Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 14774 ggr
marysiam
2010-11-15 14:35
0

ögoninflammation...

Har jag fått på 2 av mina bäbisar nu.. suck… ringde vet och sitter och väntar på besked.

De frågade om jag avmaskat dem än? -Nej sa jag.. det stog på paketet att de ska vara 0,5 kg först…. som svar fick jag att ALLA kattungar ska avmaskas vid 3 veckors ålder och att ögoninflammationen kan bero på att jag inte avmaskat?! WTF… jaha då fick man lära sig något nytt ja..

Har ni hört detta förut?

kalindas
2010-11-15 14:37
0

Låter ju väldigt konstigt att det skulle ha något med saken att göra. Speciellt då innekatter sällan har mask.

/Elisa

marysiam
2010-11-15 14:39
0

ja det tyckte ju jag med…men hon förklarade att immunförsvaret blir nersatt och därför är det väldigt ofta därför de får ögoninflammation…Konstigt…

MalinL
2010-11-15 14:57
0

Nej det beror inte på mask, det kan jag säga ganska säkert. Jag avmaskade inte min senaste kull alls, skickade istället in avföringsprover på dem och de visade sig vara parasitfria. Dumt att avmaska i onödan.

Det är jättevanligt med ögoninflammation på små kattungar, när de öppnar ögonen. Chloromycetin brukar göra det bra ganska omgående.

Choloromycetin 3 ggr per dag i 8 dagar är vad min veterinär brukar skriva ut.

[lisme]
2010-11-15 15:09
0

#2 Dette viser dessverre hvor lite veterinærer vet om katter…… Jeg har aldri hørt om at infeksjon i øynene kan skyldes at man ikke har gitt ormekur. Jeg har sluttet å diskutere ormekur med de veterinærene vi har brukt, jeg sier bare at vi har gitt dem ormekur den og den dato. Ja rett og slett lyver til veterinæren, for om jeg sier at jeg ikke har gjort det får jeg bare beskjed om å gi dem ormekur og heller komme tilbake om katten ikke blir bedre.

Lejonhjarta
2010-11-15 15:40
0

Trött man blir!! Stå på dig eller vänd dig till en vet. som skriver ut det du ber om utan att komma med massa idiotier!

Lejdet
2010-11-15 16:18
1

Det där var det dummaste jag hört! Men som sagt, det är ju väldigt vanligt med ögoninflammation på kattungarna och du måste nog behandla alla tyvärr för det sprider sig som en löpeld mellan dom.

Men inte sjutton beror det på mask!

marysiam
2010-11-15 16:31
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ja och nu sa de att jag skulle komma in om det blev värre, då sa jag att jag inte tänker ta ut de små bäbisarna i detta skede, då jag vet att de lätt blir smittade hos vet. så då skulle jag avmaska, badda med koksalt alt. kamomillte och köpa Noviform ögonsalva på apoteket, så nu har jag gjort allt detta, så får vi se hur det går… och om det inte är bättre om en vecka så ville de att jag kom in med dem!!

Jag menar, vad är faran med att skriva ut ögondroppar??? att man missbrukar det??? hahahaha ja jösses…

bild på Phoenix, som numera är störst i kullen;)

marysiam
2010-11-15 16:33
0

tittut!

marysiam
2010-11-15 16:35
0

man kan sova hur som helst;)

marysiam
2010-11-15 16:38
0

matte ä ringen papparazzi, men det får gå ändå;))

kalindas
2010-11-15 16:57
0

Hoppas Noviformen hjälper annars ring en annan veterinär och be om ögondroppar. Inte ska du behöva åka in för detta!
En del veterinärer gör allt för att tjäna pengar tyvärr..:-(

/Elisa

alltidsiames
2010-11-15 17:00
0

Ring en annan veterinär. När Ögat fick gult gojs i ögat när han var liten fick vi en salva som heter Fucitalmic.

marysiam
2010-11-15 17:08
0

ja jag tänkte det, att om inte detta hjälper, får jag ringa någon annanObestämd jag menar, det måste ju finnas en vet här i karlstad som är vettig hoppas jag!

[hakkapelitta]
2010-11-15 18:25
0

Ett tips från en som varit med förr, ögoninflammationen drabbar dem ofta och behandlas det inte fort kan det bli ett riktigt helvete att bli av med. När man pratar med veterinärer som uppfödare får man stå på sig lite och säga "jag har fått ögoninflammation på dem, ska jag komma in med dem eller kan du skriva ut chloromycetin så provar vi det först".

Om inte chloromycetin biter, så be om fucithalmic. Funkar inte det - så gör du ett kattögonpaket för det kan röra sig om någon sjukdom som orsakar det och som inte vanlig ögonsalva hjälper särskilt mycket till.

marysiam
2010-11-15 19:02
0

jepp;) jag sa så här: Jag har en kull med kattungar och 2 av dem har fått ögoninflammation, kan vet. vara snäll och skriva ut ögondroppar eller ögonsalva? Och svaret jag fick av sköterskan var: Nehej du lille vän!, då måste du nog komma in med kattungen i så fall, för vi skriver inte ut nåt om inte du har varit här inte! Jag talade då om att jag inte tänker utsätta mina bäbisar för ytterligare påfrestningar och möjligheter att bli smittad av ngt annat hos vet. Då sa hon vi ringer om en stund! detta var runt 8 tiden i morse…när klockan var runt 13:30 ringde jag igen och fick svaret att de inte haft tid att ringa tillbaka, men jag skulle köpa noviform på apoteket och höra av mig om det inte blev bättre och så skulle jag avmaska dem….

Omg! man lilla vännar inte på mig till att börja med!! jag är 37 år för självaste….. hrm.. Sen att sköterskorna får sitta där och ställa diagnos hahaha ja jösses!! Och vet hade inte tid att prata med mig, så han hälsade via sköterskan!

Roliga vetrinärer vi har i karlstad!

Lejdet
2010-11-15 19:18
0

# haha känner igen det där med "lilla vännandet", får mig också att gå ner i spagat!

Ja det handlar ju inte om att man inte VILL komma in utan att man vill bespara de små plus mamman stressen att behöva åka. Speciellt om man som tex. jag har en timmes resväg enkel resa.

Jag betalar gärna en extra receptavgift isåfall bara de inte behöver ut och åka i onödan när man VET vad det är som är problemet.

Lycka till!

marysiam
2010-11-15 19:22
0

#16 exakt så är det! Pengarna är inget problem, det är jag som är rädd om mina små hjärtan ju!

Tack!Glad

barkens
2010-11-15 20:21
0

Jag FICK en tub Fucitalmic (antibiotika-droppar) av min vet. och jag behövde inte ta med missungarna heller..

Jag använde Noviform på mina i ett par dagar först innan vet., men de blev inte bättre av det.

Idag är 1a dagen på lite över en vecka som alla har haft ögonen öppna hela dagen. Underbart att se. Och vilken fart på dem! De springer runt nu med svansarna rakt upp :)

Hoppas dina blir bra!

tuska
2010-11-15 20:39
0

Synd att det finns vet. som inte kan skriva ut cloromycetinsalva så man har hemma i husapoteket.  

Jag tuffar till mej hos vet. och begär att få recept i fall det skulle bli nödvändigt när jag ska ha en kull. det kan vara ett litet klös i ögat på en unge Och då behöver de hjälp.

Tala med distriktsveterinären.

Lejonhjarta
2010-11-15 22:26
0

Var och vaccade mina sista kattungar förra veckan och bad då att få ett recept på ögonsalva till kattungar, ifall att. Inga problem. Bad om både recept för katt å till hästarna m lite allt möjligt. Han är gammal distriktare och är inte så nitisk som många är. Jag hoppas han håller på i många år till…..

Ratchaburi
2010-11-16 00:15
0

Jag håller med er alla i att det skulle vara bra att ha en vet som kan skriva ut till ex ögondroppar utan att ha sett katten med besvären.

Problemet med det är vet inte får skriva ut recept utan att ha undersökt djuret.

Undantaget är p piller.

Nu vet jag ju att många skriver ut både det ena och det andra och ibland är jag ju glad för det.

Liilu
2010-11-16 14:19
0

Det finns en ögon cream att jag användade i England men vetinarianer har inte den i Sverige och ögondroppar har funkar inte så bra heller. Creamen kallas terromycin och man kan köpa den från ebay.co.uk utan recept för 30kr ungefär. Jag brukar köpa och användar cream för mina kattungar. : )

http://shop.ebay.co.uk/?_from=R40&_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=terramycin&_sacat=See-All-Categories

Engkullen
2010-11-16 14:19
0

När jag läser om era bra och dåliga erfarenheter blir jag så glad och tacksam att jag själv har en duktig, snabb, trevlig och tillmötesgående vet. De växer tydligen inte på trän som det verkar ;)

Det får nog bli ett julkort till kliniken iår :)

marysiam
2010-11-16 15:22
0

#22 hej, du gjorde min dag;) har beställt terramycin nu;) Tack!!!Skrattande

MalinL
2010-11-16 15:49
0

#24 Var bara försiktig så att salvan inte innehåller kortison. Det finns en ögonsalva som veterinärer skriver ut i Sverige som heter Terracortril B, den innehåller kortision. Tänkte bara att namnen lät lika.

Att man ska vara försiktig med att använda cortison i ögonen är ifall katterna skulle ha herpes (vilket man inte alltid vet), då kan ögat spricka och rinna ut.

marysiam
2010-11-16 16:12
0

jag känner till terramycin sen tidigare;) annars skulle jag inte våga köpa den;)

MalinL
2010-11-16 16:22
0

#26 Ok, så bra. Glad

Nilla
2010-11-16 19:33
0

Ja, det gäller att skaffa sig en bra veterinär för "lättare åkommor". Lantveterinärer är vana vid att djurägarna ringer och vill ha antibiotika till sina stora djur och de åker inte alltid ut. De har fullt upp, vet att bonden känner igen symtom på exempelvis mastit och ringer in recept på stört. Den veterinären är super att ha till sina katter också.

Men när det blir allvar, är det det stora djursjukhuset som gäller. Och djursjukhuset skriver inte ut antibiotika utan ett besök. Så bor man i storstan, så kan det bli bökigt. Titta efter en liten klinik utanför stan och skapa en bra kontakt. Då kan man t om få mobilnummer att ringa nattetid när man ska ha kull… Oskyldig

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

marysiam
2010-11-16 20:11
0

Gladjag har kollat mina distriktsvetrinärer och de finns mellan 5-10 mil från karlstad..Ska pröva terramycin först och sen blir det de om inte det funkar som det ska;)

[hakkapelitta]
2010-11-16 20:24
0

Kortison på klamydia är inte heller någon hit…