Sälja utomlands
Jag har fått en förfrågan från en holländare på extremt knackig engelska om att han vill köpa en katt till sin fru i present från mig.
Hur i herrans namn ska man veta om han är seriös? Han påstår att frun är veterinär och att det ska bli en överraskning.
Hur går ni andra till väga när ni exporterar katter?
Jag vill ju vara säker på att mina katter får goda hem, det känns jätteläskigt det här.. ja jag är en hönsmamma..

Detta är mailet som jag har fått, eller rättare sagt mail nr 2. Jag har redan svarat en gång vad jag ska ha i svenska kronor.
Greetings ,
sorry for not geting back to you in time
Thanks for the email back to me,i would be very glad to
purchase 1 of your female KATT and i would like you to know that
i would like to purchase it for my wife
and i would be presenting it as a gift to them both and also i
would like you to know that my wife is a vet doctor by profession
and she would be the one to take care of the KATT as they
grow ,i would also like you to have pics scanned to my shipping
agents email address which is room4jones16@yahoo.com
i would be handling the shippment of the KATT no matter the cost
becos i do want their safety,
i do know how it feels loosing something that is very close to you
like your KATT but i can give you my words that it is going to a good
home, i would also like you to know
that my wife is a vet doctor by profession and also a very good dogs and horse
rider and she would be the one to take care of the horse as it grows
stronger and bigger and i can always scan pics of the KATT to you as it
grows if that is ok with you and i have 2 other friends who are
willing to purchase a KATT.
I await your price of the KATT in kroners and would be looking
forward in your soonest reply.
van richard
Jeg har fått mail fra samme fyr
"…. and she would be the one to take care of the HORSE (?)….." Sier vel det meste 

precis vad jag också tänkte! helt plötsligt blev det en häst???
Sälj för guds skull inte någon katt dit! 
/Elisa
#4 hehe, nei det er ingen fare for det!

Jag har också fått mejlet, tog bort det direkt.
SKulle aldrig sälja till detta! Varför skrivs Katt på svenska med versaler??
om det är till avel.. varför köper man då katten som en present..(naturligtvis kan ju mannen vilja betala katten åt sin fru.. men att inte hon skulle veta om att hon ska få en katt menar jag..) Jag skulle själv i alla fall vilja vara med och välja den katt jag skulle få om det nu är avelskatt han vill köpa till frun… om det är ren sällskaps katt.. varför köper man då en från andra sidan jorden??

Jag har också fått mail från honom. Svarade honom att jag inte hade några kattungar kvar (fast jag har det!).
Det kändes jätteskumt och jag fick en jättedålig känsla därifrån. Sälj ingen katt dit!!
Varför köper han inte någon katt från Holland…? Import är väl inte det första man tänker om man ska köpa en siames första gången…???
Nä fy - creepie!!!
/Caroline

Nej efter det här andra mailet insåg jag att det verkar vara en riktigt skum typ och självklart kommer jag inte att sälja någon till honom jag heller.
Ville lägga ut det här för att se om det precis som jag kände verkar vara skumt.
Det där är lurendrejeri. Han vill att du ska lämna kontonr så att han kan sätta över pengar. Sedan kommer ha sätta över en för stor summa och ber dig sätta tillbaks mellanskillnaden. Sedan så kommer inte pengarna ha någon täckning och du kommer sluta med att du är X 1000 fattigare.
Det förekommer ofta, inom djurbranshen såväl som inom andra branscher. Släng mailen och svara inte mer.

Magkänsla, säger jag, är det bästa i sådana hära fall.
När jag köpte siames för första gången så åkte jag från Skellefteå till Borlänge (ca. 70 mil, enkel väg). Vissreligen lite skillnad på 70 mil och att resa till andra sidan jorden, men ändå ;)
Jag skaffade också min "änglar" för att ha som sällskapskatter.
Tycker mejlet var lite konstigt formulerat, men är man dålig på engelska så är det lätt hänt att det blir små fel här och där.
Säger magkänslan att det är något som är knas så är det också möjligt att det är så. Dock så tycker jag inte att man ska dömma någon som oseriös på grund av felstavningar eller dylikt.
Magkänsla fungerar (i alla fall för mig) 9 av 10 gånger!
#11 Men detta är ett dussinmail, skickad av lurendrejare. Har sett liknande mail många gånger och det handlar inte om någon som vill köpa katt utan en organisation som lurar till sig pengar. Dessa mail förekommer gällande både katter, hundar, hästar bilar motorcyklar osv.

#12 Jag förstår vad du menar och jag tycker inte heller att detta låter som en seriös person, så åter igen magkänsla.
Att personen/personerna i fråga dessutom skickar dussinmejl om allt möjligt gör inte saken bättre. Min magkänsla säger sälj inte katten, men jag kan ha fel.
Hoppas du förstår vad jag menar.

Som jag sa tidigare så har jag förstått det också, det var därför jag lade ut det här för att visa vilka konstiga typer det finns!
hade aldrig hört talas om något liknande innan, så nu är man en lärodom rikare….
Jag har också fått från denna, men det är bedrägeri.. Förinställda mail som skickas i massor.. fått ett par stycken sådana.. Blocka bara mailen för detta.
Jag har också fått liknande mail, bäst att man inte svarar alls! Man märker på vissa att de är skrivna och översatta med google translator eller annat liknande. Jag har hört att det är nigerianska mafian bakom dessa.
HUALIGEN…..