Juvertumör?
När jag klappade Zindra idag så kände jag en liten rund knöl precis under en bröstvårta. Kan det vara en fettknöl eller en tumör? Ska beställa tid hos vet nästa vecka men undrar om nån här har erfarenhet av liknande. Hon är ju bara 4 år, har aldrig ätit p-piller och är kastrerad. :(
Svårt att svara på innan du tagit prov på det. Det finns en annan typ av knutor de kan få som min Saga hade när jag (och två veterinärer) trodde hon hade juvertumörer.
Vet även en annan ung hona som hade något liknade. Glömt vad det heter och har tyvärr slängt pappret om det.
Men ta som sagt ett prov för att vara på säkra sidan.
OM det skulle vara tumörer så är det inte kul på en sådan ung hona. 
Tyvärr så sägs det att nästan alla sorter av juvertumörer på katt är elakartade. Det sägs också att det sällan är någon idé att operera, då det kommer senast i juvret.
Man "kan" välja att skära bort alla bröstkötlar på båda sidor och på det viset stoppa spridningen. Men tyvärr sägs det att det sällan hjälper.
När Saga fick sina knutor så var jag helt inställd på att inte operera henne, utan låta henne må bra så länge som möjligt. Sen få somna.
Jag hade dock tur och de knutorna hon hade bara försvann.
Håller tummarna att det bara är en liten fettknöl du känner!
/Elisa

Efter att ha läst runt lite känner jag mej också tveksam till att operera bort halva juvret. Hoppas att hon har ngn annan sorts knuta. Det känns som alla mina katter trillar av pinn. Först Cameo som gick bort i levercancer, sen Jimi som har grav Hcm och lever på lånad tid, Nova och Leia Forl och nu Zindra… 
En olycka kommer aldrig ensam heter det ju. Tror tyvärr det stämmer…
Har gjort det här. 
Håller tummar & tår att det inte är nåt farligt.
/Elisa
#2 Ta inte ut något i förskott. Det är ju inte alls säkert att det ÄR en tumör. Sitter den fast i skinnet eller är den rörlig?
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Min turkiska vankatt Daisy fick juvertumörer vid sex års ålder, de togs bort tillsammans med juvret och livmodern och hon levde sen utan ett enda återfall tills hon blev tretton och dog knall och fall och mycket fridfullt av hög ålder. Så det behöver inte vara slutet på allt, även om det skulle vara en juvertumör. Fast hoppas såklart att det är nåt annat, mycket ofarligare.

#5 Den sitter fast under vårtan.
#6 Togs hela ljuvret bort? Hur mådde hon efteråt?
Min ene kastrat fikk også en kul under brystvorten. Det viste seg å være en betent brystkjertel og det ble klemt ut gørr/blod + antibiotika kur. Jeg var overbevist om at det var kreft,men det var det da altså ikke.
Håper det går bra med din jente. Lykke til.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Hela juverpaketet (veterinären använde faktiskt det ordet) togs bort, alla juvren. Veterinären tyckte att det var lika bra, för att öka chansen att det inte kom tillbaka. Hon fick gå med tratt ett tag men sen var hon som vanligt. Det var tio år sen nu så jag minns inte alla detaljerna, men hon blev inte personlighetsförändrad. Jag trodde att allt var kört och blev förvånad över att det gick så lätt och bra.

Nu har jag fått en tid imorgon eftermiddag och jag hoppas att vi får ett positivt besked.
Min ene hunnkatt fikk en ganske stor kul i juret for et par år siden. Veterinærene trodde det var kreftsvults, og hun ble operert og juret og kulen fjernet. Kulen ble sendt til analyse, og det viste seg å være en godartet cyste. Så kul i juret betyr ikke alltid kreft. Det kan være fettkuler eller cyster også.

Nu är vi hemma från vet. Röntgade hjärta o lungor och det såg bra ut. Veterinären tror att det är en elakartad tumör, vi bestämde att den ska opereras bort den 23 dec och skickas för analys. Men jag har bestämt mej att inte gå vidare om den visar sig vara elakartad. Då får hon hänga med så länge hon kan. Såna här julklappar kan man vara utan. 
Vad trist, men ge inte upp. Vad betyder "att gå vidare" i det här fallet? För oss räckte det ju med en operation, sen var det bra. Hoppas det blir så för dig också.
Hoppas den är helt ofarlig och att det räcker med att ta bort den styggingen. De där otäckningarna har en tendens att sprida sej fort. Lungorna visade sej fina och där brukar det dyka upp om det är något galet. Hoppas allt går bra.

Hoppas verkligen att din veterinär tagit fel!
Min gamla kisse fick juvercancer. Hon levde ett bra tag med den o fick göra så tills hon verkade få ont. Då fick hon somna in. Men då var hon 13 år!

#13 Jag menar att jag inte tänker låta henne genomgå fler operationer. Enligt den här veterinären tar dom nu bort det juvret där tumören finns. Om den är elakartad opereras sen hela juverraden bort. Det vill jag inte utsätta henne för eftersom prognosen är dålig. Men jag ska fortsätta leta information.
Okej, då förstår jag. Min veterinär tog bort alla juvren på en gång för att hon skulle slippa opereras mer. Kan inte det vara ett alternativ? Det blir en större operation men kanske med bättre prognos. Eller?