Sternumkrok
Har lite frågor runt sternumkrok..
När klassas det som sternumkrok? Var går gränsen så att säga? Har hört att man kan ge någon form av kalk/kalciumtillskott om man misstänker att ens kattunge har det. Känner någon till om det fungerar?
Visst blir det avelsförbud på en katt som har sternumkrok? Om man har köpt en katt till avel men det senare visar sig att den har sternumkrok får man tillbaks någon form av ersättning då?
Ja, som ni märker har jag massor med frågor runt detta och skulle tycka de var intressant med en diskussion runt sternumkrokar.
Hoppas jag kan få igång en här…
/Caroline
Vi har fått 3 kattunger med sternumkrok i våre kull(ikke i samme kull). Kroken var veldig lett å kjenne og den var såpass stor at det ikke var noen tvil på noen av dem om det var en sternumkrok eller ei. Kattungene var vel rundt 8-10 uker da vi oppdaget kroken og alle 3 forsvant når katten var rundt året!. Det er flere teorier på hva som er årsaken til sternumkrok, blant annet om kattungen har vært syk som liten, at det er en arvelig defekt og min teori som går på at det tar tid å utvikle muskulatur som er en støtte til skjelettet. Det tar også tid for kattungen å få god kontroll på muskulaturen, og jeg mener at dette er årsaken til at våre kattunger hadde sternumkrok en tid i oppveksten.
Såvidt jeg vet er det ikke avlsforbud på en katt med sternumkrok. Blant mange regnes ikke sternumkrok som en defekt men som en skjønnhetsfeil på linje med f. eks. haleknekk.
Hva som gjelder om en katt innkjøpt til avl viser seg å utvikle sternumkrok, vet jeg ikke. Men man tar en risiko når man kjøper katt, og det er sjelden at noen gir garantier for hvordan katten vil utvikle seg. Du kan jo f.eks kjøpe en hunnkatt til avl, men så får hun alvorlig livmorbetennelse og må kastreres før du får kattunger etter henne. I et sånt tilfelle ville jeg ikke gått på hunnkattens oppdretter for å få ny katt/pengene tilbake. Det ville jeg heller ikke gjort når det gjelder sternumkrok
Precis som #1 säger så är sternumkrok och knick skönhetsfel. Viss risk finns för ärftlighet, i alla fall när det gäller knicken.
När det gäller att tillsätta kalk ska man vara väldigt försiktig då man lätt kan överdosera.
Dock har jag hört att man inte kan överdosera benmjöl, som även detta är en typ av kalk.
Får jag en kull här hemma igen, som får trasslig mage eller sjukdom vid ung ålder, kommer jag tillsätta benmjöl i maten eller ge mald rå kyckling där benen är kvar. Kanske kan det motverka den typen av sternumkrok i alla fall. 
/Elisa
Jag har fött upp en kattunge som hade sternumkrok. På honom dök kroken upp bara någon dag efter första vaccinationen (ca 8-9 veckors ålder) och han såldes som sällskapskatt.
På vissa kattungar känner man sternumet väldigt tydligt när de är små. Detta behöver inte betyda att det verkligen är en sternumkrok utan att sternumet ännu inte har stabilserats/vuxit fast. En skicklig veterinär eller uppfödare kan känna om det handlar om ett sternum som ännu inte är stabiliserat eller om det är en "krok".
Jag tror inte att det är ett förbud att avla på katter med sternumkrok (eller svansknick) men man avråder ändå att avla på dessa katter eftersom defekten kan vara ärftlig.
Om man köpt in en katt för avel som senare utvecklar sternumkrok så är det bäst att ha en dialog med kattens uppfödare om hur man ska lösa denna situationen.

Så ni menar att om man har en unge som man kanske tror har en sternumkrok också ger man den benmjöl och då försvinner sternumet efter ett tag, då skulle det vara ok att avla på den katten eller sälja henne till avel?
Känns inte det lite omoraliskt och vad är det som säger att ärftligheten inte ligger kvar trots att det har försvunnit?
Mina bebisar var lite sjuka som små - ögoninfektion och snuva - så de fick antibiotika och ögonsalva. Så då skulle en tes kunna vara att sternumkroken kommer från att de har varit sjuka och inte ärftlighet?
Å vad är en krok och vad är en förlängning av sternumet? Är inte det lite oklart?
Min erfarenhet är att kattungar som blivit handmatade eller ökat dåligt i vikt under uppväxten oftare får sternumkrok. Det är också skillnad på fast eller rörlig sternumkrok. En rörlig krok går att manipulera tillbaka i rätt läge, om man har lärt sig hur man gör. Sedan hoppar den ju ut igen, men gör man det tillräckligt ofta, kan man få den att fastna i rätt läge. Men ingen av dessa krokar går att "bota" med benmjöl, anlaget finns ju där. Jag skulle inte sälja en katt med detta fel till avel. Möjligen skulle jag kunna behålla en katt med rörlig krok, pröva att ta en kull och utvärdera hur många kattungar som blev drabbade.
Nej, du kan inte "bota" en sternumkrok med benmjöl. Tanken var väl mer att förebygga och lite försiktigt tillsätta benmjöl (eller bättre råa helmald kyckling) i då kattungarna börjar äta omkring 3-4v ålder. För att kanske kunna "stärka skelettet".
Dock läste jag ikväll att man "kan" överdosera benmjöl, men är det inte lika farligt som annat kalk. De kan få problem med förstoppning bl.a. Så försiktighet med benmjöl.
Sternumkrok är att själva änden på sternum har vinklat utåt istället för som det normalt ska ligga.
Skickar med en bild på Kalindas Tula, där denna jättekrok dök upp då hon var 10 veckor gammal.
/Elisa
Sternumkroken är alltså inget fel på själva benet utan att den yttersta broskspetsen petar utåt. Det syns inte på röntgen enligt min erfarenhet.

Vår första siahane Prodigy hade en liten sternumkrok när vi köpte honom, men som sedan växte bort och aldrig kommit tillbaka. Vi fick höra att det skulle vara helt ok att ha honom i avel efter det….
Så var det med Skatan också. Hon hade krok, men vi besiktningen vad den försvunnen. Har inte dykt upp sen dess…
/Elisa