Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 1011 ggr
RolfH
0

Siameser brukar vara framåt

Min erfarenhet av siamesr är att det är den mest utåtriktade kattrasen av alla. Den älskar besökare som jag själv ibland kan tycka är ovälkommet. De är oerhört sociala och älskar alla, katter, hundar, kaniner, råttor, människor, invandrare, utvandrare, tjuvar, bedragare och mig. Eftersom jag har levt tillsammans med åtskilliga katter av olika raser och ickeraser, tycker jag att siamesen är den mest nära katten när det gäller mitt eget psyke. Nu kommer alla att tänka…..han har ju skogkatt nu……duktigt tängt trycker jag, jag har ju just det. MEN jag har Siameser också. Samtidigt som några av er skakar på huvudet så njuter jag av mångfalden. NEJ jag har inte parat över gränserna, men mitt hem är en mångfald. De trygga mycket sociala, lite tiggande Norska Skogkatterna. Samt de små, smärta, evigt unga siameserna som tror att de är världens medelpunkt och att ,alla andra utom deras speciella, människa är ett onödigt ont. Fast när det ringer på ytterdörren, då är det skänt att hålla sig i bakgrunden tills allt är säkert. Ja detta är siamesdamerbas filisofi. De Norska Skogkatterna däremot skiter i dörrklockan, även om de råkar sova 3 cm innanför ytterdörren. De är inte ett dugg säkra, de bryr sig bara inte om vad som händer var. Ända tills ytterdörren öppnas. Uhhhhhh….vad vad detta säger Skogisarna och springer till en säker plats. Ojojoj,,,spännande, säger siameserna och rusar mot den person som träder in genom dörren.

Celia
0

Vilken målande beskrivning! Sånt här gillar jag Glad

RolfH
0

CeliaSkrattande

Snusan
0

Bra skrivet SkrattandeDå vet jag vad jag har att vänta nu när vi får hem vår siames Kyss

Nizeli
0

Kjempe bra beskrivelse.Glad

Carina.Bokstrom
0

Håller med !!!! …..jag har fått in trist temperament med några olika hanar, rädda, hukande osäkra katter och vem köper en stackars kattunge som måste dras fram från sitt gömställe under soffan?? Ingen hit allsSkrikandes Jag tjatar om att temperamentet MÅSTE gå före nästan allt annat och tycker att ett dåligt sådant är en defekt likaväl som ett navelråck. Har haft uppehåll i aveln sedan 2004 pga virus och känner nu när jag börjar lite smått igen att det typiska siamesiska sinnelaget är viktgare än utställningsframgångar, först temperament, sedan typ.

Hälsningar Carina Bokström

flis
0

Håller med, temperamentet är jätteviktigt.Som köpare vill jag ha en harmonisk katt.Eftersom jag har både oriental och rex så tycker jag att båda raserna är väldigt framåt.Alla ser till att de får sin beskärda del av uppmärksamhet. Gillar deras nyfikenhet. Vad man än håller på med så vill dom delta. Ibland för mycket.

Canoodles
0

Instämmer helt och fullt med Carina! I min värld kan ett par flashiga öron aldrig slå ett trevligt temperament!

PollyBoffin
0

Håller också med, som köpare! Jag skaffar siames/oriental enbart för att de har sin underbara personlighet! De får gärna vara grönmaskade bara de är som siameser ska vara i sättet!Skrattande

Fast det skadar ju inte att de är såååå fina också!Flört