Medel mot tuttsugande?
Har problem med att min lilla Barbie, 5 månader gammal, är så tuttfixerad. Då hennes mor sagt till henne så har hon nu till sin storasysters glädje tagit hennes tuttar istället.
Fisen älskar detta å ligger å spinner med brösten i vädret å illröda, utsugna bröstvårtor. Enda gången hon blivit grinig, och det nästan 1 vecka, var när Barbie sugit så mkt så toppen på bröstvårtan gick av och Fisen började blöda.
Men så idag när vi kom hem var d dax igen. Har provat å smörja in vårtorna, ha tröja på Fisen och tillslut försökte vi dela på dom men inte lätt med ett hus med öppen planlösning(KASST).
Har ni några bra förslag att smörja på eller nått å göra åt snuttfian??

Jisses…de e så tuttfixerade…Sookie är likadan o inte bättre har de blitt nu när Micha har tuttarna fulla med mjölk….snacka om att det smaskas o en suurrr Micha.
Intressant o se vad se råd :)
Var försiktig med mjöken. Kattungarna måste få råmjölken och inte storasyster. Viktigt för immunförsvaret.
/Elisa

#2 ja men eller hur visst e det så? tänk att ja låg o tänkte på det i natt!va gör ja då? klär på henne en strumpa kanske?
Hur både du och Kerstin ska få de unga damerna att sluta vet jag tyvärr inte.
Men en strumpa kan ju vara ett alternativ
/Elisa

#2 Lite OT men… ang. kattungar och kattmammemjølk. Det viktigaste ær inte direkt mjølkens sammansættning i sig (visserligen av betydelse) utan kattungens tarms så att sæga. Under de førsta dygnet i en kattunges liv kan immunoglobiner diffundera (eller kanske transpoteras, det har jag mindre koll på) cellvæggen i tarmen och tas upp, dærefter ger kattmammans mjølk bara lokal immunitet i tarmsytemet, ifs viktigt. En kattunge får 20-50% -olika kællor- av sin immunitet øverført från moren under foster stadiet mendans en stor del av den resterande delen det førsta dygnet, det ær dærfør det ær så viktigt att få sin kattunge att dia under de førsta 16-24h. Detta skiljer sig mellan olika djur så…
produktion av colostrum sker efter fødslen och inte direkt føre… men kanske kan jag ha fel. Den avtar i vart fall efter ett tag…
på mæniksor finns det ju ett medel man kan ta på naglarna før att låta bli att bita på dem. Kanske smakar detta pyton før katter också? och kanske ær det inte livsfarligt?
Misstänker att "Stop och väx" som du menar kan göra saken värre. Katter vill ju gärna slicka bort saker som smakar illa.
Ang. råmjölk så vet jag att när det gäller kor så är det första råmjölken som är den viktiga. Även om kon har råmjölk i tre dygn, så hjälper inte det immunförsvaret om kalven missar den första mjölken.
/Elisa
#1 Låt inte Sokkie dia på sin mor, det kan göra att förlossningen sätter igång för tidigt.

Jag har sett att min veterinär/djuraffär säljer ett medel man ska använda för att förhindra att katten/hunden slickar på sår, kanske det går att använda mot detta också

Nu har jag kollat upp det med min butik och den heter bitterspray, låter inte gott iallafall
http://www.veterinarbutiken.se/hudvard/146-bitterspray-100-ml.html
Jag har inte testat det själv, men tjejen i butiken sa att det brukar fungera bra mot slickande på sår och hon trodde att det kunde fungera mot ditt problem med.

Oj, inte skulle jag prova med vare sig stopp o väx eller annat preparat på en dräktig katt!
Strumpa eller hålla dem åtskilllda när du inte kan ha uppsyn över dem skulle jag rek. Om hon inte var dräktig skulle det ju inte vara någon fara om hon snuttade, men som skrivs ovan, det kan sätta igång förlossningen för tidigt!
Om nu inte mamman säger i från så kan ni ju göra det, morra o fräs när ni kommer på henne, så det känns riktigt obehagligt…

#10 Har hon skrivit att det är en dräktig katt det gäller? Så uppfattade inte jag det

Oj, nej ts har inte skrivit det ser jag, läste de andra inläggen där det står om både råmjölk o förlossning, men vi kanske läser in för mycket mellan raderna…

#11 Du har så rätt. Fisen e inte dräktig, men vill bli så hon är tyvärr jätteglad att Barbie vill dia på henne. Hon har varit så noga med å vara extramamma till denna kullen å det enda hon inte har gjort e å amma men det är ju ändrat nu.
Önskar hon får egna bebisar men än så länge har d inte blivit så. Men d e ju synd att spenarna ska gå sönder innan dess…….
Gabby, skicka Sookie till mig
he he sen kommer hon aldrig hem igen…..
Jag skulle sätta på Fisen en tröja, enkelt och effektivt.
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

#15 Vi har provat detta med 2 olika tröjor. Den vanliga stickade räcker inte så långt bak på magen då det är dom bakre tuttarna som används mest. Sen satte jag på en body som jag klippt hål för alla 4 benen. Den lyckades hon trä ur frambenen så allt satt runt magen när hon kom ner. Stängt in Barbie med sin mor idag när vi inte var hemma å Fisen skriker som besatt över att "hennes" baby har försvunnit.
Hoppas vi kan få henne dräktig så hon får egna bebisar så kanske hon lugnar sig…..