könsmogen?
Vi har en katt på 5 månader ( hankatt) och han biter vår ena hona som är oriental om nacken, när jag lyfte bort honom såg jag även att snoppen var ute. Honan går på p-piller. Hade tänkt att kasterera honom vid 6 månaders ålder vilket han är i slutet av januari. Men jag får nog beställa tid i veckan och hålla dem åtskilda. Hanen är en bondkatt. Är inte detta med könsmognad väldigt tidigt?

Är extremt olika från fall till fall men det kan ju ändå ta några månader innan han fattar helt hur han ska göra?
Min 10-månaders hanne fattar absolut ingenting ännu!
men kan man kastrera en hankatt vid 5 månaders ålder? Känns som jag inte vill riskera en parning, i och för sig går ¨honkatten på p piller resten av katterna är kastrater.
Ja det kan man! Det har jag gjort.
Går alldeles utmärkt att kastrera en hane vid fem månader. 
/Elisa

Utomlands i England bla. kasterar man kattungar vid 12 v ålder. så det lär inte vara några problem.
Det er heldigvis etterhvert biltt flere veterinærer i Norge som kastrerer kattunger før de flytter i nytt hjem. Regner med at det er sånn i Sverige også.
#0 Du bør være klar over at selv om hannkatten din blir kastrert, kan han parre og gjøre en hunnkatt drektig i flere uker etter kastreringen
Vad bra tack för alla svar, då ringer jag veterinären imorgon.