Siames iFokus

Siames

Etikettfoder
Läst 5623 ggr
BARFmycat
0

Fisk är inte kattmat..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fisk är väldigt allergent för katter, som ursprungligen är ökenlevande djur. I öknen finns således ingen fisk, och även om man i flera år inpräntats med bilden att katter ska äta fisk, katter älskar fisk, fisk ger glada katter osv så är det faktiskt ett väldigt främmande protein för dem och många katter som blir foderallergiska är det just pga fiskprotein i foder.

Enligt Small Animal Clinical Nutrition, en bok för den som vill ha vetenskapligt belagd information i ämnet, anges tex. att nötkött, mejeriprodukter och fisk tillsammans står för 89% av alla fall av foderallergi hos katt (rapporterade fall).

Så köp inte foder som innehåller fisk, det gäller även skaldjur.

Även nötkött har visat sig vara allergent för katter, men är intre lika allergiframkallande som fisk, men undvik gärna att ge även nötkött.

Jag skriver detta med välmenade avsikter, det är mycket lätt att få en katt som blir allergisk mot många fler saker när de väl blivit allergisk mot en sak.
Och det är inte kul attha en katt med foderallergi, det kan gå så långt att de tom blir allergiska mot proteiner.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Nilla
0

Bra info. Lägger av med laxfärsen. Det var ändå ingen som gillade den. Jag har fullt förtroende för din kunskap och ser fram emot nya artiklar i ämnet. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Liljekatten
0

Håller med Nilla. Tack för informationen! Visst förstår man att fisk inte är nån naturlig föda för katter, men man har inte tänkt på att den kan vara "skadlig" heller. Jag brukar koka fisk till mina emellanåt, men det blir nog inte mer än varannan månad eller nåt sånt. Kokar heller kyckling vilket uppskattas mer.

[lisme]
0

Dette skulle alle de "vanlige" katteeierne visst, de som er såååå stolte over at katten deres får kokt fisk - gjerne hver dag! De ser bare rart på oss når vi forteller at ingen av våre katter får fisk Obestämd

Siameshona
0

Oj. Hade jag ingen aning om heller! Här blir det väl fisk 2ggr/mån. De tycker ju att det är smaskens. Vi får väl tänka om. Det hela börjar kännas svårt med mat efter dessa inlägg. Otto vägrar nämligen kött.

Fast på barf my cat läste jag att man kunde testa strö kross av kulor & lägga på köttet för att försöka få dem att äta. Detta måste jag testa.

Nilla
0

#4 Idag har jag serverat lamm. Bassie, Kajsa och Zelda har snaskat lite lätt. Resten av gänget väntar ut mig…Skrattande

ramithi
1

Det må da være opp til hver enkelt hva dem vil gi kattene sine å spise. Alle trenger vel ikke gi det som blir skrevet her inne på forumet. Ivertfall gjør ikke jeg det. Her spiser dem fisk hver kveld og dem har ikke tatt noe skade av det og dem er friske alle mine katter, men så får dem mye annet også. Å dem er fri tillgang til tørrfor og vann. Så jeg mener dette er opp til hver enkelt.

Nilla
0

#6 Ja, det är absolut upp till var och en. Jag läste en uppsats som MalinL publicerade här på vårt forum och plötsligt trillade poletten ner. Nu prövar jag med något som är både billigare och mer naturligt för mina katter.

Man behöver ju inte "barfa" katten helt och hållet, om man inte vill. Man kan pröva lite rått kött vid sidan av.

Jag tycker det här är väldigt intressant! Mina katter tycker dock det är mindre intressant…  Skrattande

godisgrisen
2

Hm… är lite tveksam till att fisk inte skulle vara naturlig kattmat. I områden i norra afrika översvämmas årligen torra flodbäddar av störtregn. Årstisfisk Kili kläcks från ägg som legat och väntat på regnet när vattnet sen drar sig undan stängs fiskarna in i torkande gölar. Det finns gott om observationer på att afrikanska vildkatter fångar och äter dessa fiskar.

Att fisk i viss mån är allergent må så vara och visst kan man undvika att ge det av den anledningen. Nötkött och lamm skulle isåfall vara mer onaturlig mat för inte kan väl en liten katt döda en ko och katter är inte asätare. Min huskatt fick "finnar" på öronen av för kraftig mat och för mycker protein det gick över när jag slutade ge mat baserat på oxkött.

Det är svårt att mata katter. All mat passar inte alla katter eller alla ägare var och en måste hitta det som passar bäst för just dem. Om mina båda katter ska må bra kan de absolut inte äta samma mat. Båda älskar kokt fisk iallafall och får det med ojämna mellanrum och just mina katter mår mycket bra av det.

BARFmycat
0

Jag tyckte också att det lät helskumt först, och tänkte direkt på fiskarkatten som bar äter fisk, hur klarar den sig om fisk är så allergent? Men den har väl en mutation som gör att den klarar sig, samma som det här med laktosintolerans, varför har vissa det och andra inte?

Jag kan inte förklara varför fisk och nöt är allergent, och varför lamm och fläsk inte är det, jag vet bara att det är så. Jag vet att lamm och fläsk innehåler mycket lättsmälta proteiner, så nog är det skillnad på kött och kött.

Fast du vet ju inte hur länge de kommer tåla fisken innan de blir, om de blir, allergiska mot den. Mina katter har ätit fisk till och från sedan 8 veckors ålder, och de blev aldrig allergiska, men jag slutade ge dem fisk på en gång som jag hörde talas om fiskallergi. Även om de mår fint nu så vet man aldrig när det kan komma att slå till, och som jag beskrev i mitt inlägg är risken stor för att de då blir allergiska mot fler saker, och det innebär ett helvete för mig och massa lidande för dem som jag enkelt besparar både dem och mig genom att låta bli att ge fisk.

Zandrinos
1

#4 Du kan med gott samvete fortsätta att ge dina katter fisk, dom verkar ju må bra av det. Det är så mycket som inte är nyttigt här i livetFlört

Siameshona
1

#10 Ja.du. Jag har funderat lite. De gamla vart 16 6 17år. Åt fisk, kött,kulor & blötmat. Otto & Pacino verkar ju pigga & raska, så jag ska nog inte låta mig "skrämmas" utan köra med min mix av mat så länge!

BARFmycat
0

#4, 10 & 11

Det är naturligtvis upp till varje kattägare att själv avgöra vad som är bäst för era djur.

Jag är inte ute efter att tvinga någon till att genomföra ett foderbyte, vilket dessutom är ganska svårt för mig från andra sidan av den datorskärm.

Jag kan bara leverera sanningen, som dessutom är vetenskapligt styrkt, och hoppas att ni gör de val ni anser är bäst för era katter.

ramithi
0

Ja her får dem også rått kjøtt slik som hvalkjøtt når vi har det eller noe annet og + bløtmat. Å også et kjøttbein å gnage på. Har snakket med min vet om dette og han sier et variert kosthold slik som til folk det er det beste for alle dyr. Jeg har to balier på 10 år og dem har også fått fisk fra dem var små og dem er sjelden til dyrlegen bare for vaksine og rutine undersøkelser i forbindelse med vakisne. Har også 3 kattunger igjen her nå. Dem har fått fisk i fra dem begynnte å spise og ikke noe feiler dem, men det kommer ann på hviken fisk. Pga tosk skal katter helst ikke ha for mye av pga det finnes et lim i den fisken som ikke er bra. Så skal en koke fisk til dem så er sei det beste pga dette limet finnes ikke i seien.

BARFmycat
0

För övrigt är fisk inte särskilt näringsrikt foder, torsk och tonfisk kan leda till stor näringsbrist om man ger för mycket av det.

Till alla ni som skriver på norska;
Jag är hemskt ledsen, man jag fattar verkligen inte vad ni skriver, och jag skäms som sjutton över det!Skäms

Så det är inte det att jag igonrerar er, jag men jag kan inte svara på något som jag inte förstår!Obestämd

Om jag bara kunde höra er prata, för jag förstår oftast norska men jag kan inte läsa detOskyldig

Nilla
0

#14 Ja, jag har förstått att en del medlemmar har lite problem med norskan. Men man behöver inte förstå vartenda ord för att haja sammanhanget. Man kan skumläsa och ändå få ett bra hum om vad texten handlar om.

Är det något speciellt ord man inte förstår, är det bara att fråga. Vi är så glada för våra norska medlemmar! Glad

prodigy
0

Nu är det ju så att även forskningsresultat kan tolkas på olika sätt! Tror absolut inte att all fisk är skadligt för alla katter, däremot så är det säkert så att en del katter som är lite känsligare kan reagera på fisk, precis som vissa människor.

MalinL
0

Personligen har jag lite svårt att förstå varför man väljer att ge katten fisk. Skäms Det är ju ingen naturlig kattföda och man vet ju att för mycket fisk kan ge bristsjukdomar. Det finns ju så många andra proteinkällor att välja mellan så fisk är ju inte det minsta nödvändigt för katterna.

MalinL
0

- Fisk i stora mängder är inte bra för katter. Det beror dels på att rovfiskar, såsom tonfisk, innehåller höga halter av tungmetaller som är farligt för en liten kattkropp, och dels att fisk i sig har ett mineralvärde som är för högt för katter och kan leda till att de får struvit (kristaller i urinen). Rå fisk är särskilt dåligt eftersom den hämmar upptaget av en b-vitamin (thiamin) vilket på sikt i värsta fall kan leda till hjärtsjukdom och förlamning. Dessutom har rå fisk sannolikt med sig parasiter såsom bandmask. Vidare innehåller fiskkött för lite E-vitamin i förhållande till mängden fleromättade fettsyror. Ger man mycket fisk kan detta medföra att katten drabbas av pansteatit som är en inflammation i fettvävnaden som gör att underhudsfettet klumpar ihop sig och förstörs. Fiskprotein är också en vanlig allergen för katter med födoämnesallergi.

