Hjälp räkna ut färgutfall?
Blir inte klok på vilka färger maskerna kommer bli på Diors kull? Har koll på att choklad endast kan få choklad eller lila men vilka färger blir det säkert, kan man avgöra nu, eller får man gissa sig fram typ?
Kan nån hjälpa?
Dior är ju b, hennes föräldrar n+b, i nästa led a+f samt d+n
Akilles är b, föräldrarna b+f, i nästa led n+n samt c+n
Om båda är choklad, så får de bara choklad och ev. lila kattungar.
/Elisa
Ja precis som Kalindas skriver kan de få choklad, och ifall båda föräldrarna bär på dilution, lila kattungar.
De kan inte få blått, brunt, rött, creme eller paddor.

Dethär med färger är ju väldigt intressant. Nu kommer frågor från en som verkligen inte har bra koll på färgutfall. Men varför kan två bruna föräldrar få andra färger än enbart brunt? Kan två blåa få annat än blått? Och vad menas med dilution? 
Med risk på att svara fel så det skriker om det. 
Dlilution kan man väl säga är en blekning av originalfärgen.
Svart -> blå
Röd -> creme
Choklad -> lila
Om två svarta/choklad katter bär på dilitionsanlaget kan de få blåa/lila ungar.
Men två blå/lila katter kan inte få svart/choklad.
/Elisa

Så med andra ord så borde Engla bära på dilution om hon i sin kull med en brunmaskad hane fått blåa, bruna och choklad ungar? För båda föräldrarna ska bära på dilution för att det ska bli andra färger?
Om dem blåa/lila kattföräldrarna bär på dilution - kan inte dem få få svart/choklad?
"Dilution kan man väl säga är en blekning av originalfärgen.
Svart -> blå
Röd -> creme
Choklad -> lila" - detta fattar jag noll om. Förklara :D
Klämmer in en fråga till nu när jag är på hugget - vad innebär man då med variant?
De blå/creme och lila katterna är det som är dillution..
Om det blir blå ungar i en kull med två brun/svarta katter bär båda föräldrarna på anlaget.
Om de får choklad är det för att båda bär på chokladanlaget också.
Choklad och dillutionsanlaget är två helt skilda saker.
/Elisa
Variant är en korthårig katt som bär på långhårsanlaget. Dvs. antingen är mamma eller pappa långhårig eller så är båda föräldrarna "varianter" själva och har långhår som mamma/pappa.
/Elisa

Oooh, doink. Nu trillar många poletter ner här - Tack! Med andra ord bär Engla på dilution. Kul! Tack för svaren *känner mig strået vassare med mina nya kunskaper* ;)
Chimi kan t.ex. bära på dilutionsanlaget och få blåa ungar om hon paras med en annan katt som också bär anlaget.
Finns den liten chans att hon även bär på choklad, då hennes mamma gör det. Vilket i så fall innebär att hon kan få choklad och lila också.
/Elisa

Åh men vad kul! Detta var en mycket intressant lektion i lärandet om färger 
Nu kan jag ju inte "lova" att Chimi bär på allt detta. Men chansen finns..
Sen är det bara att hoppas att ev. pojkvän bär på samma.
/Elisa

Jo det förstår jag, men ändå väldigt spännande. Nu gäller det att hinna en pojkvän som bär på intressanta färger ;D

Oj, det var många intressanta svar. Tack
Känns ändå som om de är lite för små för att kunna fastställa exakt färg masken kommer att ta.
Tiden får avgöra :)
på sidan www.birma.se och klicka vidare in på avels sidan så är där en superbra uträknare. Sen kan man googla om färger och genetik och hitta massa bra skriven information om tex dilution och sånt, det gjorde jag. Visst är det kul? :-)