Siames iFokus

Siames

Etiketthobby
Läst 6973 ggr
Liljekatten
2010-01-06 14:25
0

Tips ang el-element

Vi bor i en fullt modern villa och har egentligen inte särskilt kallt inomhus. Trots detta så sitter siameserna tryckta intill elementen ibland. De älskar ju verkligen värme och är överlyckliga då vi tänder i kaminen. Nu eldar vi ju inte i den på morgonen ifall vi båda jobbar och därför skulle jag vilja ha några tips på varma lösningar.

Vi har tyvärr vanliga el-element så vi kan ju inte ha elementsängar vilket annars hade varit toppen.

En grej har jag kommit på och den är poppis. Jag köpte en klöspelare (på Rusta) som bara är 50cm hög och den är toppen att ha stående framför elementet. Jag har ställt den på en liten dörrmatta med gummibaksida så att den inte ska kunna glida mot elementet och på så sätt vara en brandfara. De sitter ofta på bädden med nosen mot elementet och njuter av varmluften.

Hur gör ni andra som har vanlig elvärme? Fler tips tack!

Nilla
2010-01-06 14:43
0

Mitt tips är att köpa en elektrisk värmedyna på exempelvis Jysk. Den är toppen att ha i kattkorgen eller i soffan. Den har 3 lägen och katterna föredrar högsta läget!

Men ha bara på den när du är hemma. Man vet aldrig med elektriska prylar.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Liljekatten
2010-01-06 15:50
0

Jag har en elektrisk värmedyna, men jag vill ju ha nåt som värmer dem när vi inte är hemma. Jag har ju även köpt en värmedyna som man värmer i micron och den är toppen. Jag tänkte bara ifall nån här har nån lösning där man kan utnyttja värmen från elementen.

Lejonhjarta
2010-01-06 20:28
0

En vetekudde som man värmer i micron håller ju ett tag. Kan kanske lägga några såna under en "foliefilt" eller liknande. Finns ju såna filtar med folie undersida som ska värma kalla dagar.

kalindas
2010-01-06 20:37
0

Har ett liknade klösträd och Smilla brukar värma sig på elementet.
Bilden tagen med mobilkameran.

/Elisa

Siameshona
2010-01-07 08:41
0

#3 Nja, vetekudde vet jag ej om jag skulle våga. Fick själv en riktig brännskada i korsryggen av en sån. Huga. Fick gå till DR med den. Ok, man kanske kan värma den kortare tid, men vem vet hur känslig kissen är.??

Annars de där små träden var en bra idè. På kvällarna bäddar jag in dem under filten i soffan, på dan har jag sagt åt dem att gå in i igloon, där blir det varmt & gott

SacredSouls
2010-01-07 09:12
0

Brrrr… i dag kunne jeg tenkt meg en igloo selv Skrattande Her er det 24,3 minusgrader ute i dag.

Gudskjelov har vi det godt og varmt inne. Kattene legger seg som regel foran oljeovnen her når det er kaldt.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

cleo
2010-01-08 17:13
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina katter älskar värmefläktar (med säkerhets tippskydd som sitter under maskinen, tippar den stänger den på automatik av sig själv).

Är lite allergisk mot el element, dels efter en olycka då en av mina kattungar förlorade örat för 9 år sedan och dels efter att en brand uppstått då en av våra hanar puttat en matta emot ett konvektorelement så att mattan tog fyr. Genom den började korkmatta och golv brinna.:o)

Som tur var hände inget då vi kom i rättan tid och hann släcka(slumpen). Tio minuter senare hade kanske både katt och hela huset varit övertänt. Värmedynor (nya - ej äldre än två år, då detta är den rekomenderade tiden man ska använda dem innan de ska kastas oavsett funktion), samt värmefläktar med tippskydd, verkar för mig det säkraste allternativet. Fläktarna drar på läge nummer 1 samma som ett vanligt el element och ger mycket bättre värme.

Bild på mammas kisse som brände sig på ett elelement hos mig för 9 år sedan.. hon förlorade dock bara ett öra som tur var.

Liljekatten
2010-01-08 20:09
0

#7 Åh, stackars lilla kissen! Gråter Tur att det "bara" var örat som skadades. Tur också att ni var hemma när elementet tippade. Tack och lov så är ju alla våra element väggfasta och jag är noga med att se till så att det inte kan komma nåt emot dem.

Klokt det du skriver om att man inte ska använda gamla värmedynor.

Vad är det för slags värmefläkt du menar? Typ kupévärmare till bilen eller?

kalindas
2010-01-08 20:44
0

Hon har några fläktar som står på golvet. Vita som rör på sig. Gissar på dem. Tror det är nåt liknade en sådan varmluftfläkt som man sätter in istället för elementen…Obestämd
De var i alla fall riktigt snygga. När jag var där var det varmt ute och de gick på vanligt blås…

Liknade denna…

/Elisa

[lisme]
2010-01-08 23:23
0

Men hvis katten hopper opp på den, vil den ikke tippe da? Vi har ei varmelampe som vi bruker når det er kaldt inne, den elsker kattene Flört

Nilla
2010-01-09 00:09
0

Jag har en väninna som har en grislampa ovanför sin leopardfärgade lyxkorg. Där ligger deras stora hund i hög med alla katterna. Det är en syn för ögat det. Skrattande

Men man måste nog veta vad man gör. Det kan lätt bli för varmt på ett för litet område.

[lisme]
2010-01-09 00:40
0

Ja det er sant Nilla, men om man henger lampen ganske høyt og har den på halv styrke skal det ikke være noen fare. For oss er det den beste løsningen fordi vi har katter som skal opp på alt mulig. Det siste nå er at Joker leker linedanser på gelenderet over trappa. Langt ned der…..

Nilla
2010-01-09 00:48
0

#12 Jag ska nog också skaffa en. Skrattande

cleo
2010-01-09 01:11
0

Lilla Sol fastnade bakom ett fast el element som fick slitas bort från väggen (det var brandolyckan som skedde med ett löst konvektorelement) då hon kom in bakom det fasta elemetet, sedan när hon vred på huvudet för att komma ut igen så satt hon fast som berget mellan element och väggen. mamma kisse hämtade mig helt hysterisk då Lilla sol bara var 5 veckor och nyfiken på allt här i världen (som paddor för det mesta är:o)och Cruella som var en klok mor fattade som tur var att det var bäst att hämta mig som var flera rum bort..

de fläktar jag har just nu är inköpta på Lidl för tror jag 169 kr

en vanlig värmefläkt, de vippar fram och tillbaka och har en knapp under som utlöser sig om de tippar samt överhettningsskydd. man lär sig efter olyckorna och jag är glad för det kunde ju gått värre. Och mammas kisse mår toppen fyller 9 om ca en månad.

#9 de fläktarna som jag hade när du var här var endast kylfläktar så de går inte ställa om på värme tyvärr. men de med värme är snarlika fast mindre. (lidl brukar ha dem på sina kampanjer)

Lejonhjarta
2010-01-09 02:08
0

Nu har ja kommit på det Lotta!! Du får ju göra som jag gjorde, skaffa vattensäng.Skrattande Dom flesta av våra katter älskar den. Både att krypa under täcket och ligga på. Dyrt men va gör man inte för gryna. Flört

kalindas
2010-01-09 11:27
0

När jag tänker katt och vattensäng. Tänker jag MÅNGA HÅL!

Min bror hade en vattensäng. Jag blev nästan sjösjuk när jag sov där en vecka och passade hans katt…

/Elisa

Liljekatten
2010-01-09 12:43
0

#14 Oj! Jag har aldrig haft en tanke på att kattungar skulle kunna fastna bakom elementen. Klok mamma katt som hämtade dej när hennes bebis var i fara. Jag brukar inte handla så ofta på Lidl, men jag ska faktiskt gå in och kolla om värmefläkt nästa gång jag är i stan.

#15 JA! Ännu en anledning att skaffa vattensäng! Skrattande Jag har ju ont i min kropp och tror att det skulle hjälpa mycket. Jag har haft vattensäng för många år sedan och det är underbart skönt att sova i (fast det tar två veckor innan man vant sig). Frågan är bara hur jag övertalar min man. Han är så skeptisk. Sen är jag väl själv lite tveksam precis som Elisa. Är det inte stor risk att det blir hål efter vassa klor? Min katter älskar ju att busa omkring i sängen.

Attacks
2010-01-09 13:54
0

Finnes jo utallige varmeflasker man kan putte inn i bamser som også holder  varmen gjerne 1 døgn. Jeg har en slik,kjøpt på apotek. Den er veldig fin å ha.

Jeg har ikke noe forran noen av mine elsktriske ovner. Nå som der er så kaldt,så pleier jeg å sette opp varmen på badet når jeg ikke er hjemme å kan fyre opp ovnen om jeg feks er på jobb. Da er der godt å varmt på badet. Døren står på gløtt,så dem velger jo selv om dem vil være der.

Ellers har dem jo RufusSkrattande

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Lejonhjarta
2010-01-09 18:56
0

Haft 2 hål i sängen. Det ena av ett häftstift som min man trol haft m sig, var på hans sida. ;-)

Det andra var när mina barn lekte med corebollen och den landade på min sambos sänglampa i glas.

Ser man bara tilll att täckena e över, vilket vi aldrig gör… så e d ok. En rejäl bäddmadrass e ju över sängen. Dom e bättre nuför tiden. me.

Underbart för min kalla och onda kropp.

Fisen å Blåsan älskar sängen. Å dom e inte direkt lugna av sig dom heller. Även långhåren ligger i sängen och 4 omgångar kattungar e åxå uppväxta i den, varav en omgång födda under täcket i mellan mig å baenen medans vi tittade på DVD. Skrattande

Siameshona
2010-01-10 17:58
0

Nu har jag placerat en Ikea "ludde" fäll framför kökselementet. Det vart en succè.

Liljekatten
2010-01-10 18:12
0

#18 Jag har försökt att hitta värmeflaskor på apoteket.se , men hittar inget alls. Har du någon bild på din värmeflaska? Eller kanske man skulle skaffa sig en Rufus. Flört

#19 Måste erkänna att vi är dåliga på att bädda sängen så det gäller väl i så fall att skaffa en riktigt bra bäddmadrass som står emot kattbus.

#20 Ludde är aldrig fel. Mina katter har två vita och en grå. Glad

Attacks
2010-01-10 18:18
0

Jeg har,eller det ble litt feilSkrattande Nicholas fikk en Ole Brum varmeflaske av en "tante" da han var 2 år. Den kan vi helle i kokende vann,og den holder et døgn. Jeg har ikke sett akkurat den typen på norske apoteker nå,men jeg vet det må finnes andre typer,ala mjukdyr.

Her fant jeg et bilde på google,det er samme prinsipp.Flasken puttes inn bak ryggen i en åpning der.

/GERIA/Hjelpemidler/Bamse%20(300x334).jpg)

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Attacks
2010-01-10 18:20
0

Her har dem jo hele Ole Brum serien jo Skrattande Så gå å let på helsekost butikker også.

http://www.kinsarvik.no/VarevisningDetalj.aspx?varekode=4008339010956&hkat=4&kat=1047&grp=10001

Liljekatten
2010-01-10 18:33
0

#22 Sådana har jag aldrig sett. Smart!

Sökte lite till på nätet och hittade denna modell.

Den rymmer två liter också och då håller den säkert värmen länge. Jag brukar fylla en 75cl glasflaska med varmvatten och trä en strumpa över och ha till mamma + kattungar de första dygnen, men den håller ju bara värmen ett par timmar.

Tack för tipset Veena!

Attacks
2010-01-10 18:34
0

Den du fant var jo riktig fancySkrattande Sånn en kunne jeg tenkt meg.

Attacks
2010-01-10 18:39
0

En annen variantFoten i munnen

cleo
2010-01-10 18:53
0

den här tyckte jag var fin och köpte mig en ca 40 kr med frakt till sverige

flaska hello kitty

cleo
2010-01-10 19:03
0

denna två liters slank också ner på listan över spontana köp nuCool

inte alls dyr ca 80 med frakt

flaska 2 liter med päls

Attacks
2010-01-10 19:07
0

Ebay har mye bra!!

