Vad har ni för transportbur?
Är på jakt efter en ny transportbur till katterna men vet inte riktigt vad jag ska köpa. Är sugen på en sleepypod men de är ju ganska dyra i Sverige. Jag vill helst att den ska ha ett axelband och att den ska kunna öppnas i taket då det är himla smidigt att ta ut katterna den vägen. Så nu undrar jag vad ni har för transportburar till era katter eller om ni kan tipsa om någon?
Vi har et Atlas car 80 som vi bruker når vi skal ha flere katter med oss, f.eks på utstillinger. Skal vi til veterinær bruker vi enten et Atlas 20/30/40 alt etter størrelsen på katten. Vi foretrekker bur av plast foran myke fordi de er så mye enklere å rengjøre
Jeg er enig med lisme. Vi bruker også bare Atlas i forskjellige størrelser. Stoler ikke på de burene på bilde pga jeg vet om katter som har kommet seg ut av et slikt bur. Jeg har to bur med hjul på som jeg bruker når jeg skal ha med meg mange på utstilling eller når dem skal ha sin årlige vaksine pga da har jeg alle på samme dag.
Det finnes mange flotte bager og bur laget av stoff, men det er fryktelig upraktisk om katten skulle kaste opp eller få diaré får man en stor jobb med å gjøre det rent igjen. Plastbur er mye mer hygieniske og enkle å rengjøre. Bildet viser buret vi bruker aller mest, Atlas Car 80. Det meste vi har hatt av katter i dette buret er 8 sist gang vi vaksinerte gjengen.
Vi har brukt dette buret som fødekasse etpar ganger, og det samme har vi gjort med et tilsvarende bur som er dobbelt så stort som dette

Precis som #6 har jag också en ihopvikbar transportbur från Djurmagasinet. Dessa finns i flera storlekar och jag tycker de är mycket prisvärda. Vår är så stor att den tar upp hela baksätet i bilen, och ändå är det inte den största modellen.
Taket + långsida + en kortsida är i nät som kan öppnas med dragkedja. Till buren hör en separat platt väska med ett rejält axelband att ha buren i när den är ihopvikt. Axelbandet har jag även använt på buren vid nåt tillfälle.
Vi ligger mycket på vägarna och vi köpte den här stora buren till våra tre siameser (à ca. 5 kg = 15 kg… en det funkar bra). Bilresorna har blivit mycket lugnare när de får ligga tillsammans. De sover mest. Men jag använder den även när jag reser med en katt, t.ex. till utställning, men då får buren vara kvar i bilen och jag flyttar över katten till en mindre bur som är lättare för mig att bära inne på utställningen - det är ju en massa annat man ska bära på också :)
Fördelen med den här ihopvikbara buren tycker jag är:
- Den finns i flera storlekar.
- Hemma eller på utställning vik ihop den och den tar ingen plats.
- Alla tre katterna kan åka i den.
- Taknätet kan täckas över så att katten känner sig skyddad.
- Bur av det här slaget är perfekt hos veterinären eftersom man kan plocka katten i och ur genom taket.
- Genom nättaket kan man ha ögonkontakt med katten i väntrummet hos veterinären.
- Det plastiga materialet är lätt att göra rent.
- Det finns fickor på utsidan av buren, bra till stamtavlor eller matpåsar.
- Det finns ankringsöglor i nederkanten av buren.
Jag ska köpa en till vikbar bur, fast en liten :)
Ja, de vikbara tygburarna är super! Har 3 sådana, 2 small och en large men inte en enda har axelband att bära i =( Djurmagazinet finns inte här iheller, de gick i konkurs.
#2 hur tycker du den "håller"? Tycker sturdin verkar så mjuk och böjlig när man kollar på youtube. Och vart köpte du din ifrån?
Jag köpte min från england ska leta upp länken åt dig. Ofta på finska utställningar brukor dom sälja dessa. Jag betala ca 1500 för min och är supernöjd.
Axelbandet e super och sen att den inte väger någonting gör den ännu bättre.
Det är som tre plastbågar som går rätt igenom så stadig tycker jag den e
http://www.supercat.se/ute-pa-tur/sturdi/
Dessa säljer i swe nu jag har den som heter large.