Källa: http://www.kattjouren.nu/myter.php#fiskmat

BARFmycat
1

Njaa.. Jag är vetenskapligt lagd och tror på forskning.
All fisk är farlig för katter, men inte alla katter reagerar farligt på fisk (kan man säga så?Obestämd)

Jag håller helt med dig.

Det där med thiaminasinnehållet i fisk (som hämmar upptaget av B-vitamin, tiamin), råder det lite delade meningar om. Om så var fallet så skulle ju alla fiskätande djur få b-vitaminbrist. Däremot såbildas thiaminas i fisk som håller på att bli dålig, så det mår inget djur bra av att äta. Lax ska tydligen vara en av de bättre fiskarna att ge, om man är orolig för det där med thiaminaset.
Men jag förespråkar som sagt att man inte ger fisk över huvudtaget, och jag tycker inte att man ska koka fisken. Skälet till det har jag skrivit om i mitt inlägg "fördelar med BARF", första punkten.

Supinesophie
0

Borde inte det bästa vara att gå till zooaffären och köpa smådjur att mata katten med? Mest naturligt… Ormar får ju äta sina kycklingar och råttor, så varför inte katten?

Blir lite svårt att köpa kattmat i affären som bara innehåller sådant som är helt naturligt för katten att äta.

Jag har också gått och tänkt på varför vissa katter älskar fisk, fast det borde vara onaturligt för dem att äta det, men mina kissor har inget emot att få lite abborre när husse har fiskat :)

kalindas
0

Skulle inte backa för att köpa möss till mina om jag bara visste att de tog dem. Kruxet är var man ska stänga in katten och musen under tiden "mordet" pågår…
Kan ju inte vara ett rum där det finns möjlighet att komma undan.

Grymt men absolut det mest naturliga.

/Elisa

ChanelBM
1

Jag har alltid undrat varför kattmaten inehåller nötfärs etc. Var i det vilda har ni sett en katt välta en ko o äta?  Skrattande

Men aldrig att jag hittar en kattmat som innehåller det mina kissar älskar sommartid nämligen; möss, gräshoppor, flugor, mygg, allaehanda skumma larver åsså massa gräs.

kalindas
0

Mina katter ger sig ofta ut och välter kor..Flört

Allvarligt så håller jag med dej där. Kaniner, höns och mindre smådjur kan en katt ta. T.o.m en fisk skulle de kunna lyckas fånga. Men grisar, kor och får är inte lika enkelt.

/Elisa

BARFmycat
0

Det mest naturliga är att ge katten hela smådjur, som möss, råttor eller småkycklingar. Mina katter fick möss och råttor förut när jag hade tillgång till det.

Däremot så vill jag upplysa om att det är olagligt att utfodra med levande föda då det bryter mot djurskyddslagen, djuret måste vara avlivat innan det ges till katten. Endast ett fåtal djur är undantagna från den regeln, det gäller vissa spindlar, skorpioner och liknande som inte äter död föda.

Oftast så går det att köpa färdigfrysta möss och råttor på djuraffär som är till för folk som har ormar och ödlor, testa att fråga efter det.

kalindas
0

Det var en smart idé kanske kan köpa lite råttpinkisar.

/Elisa

BARFmycat
0

Ja det tycker jag, det är jätteuppskattat som godis här!Skrattande

Supinesophie
0

Undrar om de skulle uppskatta såna där syrsor som man köper till ödlor… Fast mina katter jagar ju inte ens spindlar som kryper på golvet så kanske inte. De föredrar sorkar. Fågelungar kommer på andraplats -.- Så är det när man har katten ute på sommaren :) Nu på vintern verkar de däremot ha tråkigt. När de går ut så sitter de och stirrar in genom fönstret efter några minuter och när de är inne så vill de ut igen (om de inte ska äta eller sova förstås).

alltidsiames
0

Min instinkt säger mig att inte ge katterna fisk. Hur då? Jo det luktar fränt i lådan när de ätit fisk. Fler argument behövs inte för mig. En annan sak som ger samma effekt här hemma är Shebas kyckling.

Lillatassen
0

Intressant text. Våra katter har aldrig gillat kattmat med fisksmak, så känns bra att vi inte har haft någon större tillgång till det här hemma :)

Rokkur
0

Vad intressant! Och så typiskt då mina katter favoritfoder är Mjau fiskfest! Skrikandes Mina kräsna katter vill inte ha nån dyringmat längre. får se om jag hittar nåt annat som dom kan tänkas gilla!

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker