Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 14370 ggr
JessicaN
2010-12-09 22:35
0

Hur är orientalkatter..?

Hej allesammans!

Har länge varit intresserad av orientalraserna och främst då Seychellois men jag har själv bara Huskatt och Perser och vet inte alls så mycket om orientalraserna..

Någon som vill berätta lite hur dom är..? Glad

Eftersom Perser är den enda ras jag haft så vet jag bara hur dom är och jag älskar deras lugna temperament. Förstår såklart att orientaler kanske inte är riktigt så lugna men min syster har Devon Rex och personligen är dom alldeles för mycket "klätterapor" för att passa mig..

Är orientaler gärna såna som hoppar upp på typ vitrinskåpet eller hyllor som Devon gärna gör..? (Eller som mina yngsta husisar också gärna gör…..)

I fönstret och på bord gör ju ingenting om dom är, orkar bara inte riktigt med såna extrema vildingar Tungan ute

Finns det någon ägare eller uppfödare i närheten av Hallsberg/Örebro som inte har något emot att jag och min man kommer någon dag för att kolla in rasen lite..? Oskyldig

Mvh Jessica

[hakkapelitta]
2010-12-09 22:50
2

Skitjobbiga är de. Och helt underbara.

Lejonhjarta
2010-12-09 22:59
0

På din beskrivning av hur Devon är skulle ja säga att just så e dom ….och lite till. Pigga, nyfikna, sociala, påhittiga, pratiga, fartiga….Motsatsen till perser. Vill du ha en lugn katt tänk inte ens på en KAT4. Men vi älskar dom!!!KyssSkrattande Bor tyvärr inte i närheten annars hade du varit välkommen. Här e fullt ös nästan jämnt.

[nollottan]
2010-12-09 23:00
1

1# kunde inte sagt det bättre själv. Mkt bra förklaring! kort och precist.

Väldigt viktigt att man bekantar sig med rasen innan man skaffar de eftersom vissa anser att de är för "klängiga" och "pratar för mkt". Jag bara njuter av att de är så sällskapliga och flera av oss här inne på forumet har inte nöjt oss med att bara ha 2 st Flört

Om du tycker om perser som ras så är kanske en birma eller brittisk korthår något mer passande. Lycka till i ditt sökande Skrattande hoppas du hittar det du söker

embla2
2010-12-09 23:45
0

#3. Kan verkligen hålla med dig..Från inget till full fart på 1 sek o sen platt fall i knät. Sen har vi det underbara LÄTET vid fertil katt…Tungan uteasg..det kan ju du intyga nollottan…hmFlört

Har ju norskskogkatt oxå så det är en mycket stor kontrast…

Jag är frälst och vill ha en till.

JessicaN
2010-12-10 00:06
0

Att det är fart i dom gör inte så mycket men är dom såna som typ hellre är uppe på vitrinskåpet än nere på golvet..? Tungan ute

Klängig på mig eller pratig gör inte så mycket, det tycker jag om.. Är mest bekymrad över att dom hoppar upp och har ner saker eller så.. Eller tänder eld på sig själva då jag ibland tänder ljus uppe på vitrinskåpen och andra hyllor så att inte mina nuvarande katter kommer åt dom..

embla2
2010-12-10 00:14
0

#5 Jag kan bara tala för mig själv och jag kan ej ha något i fönstren.. Min ny inköpta avdenstjärna åkte direkt i golvet så jag har gett upp med pynt eller blommor i fönstrenObestämd Men min son älskar dom för han har alltid någon hos sig i sängen.

marysiam
2010-12-10 00:20
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har seychellois och de är de underbaraste, goaste, påhittigaste..Samma som siameser;)

Jag tror det är en uppfostringsfråga,ang, klättra upp i bokhyllan, de är ju otroligt smarta dessa orientaliska skönheter.

mer eller mindre alla kat4 är ju väldigt energiska och mkt lekfulla;))

Jag har en seychellois pojke som tror att han är en kattunge!;) han är kastrat och väger lite drygt 5 kg…Jag tror att man måste älska farten och fläkten med dem och ibland river de ner grejjor, men det är SÅÅÅ värt det.. man får såå mkt tillbaka;))

Jag bor i Karlstad om du vill kika hit;) inte så himla långt.. kan säga att jag har en seychelloisbäbis också som du skulle kunna få träffa;))Och det är jag som har månadens katt;) välkommen;)

Kolla min hemsida: www.marysiams.zmn.se

Liljekatten
2010-12-10 00:30
1

Jag hade fött upp perser och exotic i drygt 20 år när min dotter ville köpa en siames. Hon var då 18 år så jag tänkte att "tycker vi inte om katten så blir vi ju av med den när dottern flyttar hemifrån". Vi gillade också perserns lugna och coola temperament. 

Stella flyttade in och vi blev alldeles störtförälskade i denna lilla siames och sen den dagen finns ingen annan ras för mig. Jag sa till och med till min dotter att "ska du flytta hemifrån och ta Stella med dig så flyttar jag efter!" Tungan ute

Det finns ett inlägg här som beskriver ganska bra hur det är att leva med siames och oriental.Flört

Lejonhjarta
2010-12-10 00:42
0

Att dom kommer va på vetrinskåpet är ja nästan säker på då dom är så otroligt nyfikna. ALLT måste undersökas. Ja har massor i fönstrena men dom ligger mkt illa till.

Favvostället i badrummet är överst bland handdukarna på skåpet/hyllplanet.Kan dom inte komma dit så ligger dom så högt upp d går, gärna bland sminket så kanske man kan sno med sig sminkborstarna ner sen…..

En av killarna ja sålde i sista kullen promenerar fram å tillbaka på gardinstängerna där han bor.Glad Det klarar inte dom andra katterna i "hans" familj, vilket han e rätt så nöjd med.

Att skaffa KAT4 e nästan d bästa ja gjort. Älskar dom trots att dom driver mig t vansinne ibland. Men d gör ju mina barn med så…..Flört

Åk t marysiam å kolla läget, du kanske blir lika frälst som vi andra. Glad

[lisme]
2010-12-10 00:47
0

Vi har 11 voksne og halvvoksne katter, noen balinesere, noen orientalsk langhår og noen siamesere. En seychellois er en siameser med hvitt, så det er kun fargen som er forskjellen på en siameser og en seychellois.

Katter er forskjellige, og noen er flinkere til å klatre enn andre. Skal du ha tente stearinlys må de passes godt på. Og skal du ha nips, andre pynteting og mye blomster tror jeg ikke at en orientalsk katt er noe for deg. Vi vil ikke gå rundt å jage kattene vekk fra steder de ikke kan/skal/får være, dermed har vi fjernet det lille vi hadde av nips og pynt, og vi har nesten ingen blomster. Skal vi tenne stearinlys er det steder der de kan henge høyt og kattene ikke kan nå dem. Vi har valgt et liv med katter og da må vi tilpasse hjemmet vårt til dem - er vår filosofi. Men jeg må legge til at hverken jeg eller noen andre i familien er så glade i ting & tang som skal stilles ut

Attacks
2010-12-10 01:47
0

Man liker gjerne å reklamere for sin egen rase,men dersom du ikke har lyst på en aktiv katt som ønsker å være med deg overalt,som er nysgjerrig,pratsom og litt "too much", så må du bør du velge en rase med et litt mer laicback temperament Glad Man skal trives med dem man bor sammen med,både katt og eier,og da er det en fordel at man er på bølgelengde.

De mest aktive kattene er dem som er lange og slanke. Kat IV har i tillegg et sterkt og velutviklet ordforråd. Visst kan enkelte av dem ha en litt mer laicback væremåte,men som regel er det bare batteriene som ligger på lading Skrattande

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

jillan
2010-12-10 06:39
1

Har 2 tjejer (1 siames, 1 korthårig oriental) som är 8 månader. Är helt förälskad i denna underbara ras! Man får sig flera goda skratt om dagen.
De är så keliga & gosiga. Är med mig hela tiden: inne på toa, när jag duschar, när jag lagar mat osv.
Är sååå sugen på att skaffa en tredjeKyss
Mina har inte rivit ner något, men de tycker om att gräva i blomkrukornaFörvånad
När de var yngre, så kunde jag inte ha gardiner. De klättrade i domSkrattande

Men vad gör det? Roligt har man iallafall när man har denna ras!

marysiam
2010-12-10 08:08
0

#12 jag har kattungar;)))

jillan
2010-12-10 10:02
0

#13 Skrattande Karlstad är lite långt bort. Vill ha uppfödare lite närmare Göteborg. Det är tur att du inte bor i närheten. 2 katter ÄR lagom i 53 kvm lägenhet (försöker intala mig själv det iallafall)

marysiam
2010-12-10 10:18
0

KyssSkrattande

ChanelBM
2010-12-10 11:55
0

Tja du vet att du har en katt när du har en oriental…

Hade nyss med mig Emil (Heartwarmers Raspberry Swirl) till jobbet o trots att nästan alla kollegorna anser att siameser är fula så charmade han samtliga totalt! Jag fick knappt se eller röra honom på hela dan…

Men de pratar!!! o de klättrar. Nu är vissa som min Emil som har lite problem med ögonmåttet o överskattar kraften i benen. Dvs han missar, åker i golvet o ylar i högan sky när han tagit sig upp för högt o inte vet hur han skall komma ner…

Simmisar är grymt personliga o de ÄGER sin ägare. I gengäld är de alltid med o älskar dig mycket öppet o demonstrativt. Inse att om du går ut i köket så hakar pissen på o frågar vad du skall göra. Öppnar du ett skåp ska han titta in o kolla vad som finns där, oavsett att det är 23 gången du öppnar det idag. Han kommer oxå berätta för dig vad som finns där och fråga om det är ok..

