Siames iFokus

Siames

Etikettofftopic
Läst 3181 ggr
Nilla
0

Snöoväder på Österlen.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Igår hade vi klass 1 varning igen -ett LITET snöoväder. Här hänger min fina buxbomkrans på ytterdörren. Gick omkring med den i en påse under min shoppingtur i Ystad i veckan. Inte visste jag att buxbom stinker kattkiss? Folk tittade lite konstigt och jag var övertygad om, att det var jag…Skrattande

Vi har en flock rådjur som brukar hålla till på gårdsplanen när det är lugnt. Här fotar jag genom fönstret någon dag innan ovädret.

Lugnet innan stormen. Förmiddag.

Mitt på dagen brakade det lös. Vi var insnöade hela dagen. Att ta ut bilen var inte att tänka på. Jag fick ta en semesterdag och sonen stannade hemma från skolan. Tåg och busstrafik var inställt hela dagen.

-Ska du gå ut, matte? Hittekattungen Sigrid - snart 5 månader.

Ja, sonen hade fyllt år och kanske fanns det födelsedagskort i brevlådan? Jag tog på mig och gick de 200 meterna ut till vägen. Filmade en snutt och bjuder på ett klipp på mig själv - något maskerad med sylvassa snökorn i ögonen och med en röst som försöker överrösta vinden. Jag både svär och gapar. Hemskt.

Klippet kanske kan ge ett hum om Österlen vintertid - inte lika idylliskt som på sommaren. Som höres är jag från Göteborg och där vet vi inte vad snödrev är…

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Lillatassen
0

Oj oj, är detta idag? Förvånad

Nilla
0

Igår. Skrattande

Lillatassen
0

Oj oj, här regnade det mest igår, men idag är det is igen :D Men ni har ju verkligen haft ett busväder!

alltidsiames
0

Hehe, vet du inte var du bor? Tungan ute

Siameshona
0

Där fick ni:) är från Luleå så jag vet vad snöoväder är. När det var mer än -30 steg pappa upp(jobbade natt) & skjutsade mig till skolan:) "varmare"än så var det bara att gå.

Maria29
0

Skåne är berömt för sina "friska" vindar bodde i Ystad som liten. Kommer i håg en höst (på 80talet) som man inte fick gå ut efter som man kunde blåsa bort. Sådana problem har vi inte i södertälje här är det lungt.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

MalinL
0

Du ser ut som en ninja i den munderingen. Skrattande

Nilla
0

#7 Ja! Skrattande

Lillatassen
0

#7 Haha, nya smeknamnet Ninja-Nilla ;)

[nollottan]
0

ryktet säger ju att snöovädret ska hålla i sig ett tag… jag som tänkte fira jul hemma hos mamma på österlen……Tyst Jag har själv bott på österlen i massa år och då fick vi ta traktorn och köra till skolan och stallet när drivorna var för höga för bilen.

Liljekatten
0

Åh, vad jag älskar mitt småland när jag ser dina bilder, Nilla.Skrattande

Lejonhjarta
0

Ja inte bara fördelar med platta öppna landskap. Ska nog inte gnälla över min väg så mkt, bara lite.Flört

kalindas
0

Drivsnö är inte roligt. Lätt att missa var vägen är och man kör lätt av. Obestämd

/Elisa

SacredSouls
0

Skrattande Er du en smule sjenert Nilla. Var ikke mye vi fikk se av deg der du var pakket inn i lue og skjerf.

Helt utrolig vær! Brrr.. Glad vi ikke har det sånn her.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Bunn
0

Minns när jag gick i lågstadiet och, tror det var kring -40 grader då jag och mina syskon stod ute i blåsten och väntade på skolbussen…

Lejonhjarta
0

För första gången sen vi flyttade hit för över 5 år sedan så skickades barnen hem tidigare i torsdags pga vädret. Skolbussarna vågade inte köra barnen hem på em så dom tog d säkra å körde tidigare.

[nollottan]
0

Jag har bott i Akershus i Norge 4 år och då får man lära sig att köra i mycket snö, massa dimma och med sjukt mycket älgar springandes överallt.

[nollottan]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

idag var det min tur att bli innsnöad….

kalindas
0

I halland är det alldeles lagom med smö..:-)
Är inte avundsjuk på er i söder.

/Elisa

[nollottan]
0

alen ner till vägen….

