Siames iFokus

Siames

Etikettomplacering
Läst 10621 ggr
Asnees
2010-08-18 13:59
0

allergivänlig?

Hej jag har en ev.köpare som undrar om orientaler/siameser är bättre ur allergi synpunkt jag är tveksam ser ju många som omplaceras p.g.a detta finns det någon med erfarenhet?

Jag har en väninna med en pojke med allergi och hon säger att det är urinen och hudflagorna som orsakar allergin och då har det ju inte med pälsen att göra.

Jag vill ju att mina katter ska få ett bestående hem.

Myzakatt
2010-08-18 14:04
0

Hej

Vad jag förstått är siames och orientaler värre om man är allergisk. Folk som inte vet att de är allergiska har reagerat på min hona

Millimina
2010-08-18 14:07
0

Ett tips… Be ev spekulant komma hem med ett örngott som katterna får sova på. När det är "in-kattat" tar de hem det och låter den "misstänkte" sova på det. Då bör de märka om det finns allergi. Nu är jag i&försig ingen läkare men jag tror detta fungerar…  Flört

kalindas
2010-08-18 14:10
0

Många allergiker reagerar på dessa katter. Om ni inte har några andra djur, så låt ev. ägare gå hem och nosa på dem.

När det gäller bestående hem, så tänk även på att de omplaceringskatter som hoppar runt mest hos nya ägare på Blocket. Är de som är lite blyga och försiktiga. Så om du väljer att placera om, var noga med att de hamnar hos människor som har tålamod med katten. Placera om möjligt ut ett par ihop.
Eller gör som jag och lämna dem på foder. Det är alltid riskabelt att placera om en katt som är över 6år och blyg.

/Elisa

hecajon
2010-08-18 16:21
0

Mina allergiska kompisar säger att de reagerar mindre på mina katter än andras, men då har de ju inte sovit med dem, bara haft dem i knät och klappat på dem och sen tvättat händerna efteråt!

Ibland känns det som att många skriver pgav allergi i säljes annonserna för att det ska låta bättre när de egentligen har tröttnat på katten, men det gäller ju alla raser!

Asnees
2010-08-18 16:29
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kommer  att säja nej till dessa köparna.

Angående blyghet så är Goldie som är 6 år inte speciellt blyg utan väldigt social.Ett par av de som svarat på min annons har andra katter siames huskatt och devon som ex. De som undrade om allergin var nog intresserad av båda.

Det är bara en av dessa köparna som jag är mer intresserad av och hon ville ha Goldie så vi får se.

Däremot är Arrabella lite rädd när det busas (barn)annars är hon alltid framme då familjen tittar på tv mm.

Eftersom jag inte har någon större brådska att bli av med katterna så är jag noga med köparna.

Jag tror också att det är bra att dela på Goldie och Bella eftersom Bella är jobbig mot Goldie och Goldie tycker hon är stor nu.

kalindas
2010-08-18 21:09
0

Du fick aldrig några ungar efter Bella?

/Elisa

[Melanie75]
2010-08-18 23:22
0

Jag har en son som har allergi mot katt ( har  visats på pricktest och fått allergi på bondkatt) och vi har 2 siameser och en oriental, han har aldrig fått ngn allergi av våra katter, och dom sover ständigt i hans säng:)Men det är säkert olika för människor med allergi.

CoralReefs
2010-08-19 11:58
0

JAg och min son är allergiska men vi tål våra katter bra (siames/balines) balineserna fungerar bättre än siameserna och för att slippa allergibesvär måste vi bada med jämna mellanrum.

Har även sålt till allergiker med bra resultat.

Allt beror på vad det är hos katten som man är allergisk mot.

Bunn
2010-12-22 21:59
0

Hej!
Visserligen är denna tråd rätt gammal nu, men tänkte ändå att jag skulle skria ett par rader.

Jag har själv ingen allergi så vitt jag vet, men började för några år sedan känna av min pappas huskatt. Kunde tex. inte sova på en kudde katten legat på utan att det kliade i ögonen och näsan började rinna. 

För ca. 3 månader sedan skaffade jag två siameser. Trots att de sover på min kudde och jag sticker näsan i pälsen på dem flera gånger varje dag så känner jag inte av dem ett dugg.

Vad det är man är allergisk mot varierar också mellan olika personer. En del är allergiska mot katternas saliv, andra mot kattens hudflagor. En del kan vara allergiska mot kattens urin meds andra helt enkelt inte tål deras päls.

Detta med allergi är inte lätt, det vissa tål, tål inte andra.
Det bästa är att låta ev. köpare komma hem till dig och umgås med katten/katterna ett par timmar och ev. som #2 skriver, ta med ett örngott.

[lisme]
2010-12-23 00:22
0

Mannen min Finn-Ove er allergisk mot katt, men har aldri reagert på de kattene vi har og har hatt. Han reagerer dog med en gang på andres katter, uansett rase. Hans allergi blir verre når han er på besøk hos folk som har det varmt inne, vi holder temperaturen på 20 grader og det fungerer helt fint.

Asnees
2010-12-23 13:36
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Tack för alla svar!

Jag sålde aldrig till dessa köpare utan Arrabella har fått en ny familj i Malmö och de andra katterna bor kvar.Min äldsta katt blev dålig i samma veva så jag trodde att vi skulle behöva avliva henne.Då hade Tingeling blivit ensam om vi hade sålt Goldie också.

Nu är alla tre friska och Arrabella har en kompis i sin nya familj.

Kalinda:Arrabella fick aldrig någon kull hon parades 3 gånger och det blev inget sedan väntade jag ett tag och så var hon 4 år och då tyckte jag hon va för gammal.

GOD JUL

kalindas
2010-12-23 13:40
0

Tråkigt att det inte blev några ungar. Hon är ju en så vacker katt! Kyss

/Elisa