig inte om vad folk säger om dig det är vad du gör som räknas. Tröstekram från mig.

marysiam
0

Tänker på dig! Gråter ibland önskar man att någon annan kunde ta de besluten…KRAM och hoppas att det går lugnt och fint….Gråter Beklagar sorgen och vet detta att du gör det för hennes skull, du gör helt rätt även om det finns 100-tals "om och men" i huvudet…Kram från kissarna i karlstad<3

carinbrack
0

Stora kramar från mig och Dexter! Och tack för att du skriver så öppet om det som händer dig.

SacredSouls
0

Gråter Tenker på deg jeg også Lejdet.

Det er fryktelig tungt å ta den siste turen til veterinæren.

Corny
0

Tänker också på dig och lilla Araza.

namsooks
0

usch så tungt att läsa denna tråden!

Tänker på dej och lilla Araza.

Beige
0

Så sorgligt slut det blev på historien om finaste Araza.

Tänker på er, tröstekram från mig också.

Lejdet
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

USCH vilken eftermiddag! Gråter En av de värre i mitt djurägarliv..

I morse var Araza lite piggare och åt lite skinka och jag fick ångest över hur jag skulle göra.. om jag skulle avboka tiden.

Ringde min son och svärdotter som har varit här i Jul och sett henne och min son sa: -"mamma du som går med henne hela dagarna ser inte hur fruktansvärt mager och sjuk hon är men vi som är här nån gång i veckan ser hur hon tynar bort mer för varje gång och igår såg hon så lidande ut"

Då bestämde jag mig för att ändå åka. När jag bröt ihop var veterinären så mesig så han sa att jag skulle ta hem henne några dagar till och fundera, men jag frågade honom om denna katt skulle kunna bli frisk, bli vuxen och börja leka igen. Nej, sa han och då bad jag honom ta ut henne för hon satt där och tittade på mig med sina stora ögon och jag klarade inte att se henne mer.

Jag bad dem avliva henne men att jag inte klarade att se på men gärna ville ta farväl av henne efteråt. Sen blev det ett eländes ringande till försäkringsbolagen för uppfödaren har inte samma bolag som jag och det tjafsades om vem som skulle obducera henne. Det tog ytterligare en timme.. Det var som att vänta på en avrättning..

Sen det värsta av allt! En sköterska kommer in med henne död, tittar på mig och säger: -" Du får ursäkta att det tog så lång tid, men hon kämpade så in i det sista och ville inte dö! " Hur i helvete kan man säga så till en gråtandes djurägare!!?? Läser man inte nån sorts etik och moral när man blir vet. assistent?? Jag kommer att ringa ägaren av kliniken i morgon och berätta det.

Jag satt med henne i min famn en kvart och tog farväl av henne, känns hemskt att de ska karva i henne men annars får jag inte ut nån försäkring utan diagnos.

God natt min lilla Araza, jag vet att du nu är i katthimlen och slipper lida mer. Sov gott.

kalindas
0

Gråter

/Elisa

Lejdet
0

# 94 om du visste hur mycket jag har gråtit idag?

tuska
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är så svårt att ta farväl.

Kramisar i massor till dej

[nollottan]
0

åhhhhhhhhh nu rinnner tårarna Gråter

Lejdet
0

# 96 ja det var länge sedan jag var tvungen att avliva en vuxen katt, eller rättare sagt en som man haft så länge att man hunnit knyta starka band. En sjuk eller defekt kattunge som är några timmar gammal är också sorgligt men det här är som att förlora ett barn nästan. Jag vet att ni här förstår hur man känner, en del av mina vänner och familj förstår inte hur jag kan vara så fäst vid mina djur.

Tack för allt stöd alla!

MijmuPix
0

Jag har tänkt så på dig och lilla Araza idag Lejdet och är så ledsen för er skull. Ibland är livet så orättvist och alldeles, alldeles för kort, och det är så outsägligt sorgligt att behöva ta farväl av en så ung katt! Finaste lilla Araza! Gråter 

(Uff, så otroligt klumpigt och korkat av djursjukvärdaren att säga så till dig!)