[nollottan]
0

nu har jag skottat så jag kommer fram till dörren Glad

kalindas
0

#21 Hur kom du ut i morse?

/Elisa

Nilla
0

#21 Jeeesus! Skrattande

Själv har jag tagit mig upp till Göteborg i tid innan snöovädret. Nu läser jag på nätet, att de evakuerar folk med bandvagnar, 500 bilar sitter fast i snödrev på väg 11 och ett tak till ett kostall har rasat. Flera kor har skadats svårt och dött. Förvånad

Siameshona
0

Huga hur ni har det! I Luleå är det lugnt. Ja hemskt med kossorna& alla bilolyckor som sker

kalindas
0

Man är förvånad att folk inte lärde sig stärka taken på sina hus, sen förra årets snöoväder…
Men det finns väl alldeles för många fuskbyggen och svaga tak i södra Sverige…Rynkar på näsan

Stackars kossor när taket rasade in. Gråter

Förraåret misste min kompis ett antal kaniner, när taken i Nyköping rasade in under Landsutställningen där. Bara ren tur att det inte fanns människor i lokalen när det hände. Då hade det blivit en ännu allvarligare olycka!

/Elisa

Siameshona
0

23 såg att Österlen är 'stängt' har du alla kissar med?

Juliette-
0

Ja fy tur man bor lite högre upp i sverige så man slipper de där.. inte för det är varmt här men det blåser i alla fall inte så förjäkligt.. Igår hade vi iofs nästan -30 idag rena sommaren med -15 :)

Fast haha du pratar ju inte precis skånska Tungan ute in dialekt gick inte att ta fel på Skrattande

[nollottan]
0

22# lekte apa och klättrade ut genom fönstret Tungan ute oj vadå österlen stängt jag som ska köra dit i morgon….hmm sa till mamma att vi kanske får fira julafton en annan dag….

Nilla
0

#26 Nej, jag har kattvakt som haft stora problem att ta sig ner till huset. Bonden vägrar skotta så länge det snöar. och idag är det ju JULDAGEN. Det är 3-4 m vallar inne på gården. Jag satte sån tur var stora baljor med vatten och torrfoder. Ikväll ska kattvakten pulsa ner i snön för att titta till dem. Jag har inte haft en lugn sekund, utan ständigt tänkt på mina katter. Måste nog avbryta min vistelse och åka hem imorgon. Frågan är bara om vägarna är farbara nu. Rynkar på näsan

Nilla
0

#26 Nej, jag har kattvakt som haft stora problem att ta sig ner till huset. Bonden vägrar skotta så länge det snöar. och idag är det ju JULDAGEN. Det är 3-4 m vallar inne på gården. Jag satte sån tur var stora baljor med vatten och torrfoder. Ikväll ska kattvakten pulsa ner i snön för att titta till dem. Jag har inte haft en lugn sekund, utan ständigt tänkt på mina katter. Måste nog avbryta min vistelse och åka hem imorgon. Frågan är bara om vägarna är farbara nu. Rynkar på näsan

kalindas
0

Vädret är på väg uppåt nu, så det borde vara lättare att ta sig fram därnere. Men risk finns för snövallar, för det har vi haft här pga blåst. Men sluppit all snö, tack o lov!

Se till att köpa med dej en snöskyffel om du kör hem, så du inte fastnar i en snödriva!

/Elisa

[nollottan]
0

Jag om aldrig hem till mamma på julafton och inte idag heller. Jag pratade med henne vid 15 tiden idag och då hade de inte börjat ploga ännu, hon trodde inte äns att några bandvagnar skulle nå fram hem till henne. Stackars mamma börjar bli utan mat…Tyst hoppas verkligen att de bryter upp snart. Bornholm har tydligen krisläge att Sverige funderar på att skicka resurser. ALLT är kaos!!!!

Lejonhjarta
0

Tänker på er och är inte avundsjuk!!

Siameshona
0

#30 usch! Kan tänka mig hur orolig du är! Hoppas ni kompis lyckats ta sig till kissarna& att du kan ta dig hem!

Nilla
0

Idag åker jag hem. Min väg är fortfarande inte plogad och jag ska ringa bonden nu och kräva, att det ska vara skottat när jag kommer hem i eftermiddag. Det är svårt att föreställa sig hur det är där nere och man lär väl få en chock när man ser all snön. Nu vill jag bara hem till mina katter.