Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 3582 ggr
PeezoN
0

Hona eller hane?

Funderar på att skaffa en siames (velat haft en sedan jag var liten), sugen på utställning osv. Hur går en kattutställning till?

Kan tillägga att jag inte haft någon raskatt förut, har mer varit inne på hundfronten men jag har lagt ner den nu. Har en bondkatt hemma (hona ej steriliserad men går på p-piller).

Fördelar och nackdelar med honor / hanar ?

Tacksam för svar !

alltidsiames
0

Detta är min högst personliga åsikt. Jag har tre siameser (två flickor och en pojke) och har fött upp sammanlagt 7 stycken.

Om man kan generalisera så skulle jag säga att flickorna är mer självständiga och pojkarna mer keliga. Flickorna jagar pälsråttor och smyger på allt och alla medans pojkarna mest vill ligga i knät och kela.

www.fengs.se

jillan
0

Mina tjejer som snart är 8 månader är väldigt keliga & vill mer än gärna ligga i knät. Är med mig överallt: om jag går till annat rum, så kommer dom oxå, är med mig & lagar mat osv.

Utställning är superskoj!

kalindas
0

Tycker det är en samaksak. Välj den du faller för helt enkelt..Glad

Däremot tycker jag du ska kastrera din huskatt så fort som möjligt. Både pga. hälsorisken att ha en katt ätande p-piller för länge (juvertumörer, livmoderinflammation ändrad personlighet osv… )

Plus att även den kan hänga med på utställningar om hon är kastrat. Glad
Då får din Siames sällskap i buren och din huskatt kan tävla om cert (om du går med i WCF) eller kanske bli bästa huskatt (BIS) på utställningen (gäller både WCF o Sverak). Glad

/Elisa

ElisaCosmos
0

Jag tycker det e olika på olika släkten..Mina honor jagar mig o vill sitta på axeln o gosa bli burna jagar pälsråttor pratar lika mycket som sin pappa..Däremot vår lite äldre kastrat från en annan släkt ,e helt annorlunda..Jag tycker jag ser skillnaden tidigt redan i korgen vid några veckor,där kan jag se att kattungarna liknar min hane i tempramentet..Nu tex är våran kull 1 1/2 v gamla o dom liksom ligger på rygg o jollrar o vill bli kappade på magen precis som sin pappa..både honor o hanar..Om man ska ställa ut så kanske det kan vara lite roligare eller lite mer konkurens med en okastrerad hona än en hane som e kastrerad,,..Fast det e ju bra att kastrera honor också om man inte ska ställa ut..Kolla hur det blir när du åker å tittar sen ,hur föräldrarna är osv..Så tar du den som kommer till dig..Ta tid när du tittar:)

Lejdet
0

Var bor du nånstans? Jag tänkte att du kan ju alltid hälsa på någon uppfödare och följa med denne på utställning så får du lite insyn i hela biten liksom?

Bor du i sthlmtrakten så ställer jag gärna upp!

PeezoN
0

Jag bor i Sundsvall, men det är inte helt omöjligt för mig att åka till sthlm har släkt där så.. Brukar vara där i bland. :)

Jag har hört att hanarna kissar mer när dom inte är kastrerad och kan gå runt att skvätta, är detta sant?

Kommer vara omöjligt för mig att välja katt, tycker orientalerna är skit fin med.

Lejdet
0

#6 ja alla okastrerade hankatter oavsett ras markerar revir, det är skitjobbigt att hålla en okastrerad hane! Inget man orkar en längre tid.

Lejdet
0

# 6 jag tycker som sagt att du ska hälsa på en uppfödare och bekanta dig med rasen först och främst. Sen efter det kan du fundera på om du ska ha siames, balines, oriental eller långhårig oriental. Alla kat.4 katter har samma temperament så det är mer en smaksak vad man sen tycker om för utseende på dem!

Ta god tid på dig innan du bestämmer dig!

PeezoN
0

Jo precis, synd bara att alla bor så långt bort. Har ju läst en del om dom liknar en katt jag hade förut som älskade att apportera, snacka och busa 24/7. Sen så är jag ju medveten om alla veterinär kostnader, hade nyligen en hund som det var alla möjliga fel på vi i princip bodde hos veterinären hon fick somna in i fredags :( <3…

Har ni några tips på uppfödare i närheten kan ni säga till (:

Lejdet
0

Peptalk´s finns i din närhet www.peptalks.se och har du vägarna förbi stockholm så kan du gå in på min hemsida och kolla www.torparkattens.se

PeezoN
0

Okej tack :) !.

ElisaCosmos
0

Hejsan det e utställning i sundsvall i januari den 22-23 då ska jag ställa ut 2 siameshonor …kom o titta då;) Jag bor inte så långt bort ..Utanför hudiksvall..Sen finns det ett par till runt dig som jag kan rekomendera..

Spotless
0

Tänkte också tipsa om utställningen i Sundsvall! Helgen den 22-23 januari precis som #12 skriver. Kom dit och titta! Jag kommer att ställa ut då, jag har med mig en balines och tre cornish rex.

Sedan skulle jag vilja påstå att inte alla hanar strilar och marker revir, många gör det men absolut inte alla! Jag själv har tre cornish rex grabbar här hemma ingen av dem strilar eller kissar på fel ställe. Nog inser jag att jag har haft tur (känner linjerna sedan länge och har alltid haft fler än en hane fertil i gruppen här hemma) och att det ofta är jättejobbigt att hålla en hane fertil, jag ville mest opponera mig mot att alla hanar oavsett ras strilar.

Liksom flera andra råder jag dig att kastrera din honkatt så snart du kan. Att hon ska gå på p-piller en längre tid leder bara till problem.

Över lag tycker jag att hankatter, fertila som kastrerade, är trevligast! Men du bör absolut åka och träffa vuxna katter och kattungar i deras hem och välja (bli vald av) den individ som passar dig bäst.

ElisaCosmos
0

Nej det vill jag också säga att jag tycker att dom hanar jag har haft  siameser , har inte strilat förräns de gått i avel ett tag..Började efter kanske 2-3 parningen lite lite ..Så att det går att hålla dem rätt länge  ..

[lisme]
0

Er helt enig i at man ikke kan si at alle hannkatter markerer. Mange gjør det men slett ikke alle. Og jeg er heller ikke enig i at det er så stor jobb å holde en hannkatt fertil. Noen ganger kan det være mer styr og bråk med ei fertil jente Flört

[nollottan]
0

Av de honkatter och hankatter jag haft har/lärt känna ser jag ingen skillnad på hon och hankatt i kelighet. Den skillnaden jag sett därimot är som #1 säger så är honkatterna oftast lite mer skarpa och bestämda medan kastrathanarna är lite mer "lojja". Tycker absolut du ska åka till utställningen i Sundsvall och titta lite, det är superkul och var inte rädd för att fråga folk, alla är glada att få prata om sina katter ;-)

Rithwa
0

Hane eller hona är väl en smaksak, själv så ty tycker jag att hankatt är det gosigaste man kan tänka sig. Det är inte helt säkert att en hankatt markerar, min hane har varit mycket exemplarisk 5 år gammal  fertil han är ingen kisskatt. Håller med #15. Skall man inte ha katten till avel skall den kastreras oavsett om det är hona eller hane det är min åsikt. Jag tror att katten mår allra bäst då. Slipper vara fertil om ni förstår mig rätt.

Besök Sundsvalls utställningen i januari där finns många av oss som har skrivit i denna tråd.

simyketh

Bunn
0

Läs om siames i kattböker/på nätet. Besök utställningar och uppfödare. Ett annat tips är att gå med i en kattklubb.

Viktigt att tänka på är att bara för att man har en raskatt är det inte säkert att katten lämpar sig för utställning. Även fast katten, i ägarens ögon, är den finaste i världen så är chansen väldigt liten att den blir Champion.

Jag tror inte det har så mycket att göra med om det är en hona eller hane, utan jag tror det är individuellt.

Mina killar (två kastrater) är kullsyskon och skiljer sig åt en del.
Den ena älskar att bli buren, pysslad med och gosa i knät, han pratar mer än sin bror och är mera "frammåt" så at säga.

Den andra är lite mer tillbakadragen, kommer och lägger sig i knät när det passar honom och tycker absolut inte om att bli lyft.

Har du vägarna förbi Skellefteå så är du välkommen att ta en titt pojkarna :)

Lejdet
0

#13  för att förtydliga så menade jag att har man en hanne som strilar så är det inte rasbetingat, utan mer tur om man råkar få en som INTE gör det. Handlar mer om individ än om ras.

Jag trodde ju också att jag hade turen att slippa strilandet men det började vid 1,5 års ålder för både Rossi och Casper. Det var efter att de hade fått göra ett antal parningar.

Men har man rejäl tur så slipper man det helt.