Lejonhjarta
0

Din stackare!! Som om d inte räckte med att d e jobbigt att ta bort henne. Behöva stå ut med allt annat åxå när man bara vill få det avklarat. Förstår att du gråtit, ja e så löjlig att ja gråter av sånt här när ja bara läser….Gråter

Fairy84
0

Vad jag gråter….Gråter Tänker på er.

Lillatassen
0

Uh vad sorgligt.. Gråter Men nu slipper Araza lida mer, hon får möta de andra underbara katterna uppe i katthimlen.

R.I.P Araza.

carinbrack
0

All min varmaste medkänsla till dig, stackars stackars, vilken pärs. Och en mycket dum kommentar från djurvårdaren. Man måste inte berätta allt för alla. Kram!

Lejdet
0

# 103 ja tänk om jag som sett hundratals människor dö under mina 28 år i vården skulle säga till en anhörig att din far hade det jättejobbigt och led nåt hemskt när han dog!

Siameshona
0

Lilla fina Araza. Det är så jobbigt att läsa sånt här. Förstår hur ont det gör i dig. Vilken gräslig sköterska att säga så! När mina siameser fick "flytta" tog jag hem en veterinär. Freddy såg ut att kämpa, men hon sa: det gör han ej, det bara ser ut så, vilket var en liten tröst när man verkligen trodde att det var det han gjorde! Det tog ändå så ont, så jag förstår dina känslor när människan sa så. Fy. Den enda tröst man kan försöka känna är att de slipper lida.Gråter

Lejdet
0

nu gråter jag ännu värre för nu hoppade Casper upp i mitt knä och sitter och slickar bort tårarna från mina kinder också.. gud vad djur förstår när man är ledsen

embla2
0

Gråter

GunillaSverkersson
0

Beklagar det sorgligaGråter

Pussa på dina söta kattungar de är ljuvligt söta.

MissMaven
0

Beklagar sorgen. Gråter

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Lejdet
0

# 108 ja, jag var nyss in och pussade på dem, de är ett underbart gäng som alla stod i dörren och väntade när jag kom hem idag.

Jag tror att de alla har ärvt sin fars underbara temperament och snällhet.

Men stackars Cinzano som hade adopterat Araza ser helt vilsen ut nu, de har ju inte vikt en tum från varann de senaste månaderna. Tur att hon även är kompis med kastraten Rossi nuförtiden.

MalinL
0

Gråter

kalindas
0

Tror nog att hon förstår vad som hänt. Måste ju vetat att bästisen var sjuk. Troligvis innan du ens märkte det…

För mig var det en lättnad när Caramel fick somna. Då visste jag att hon inte led längre. Grät mer innan det var dags än efter.
Jag har även det tvånget att jag måste vara hos djuren hur hemskt och jobbigt det än är.
Men när jag skulle ta bort Spidde var det knappt att jag klarade av det och hade min mamma med som säkerhet så han inte skulle vara ensam med helt okända.

/Elisa

Lejdet
0

# 112 jag har alltid varit med tidigare men den här gången klarade jag det bara inte! Vet inte varför.

kalindas
0

Har du tagit bort en så ung katt innan? Kan vara det som gjorde det extra svårt.

/Elisa

Attacks
0

Så trist det endte sånn for henne og deg Gråter

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Nilla
0

Nu sitter jag också här och gråter. Jo tack, jag har också varit med om både katt och hund " som kämpat in i det sista". Som skällt och skrikit sig igenom det sista stadiet. Veterinären förklarar det med, att detta är ett mycket djupt narkosstadie, där djuret inte längre är medvetet om vad det gör och det känner heller ingenting. Men det kunde ju gott ha besparat dig detta. Gråter

Lejdet
0

Återigen tack alla, jag har sovit uselt i natt och drömt en massa mardrömmar. Men idag känns det i alla fall lite bättre trots att det är väldigt tomt på Arazas sovplats.. Som tur är hittade jag Cinzano som var hennes bästa vän och min kastrat Rossi tätt omslingrade nu i morse när jag kom ner så det känns i alla fall trösterikt.

# 114 nej de jag tidigare har avlivat har varit 18-20 år gamla och sen har jag ju förlorat ett par unga katter i olyckor tyvärr men då har ju liksom inte jag ha behövt ta beslutet…

# 116 han pratade om att han skulle spruta henne rakt i hjärtat, men de söver väl först hoppas jag?

tuska
0

Jag gillar inte den metoden, begär alltid inravinös injektion det tycker jag går fortare. En liten sjuk kisse kan det ju vara svårt att hitta ett kärl på och cirkulationen kan vara dålig, därför tror jag de anser det är lättare för dem att spruta i hjärtat eller i buken eller vart dom nu sticker.

En hund vill jag ha både och på, först en iv. injektion sen det sista i pumpen.

Jag hoppas att din förtvivlan över lilla kissen blir bättre bara det gått några dagar-veckor.  // Kramisar

Attacks
0

Å fy:((

Håper hun ble fikk tung narkose først. Det gjorde han nok. Jeg har vært med på 2 avlivninger selv,og sett på hvordan det skal gjøres.

Det var en dyrlege på Vestlandet her i Norge som mistet jobben,etter noen leverte inn en veldig syk hjemløs huskattunge. Han kjørte bare en sprøyte rett i hjertet på kattungen,mens personen som leverte inn kattungen så på. Til svar da vedkommende konfronterte denne dyrlegen,så sa han noe slikt" Det er jo bare en hjemløs katt" :(

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

kalindas
0

Ska de spruta i hjärtat vill jag att de ska söva katten först. Så gjorde veterinären med Spidde. Skticka i hjärtat gör ju ont!

De övriga togs bort genom att de stack dem i magen och försöker träffa levern. Fördelen är att katten hinner inte bli rädd och somnar på några sekunder om de träffar rätt.
Men träffar de fel kan det ta evigheter innan katten helt är borta. Min Ecco tog det nog 20 minuter eller mer innan han somnade bort helt. Han led inte, men det var en hemsk väntan…

/Elisa

chininas
0

Vi tänker på dig här hemma. Kramar på dig!

Men det var ett bra beslut och Araza har det bra där hon är

Lejdet
0

# 121 tack Carina, ja jag är säker på att jag tog rätt beslut men det är ändå jättetungt :-(

Ses vi nästa helg?

[lisme]
0

For en fryktelig opplevelse som ble toppet av en idiot av en dyrepleier! Man forteller ikke sånne ting til eierne, har de et behov for å dele dette med noen får de ta det med sine kolleger!

Når jeg har vært med katter/kattunger som ble avlivet har de brukt forskjellig metode men kattene har alltid blitt lagt i dyp narkose før den siste sprøyten blir gitt

SacredSouls
0

Gråter Uffamei Lejdet. For en forfedelig opplevelse med dyrepleieren.Det går virkelig ikke an å si slikt.

Jeg er nok helt sikker på at de hadde gitt henne bedøvelse først. De pleier jo alltid det. Først bedøvelsen så de sovner og senere sprøyten i hjertet.

Da vi måtte la vår Lizzie sovne inn så fikk hun først den bedøvelsen (hun var veldig syk og svak) og da han satte sprøyten i hjertet så var det allerede over før han hadde satt hele.

Lejdet
0

Jag berättade för dem idag vad hon sa igår och de skulle tala med henne direkt.

SacredSouls
0

Så bra. Jeg håper de tar en skikkelig alvorsprat med dette mennesket.

Lejdet
0

De obducerade henne i går kväll och jag fick svaret nu. Ingen tvekan om att jag fattade rätt beslut. Det var torr FIP som också hade utvecklats till våt nu på slutet. ALLA organ var angripna, levern var hård, inflammerad och förkalkad, njurarna likaså och hon hade fått vätska i bröstkorgen nu också. Det hade runnit ut en hel del bukvätska. Det hade inte funnits NÅNTING att göra för henne.

kalindas
0

FIP är en otäck sjukdom. Speciellt den torra, då den kommer smygande och ger så många olika symptom.

/Elisa

Lejonhjarta
0

Stackars liten!! Skönt å veta att man gör rätt men inte dessto mindre tragiskt. Jävla obehaglig sjukdom!!

godisgrisen
0

Fy vad tråkigt! Även om det hemska beslutet är rätt blir man alltid tveksam… det är så svårt. Att mista unga djur man planerat att dela många år med är jobbigast, lite snopet också mitt i sorgen.

Och vilken otroligt klantig sköterska!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.