Det var godt tipset falt så godt i smak,så dere får brukt litt penger:-))

Liljekatten
2010-01-10 19:41
0

#26 Den lite vågade varianten. Skrattande

#27 Jättesöt och väldigt billig, men den ser inte så stor ut och då håller den väl inte värmen så länge heller kanske? 2 liters verkar mycket bättre tycker jag. Var det den tigerrandiga du köpte?

cleo
2010-01-10 20:22
0

den första är 20 cm i diameter så ganska lagom till kattungelådan. gillade formen också 

den sista jag köpte var tigerfärgad. men skulle vilja ha de grå ocksåSkrattande

går man in under säljarens övriga auktioner så har hon en del att välja på

Busarna
2010-10-27 22:55
0

Putt

Fler tips nu inför vintern så katterna inte fryser? Själv har beställt en sån där Snugglesafe, köpt mattor och vridit upp elementen. Bor i hyreslägenhet och tyvärr blir det väldigt kallt även fast de säger att det´ligger inom normen. Funderar på att köpa ett extra fristående element, eller är det bara farligt? Och värmefläkt som ni skriver om bästa alternativet.

[nollottan]
2010-10-27 23:35
0

Mina katter har sån lyx att hela min lägenhet värms upp med golvvärme, tråkigt för mig dock när katterna hellre ligger på golvet än i min famn….

ChanelBM
2010-10-28 16:50
0

Om nån åker förbi Ullared kan jag tipsa om att de brukar sälja värmeflaskor (såna man fyller med varmt vatten) till ett pris på mellan 15-25 pix. Rusta o ÖB kan oxå ha dem

Liljekatten
2010-10-28 16:58
0

Ja, gärna fler värmande tips! Glad

Jag tycker faktiskt att Veenas tips i inlägg 18 är riktigt smart. Ha riktigt varmt och gott på toaletten/badrummet och nån mjuk bädd att ligga i och se till att dörren är på glänt så kan de gå in och lägga sig där.

Jag undrar hur säker en grislampa är? Vågar man ha den på när man inte är hemma? Hyfsat pris, strax under 200 kr.

ChanelBM
2010-10-28 18:55
0

Grislampa?

Hmm, ja de är ju små svin  Glad

Eldar man i spisen kan man köpa eld-stenar eller pizza-stenar. dessa lägger man in i eld eller kol o låter dem bli varma. Sen kan man då lägga dem i nåt skänt material o låta kissarna njuta.

IKEA har storkuddar - största formatet o sen plysch överdrag. dessa älskar min kissar att ligga o tronå på. Har dem på sängen o golvet, framför element mm.

Återgå till gammal kär bull-tv. Kissar älskar att ligga på dem.

Delegera värme - tjänsten till nån i familjen. Ge familjemedlem lite godis o dricka o en bra bok eller filmer på tv. Parkera dem utsträckta i soffan. Låt sen kissarna inta valfri plats på den mänskliga-värme-dynan.

Spotless
2010-10-28 19:45
0

#35 jag använde grislampa då jag födde upp dalmatiner, den fick vara på dygnet runt, upplevde den som säker.

kalindas
2010-10-28 20:43
0

En ny grislampa bör vara minst lika säker som en vanlig lampa. Drar väl en del el bara.
Känner en del som brukar ha grislampa både till kattungar och hundvalpar.

/Elisa

Lejonhjarta
2010-10-28 23:15
0

Ja kom precis på en till sak. När en av mina katter var på parning så hade hanägaren gjort ett härligt krypin under diskbänken, där det finns plats att ha en diskmaskin. Lagt en puff på golvet och hängt en gardin för som slutade kanske 20 cm från marken. Där inne hade hon sen hängt en terarielampa, en sån som reptiler använde. Tog 2 sekunder så "bodde" min katt därinne. Skrattande Va supermysigt!  Hade ja faktiskt förträngt att ja funderade på å fixa så….

Grislampor har ja ju fast mina e för kycklingar å ankbebisarna.

MissMaven
2010-10-29 15:54
0

#0 tack! Jag springer till Rusta ikväll! :) Och ni andra, tack för alla bra tips!

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Liljekatten
2010-12-15 20:25
0

Nu har jag fixat det mysigt i badrummet åt katterna. Kattsoffan är bäddad med ett fårskinn och soffan står på två dörrmattor som förhindrar att den glider in mot elementet (lyckliga alla ni som har vattenburen värme och slipper dessa brandfarliga elelement). Katterna älskar att ligga där och gosa sig i värmen. Nu har de en varm plats att ligga på när vi inte är hemma och kan elda i kaminen.

Lejonhjarta
2010-12-15 20:28
0

Mysigt!! Ja vattenelementen e kanoooon! Barbie liggar ofta ovanpå när Nicke eldar på. Skrattande