Har du besök kommer han att charma alla o sitta i allas knä o prata med samtliga. Sitter du framför tvn sitter du varmt o skönt med en katt i knät.

Jobbiga kissar? Jo lite, men det är de värda!

Får gärna hälsa på mina här i GBG om du har vägar förbi

[nollottan]
2010-12-10 13:15
0

#14 jag har 4 st på 54 kvm…… fast mitt hem är som Lismes HELT "catsafe". Det betyder inga prydnader i fönstren, inga flyttbara föremål i bokhyllan, inga sladdar eller kontaker i när jag inte är hemma, inga lösa trådar från gardiner som hänger. Kanske låter överdrivet, men detta är för att jag älskar mina katter så högt och är så otroligt rädd om dem.

berthagenn
2010-12-10 13:18
0

Hej!

Det är underbara katter. Jag bor i malmö centralt, och du är varmt välkommen att hälsa på! Glad

Mvh Bella

jillan
2010-12-10 13:28
0

#17 Tyst, inte säga så att man har 4 stRynkar på näsan Jag ska ju intala mig själv att det räcker med två stycken. Fy på dig. Nu blir jag ju ännu sugnare på att skaffa en tillFlört

SunnaLiv
2010-12-10 13:30
0

har två damer och det är fullrulle konstant!hänger i gardinerna,gräver i blomkrukorna,ska vara med precis över allt!!!o jamar mest hela tiden.Så gillar man inte det så ska man nog inte skaffa sig en sådan :)

Själv älskar ja dom o kan inte tänka mig annat :*

carinbrack
2010-12-10 13:42
0

Ja, jag tror att det är viktigt att man vet vad man ger sig in på när man skaffar en siames/oriental. De ÄR krävande, de är överallt, hela tiden. Och vill man inte ha en katt som sitter ovanpå garderoben och med tassen puttar ner allt som ligger där bara för att det är så kul att se det ramla ner, eller en katt som doppar favvoleksaken i vattenskålen och sen lägger den i ansiktet på matte klockan fyra på morgonen bara för att locka henne att kasta så man kan få apportera eller som sitter utanför dörren och ylar om man smugit sig in i sovrummet med maken för lite kärlek (alternativt klättrar runt och kikar in under täcket och försöker lista ut vad i hela friden man håller på med) så är siames/oriental inte rätt ras. Det är ju risk att det slutar med omplacering om det blir helt fel, så därför gör du helt rätt som kollar upp temperament innan. Själv kommer jag nog aldrig att ha andra katter än siameser hädanefter, men det är ju jag :-) Jag längtade efter en hund innan vi skaffade Dexter och det har helt gått över, han är ju min lilla hund.

[lisme]
2010-12-10 13:42
0

Våre katter hopper opp på kjøkkenveggen som er 240 cm fra gulvet. Der oppe liker de å ligge og kikke på de som leker på gulvet. Noen av dem balanserer på gardinstengene og flere av dem prøver å finne ut hvordan de skal få til å fange viftene vi har i taket. De henger litt over 3 meter over gulvet Flört

[hakkapelitta]
2010-12-10 13:47
1

Jag skulle aldrig rekommendera dig att köpa eller skaffa en oriental om du känner att en devon är en jobbig katt, för en oriental är mer krävande än en devon, den är smartare och den behöver aktiveras på ett helt annat sätt. Så kort och gott tror jag inte att orientalen är en ras för dig.

Lillatassen
2010-12-10 14:18
0

Underbara katter! Aktiva, nyfikna och sociala! :) Har en siames och en oriental här hemma just nu. Vi bor i trollhättan och du är välkommen hit för att kika på dessa två om du vill Glad

yve2
2010-12-10 14:25
0

Kan inget annat än hålla med det som skrivits innan och samtidigt tillägga att KAT4 katter är starkt beroende framkallande Flört

It's a cat's world… adjust! :)

Avions
2010-12-10 14:35
0

Finns det andra kattraser?Tungan ute

Här är katterna högt och lågt. Har även en huskatt och ursäkta- men dom är tråkiga…Flört Orientalen är mer som en hund…fast når högre upp.Skrattande

ChanelBM
2010-12-10 14:53
0

carinbrack = så du har oxå såna som lägger leksaken i vattenskålen. Jag insåg att min Chanel inte la dom i vattenskålen utan i toavattenskålen. Gissa om jag inte glömmer att stänga locket numera, o skäller på gäster som lämnar den öppen…

carinbrack
2010-12-10 17:58
0

#27 uäsch! Tejpa fast en svamp på locket så kan det inte stå öppet.

Bunn
2010-12-10 18:30
0

Gillar man inte fart och fläkt samt nyfikna katter som bara MÅSTE kolla in ALLT (igen och igen och igen…) så är KAT 4 inget jag rekomenderar.

Gillar man dock dessa ovanstående egenskaper och vill ha någon som möter dig i dörren när man kommer hem, sitter på badkarskanten när du tar dig ett bad, ligger i ditt knä och sover när du tittar på tv, vill sova med dig under täcket på natten, pratar med dig och gärna hjälper dig att skriva på datorns tangentbord så kommer du förmodligen storm trivas med en sådan katt och du kommer aldrig vilja ha någon annan! ;)

Nilla
2010-12-11 11:08
0

När jag hade katt förr, hade jag vissa regler:

katterna fick inte vara här och de fick inte vara där - inte uppe på diskbänken, inte på skärbrädan och inte på köksbordet.

När man har Oriental och Siames, är det lika bra att strunta i det där reglerna - annars blir man tokig. När släkten kommer utbrister nästan alltid min syster något i stil med:

-Men inte ska Kajsa sitta på skärbrädan? Det är en sanitär olägenhet? Och inte ska Isaac sitta uppe på tv´n?

Då meddelar jag lugnt, att mina katter får vara precis överallt och att jag skurar skärbrädan, innan jag brer mina smörgåsar. Skrattande

På kvällen går jakten upp på min stora bokhylla och de dundrar fram som ett gäng elefanter. Man bör vara väldigt tolerant och ställa in sina finsaker i vitrinskåpet.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

tuska
2010-12-11 11:42
0

# 30   Jag har inga regler för mina katter, de finns hoppande katter överallt, vi trivs så.

Det blir aldrig tråkigt och långsamt man har syselsättning och känner sej aldrig ensam med en Oriental/Sia

marysiam
2010-12-11 12:03
0

Ja här är enda regeln att man inte sitter på bordet när det är mat på bordet hahahahahaha fast jag tror inte att det pm:et gick fram till mina katter hahahahaha sen är det katter överallt;)))

Vaknade av att ena kattungen bet mig i fingern hahahaha 9 katter i sängen inatt…Precis så galet som det ska vara när man har kat4..Underbart;))

Bunn
2010-12-11 15:03
0

#32 Det låter verkligen härligt ;)

AmandaWvW
2010-12-11 15:41
0

Jag har ganska strikta regler för var katterna får vara, inte köksbänkarna och inte köksbordet när vi äter. Det tog inte många tillsägningar innan det började efterlevas.

I övrigt är katterna precis överallt.

Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

Siameshona
2010-12-11 16:35
0

#34 Exakt. Samma regler här. De lär sig ju fort, men vad som händer på köksbänken när man ej är hemma…Skrattande

kalindas
2010-12-11 16:49
0

Då sitter speciellt Otto och tittar upp på bänken och säger:
"Mamma har sagt nej, så självklart hoppar jag aldrig upp där!" Flört

/Elisa

kalindas
2010-12-11 16:50
0

Ang. Siameser och Orientaler. Så kan man lätt förstå hur de är, då min mamma som nyligen köpt en ny SIA bebis. Döpt om honom från Texas till Emil…Flört

/Elisa

[lisme]
2010-12-11 16:56
0

Vi hadde også forbud mot å gå på kjøkkenbenken og på spisebord og salongbord og det fungerte greit. Men etter at en dommer på ei utstilling sa at mange katter er redde på dommerbordene og at det kunne skyldes at de ikke har lov til å være på bord hjemme, har vi sluttet å nekte kattene å være på bordene. Det er bare å ha en voksduk på bordene til vanlig og når man skal spise eller drikke kaffe, kan man bare ta den vekk. Det skulle være hygienisk nok Flört

alltidsiames
2010-12-11 17:55
1

Jag tycker att släktingar som har synpunkter på ens katter är en sanitär olägenhet!

tuska
2010-12-11 19:27
0

#39   håller fullständigt medSkrattande

Siameshona
2010-12-11 19:30
0

#39 tur man inga har i närområdetSkrattande

Nilla
2010-12-11 22:47
0

#38 Ja, vi har också vaxduk och torkar av innan varje måltid. Katterna får inte vara uppe på bordet när vi äter. ( Men man har ju ett par i knät som följer varje tugga. )

Hur många katter har man kring datorn? Minst 3-4 st. Kajsa och Mathilda ligger vid utblåset och vräker sig. Sigrid ligger bredvid tangentbordet och följer varje bokstav jag skriver och Isaac - stor och vuxen - har jag innanför tröjan. Skrattande

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus