aggressiv kattunge
Min älskade Phoenix är idag 5 veckor gammal och mitt lilla älskade hjärta. Men den lille herrn har börjat klösa mig i ansiktet.. inte på lek, utan när han sitter i min famn, så klättrar han upp i ansiktet och anfaller med klor och tänder!!! och han är verkligen ARG! Lille gubben försöker sätta matte på plats;) Men finns det något tips på hur jag ska få honom att sluta med detta? Han är ju mitt hjärta och han blir kvar hos mig och mitt ansikte är nu fullt av rivmärken…
Ta ham vekk med en gang han begynner å klatre opp i ansiktet ditt og gi han ei lekemus eller lignende. Også kattunger må oppdras 
Ja jag tar bort honom och så får han inte sitta i knät på en stund! Men det med musen ska jag pröva;) tack!
De andra är inte så.. de kan man pussa på hur mkt som helst, på sin höjd slickar de på mig;))
Pröva att fräsa tillbaka - fffffffffffff - och riktigt spotta honom i ansiktet. Precis som katterna gör. Jag har gjort så med alla mina katter. Först blir de rädda och undrar…" -herregud, vad gör hon?". Ett par gånger så och sedan ett mjukt -ffff, när katten gör något den inte får. Jag kan nu styra mina katter på långt håll.
Ex. Mathilda är uppe på köksbänken, där det står ett fat med en skinkmacka. Då säger jag borta vid köksbordet - fffff…och får en lång klagande harrang till svar. När hon hoppar ner, så berömmer jag med rösten. Kanske funkar på din unge också? 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Jeg synes dette med å gi en kosebamse eller noe mykt er veldig smart. Vi er veldig strenge på det med å ikke leke med hender. Med en gang en kattunge tar av helt på hendene så gir vi en bamse istedet. Slik at de lærer seg på den måten at hender ikke skal bites på/lekes med.
Det samme fungerer jo sikkert med ansikt. Når han prøver seg ,legg han ned ved siden av deg i sofan og gi han en bamse istedet.Eller en mus såklart. Bare den er stor nok til at han kan ta av skikkelig på den 
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Han är helt enkelt ett äkta curlingbarn. 
"Mamma älskar mig så jag testar hur långt jag kan gå."
/Elisa
hahaha vilka underbara svar jag får!;))) tack!!! Jag ska fräsa åt honom nästa gång han försöker hahaha Jag provade att bita honom i halsen lite lätt, så som mamman gör när hon tröttnar, och han blev jätteställd, men 3 sec senare anföll han igen;))) Jag vill inte att de biter och klöser i händerna, så då avbryter jag direkt och säger NEJ!!! det funkar ganska så bra hahaha
Och visst är han extra bortskämd, det får jag medge, men nu ska det bli ändring;)) Här ska fräsas!!!!
Dexter hatar när man blåser på honom, så det gör jag om han gör nåt riktigt dumt. Och han blir så paff att han liksom kommer av sig och glömmer vad han höll på med för dumheter. Honom kan man inte skälla på, då blir han jätteledsen och får ingen ro förrän vi är sams. Känslig själ den där grabben.
#9 Tror ikke noen katter liker å bli blåst i ansiktet. Det er en tillitserklæring fra katten når den snuser i ansiktet vårt, og om vi blåser tilbake underminerer vi den tilliten katten har til oss

Att nonchalera tycker jag e bästa sättet att bryta för hård lek..Om en kattunge leker för hårt brukar jag sätta hela handflatan utspänd på deras panna o hålla så att kattungen måste veja o gå undan då brukar de komma tillbaka på nytt humör:)
Ett bestämt NEJ/FY och lyfta bort kattungen. Ev. göra som en del skriver avbryta med en leksak.
Sen kan man även nypa dem lite lätt i örat då man fyar. Man ser ofta att en irriterad katt nafsar till bråkstaken i örat för att sätta den på plats.
/Elisa
tack för alla bra råd, nu har jag prövat att bita lite i örat, säga nej och ge leksak, men det enda som verkligen fungerat är när jag fräser åt honom;)) nu har han pussats idag istället;))) han kanske var lite osäker lille vännen och missuppfattade mig eller så skulle han helt enkelt sätta mig på plats;)))
Han kommer sikkert til å forstå dette raskt.Han ser jo på deg som mamma og da må man jo prøve seg litt.Bare du er kosekvent du når han prøver seg så skjønner han fort at det er meningen å pusse nesen istedet for å bite 
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Jag tror också det går bra..Han var nog bara osäker:)
Tack för all hjälp;)) Ja han gör med mig som med sin mamma, pappa och syskon! men nu har han bara pussats, mammas gosetroll!!!
#13 Vad roligt att det hjälpte! Nu får du en väluppfostrad katt som du kan styra med din röst. Om du fortsätter med "f" när han gör otyg, vill säga. 
Man kan också "andas ut" i små korta stötar/pustar. Katterna gör ju så när de hotar eller vill impa på en annan katt.
Ex. Om min Bassie uppför sig fult mot Isaac, så gör jag precis som hon -andas ut med näsan i små ljudliga puffar. Åh, vad hon glor på mig och sedan lunkar hon iväg, minsann. 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus