Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 1422 ggr
4barnsmor
0

Lösa i magen

Vad ger ni era kattungar (8 veckor) för blötmat när de börjar äta? Och vad får de/gör ni om de blir lösa i magen?

/Caroline

alltidsiames
0

Börjar med den man får av RC i kattungepaketet. Sen går vi in  på Sheba ox. Whiskas ox kommer sen.

kalindas
0

Började alltid med RC babycat blandat med KMR kattungemjölk. Sen hade jag tidigt en sliten skål med vatten hos dem så de kunde testa dricka själv.
Lite köttfärs brukar gå hem också.

Blir de lösa i magen så kan man ge dem Diarsanyl. Finns en annan sort, som jag alltid glömmer namnet på, som även innehåller snälla bakterier.
Men Diarsanyl brukar hjälpa bra på små kattungemagar..:-)

/Elisa

Nilla
0

Jag ger små smakportioner av finfördelat kött som kyckling och lammfärs etc. Jag brukar blötlägga RC Kitten när kattungarna ska lära sig att äta, blandar med lite KMR och en gnutta av någon som luktar väldigt gott - leverpastej? De lär sig fort.

Men nu kanske det inte var det som var frågan? Jag undviker blötmat på burk och kör på riktigt kött och lite husman ( t o m pannkakor) och har blötlagda torrfoderflingor som bas. Då undviker man diarré.

De har också fått probiotika i maten. Det är bra om de kan fatta tycke för A-fil tidigt. Då slipper du köpa dyra kapslar på apoteket och kan bjuda på en liten klick till kvällen. Håller magen i trim. Flört

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus