Medicin fråga
Var hos vet med min huskatt den 27 okt hon var svullen i käken och ville inte äta.Vet trodde att det kunde vara en tumör eller en tand och ville röntga.På röntgen såg dom inget så vi fick utskrivet Vetrimoxin och Metacam att ta i 5 dagar.Hon blev mycket bättre men nu har det kommit tillbaka,ringde veterinären och han vill titta på henne igen.
Nu undrar jag bara är det inte lite kort tid med 5 dagar när hon var så jättesvullen i käken/munnen trodde kanske att han kunde bara skriva ut mer medicin.
Kanske ska tillägga att katten är 11 år.
Jeg synes at det var en veldig kort medisinkur katten din fikk. Og om hun har en absess i kinnet må den tømmes. Den blir ikke borte bare med hjelp av medisin. Hadde jeg vært deg ville jeg tatt henne med en gang til. og bedt veterinæren om å sjekke om hun har en absess. Og be om å få en lengre kur enn 5 dager!
Håller med #2
Kan ju vara en böld eller en spricka i käken. Gamla katter har ju ofta benskörhet. Min ena gamling hade en käke som aldrig läkte pga det.
/Elisa
Tack för snabba svar.Jag har bytt veterinär p.g.a flytt och har hört i efterhand att dessa är dyra.Känner att min andra veterinär skulle nog skrivit ut mer medicin utan att titta och även valt att medicinera innan röntgen.
Denna veterinären undrade om jag ville avliva henne istället för att röntga då det kunde bli dyrt.Känner att jag kanske ska ringa till min gamla veterinär men det kan vara svårt att få tid där snabbt och ganska svåra att få tag i.
Men jag har fått tid till den nya imorgon.
Vi funderar faktiskt lite på att avliva henne
helst om detta ska hålla på ett tag men det är skitjobbigt.Hon har värk och lite ont i sin rygg sedan innan det vet vi.
Har nu varit hos veterinären det var en absess/böld och den sprack lite redan igår så hos veterinären fick vi penicillin utskrivet igen och så ska vi skölja såret så nu hoppas vi att det blir bra
Så många hemska tankar man hinner tänka innan man vet.
vad skönt att det inte var värre.. lycka till med kissen;)

Skönt att det var en absess. Skölj gärnet nu. Vet inte vad veterinären sagt till dig, men till mig har de sagt att man ska använda koksaltlösning. Och skulle det svullna igen eller lukta från såret eller om ni märker att kattens allmäntillstånd ändras till det sämre på nåt sätt, tveka inte att åka in igen.
Massor med lycka till! :)
Jag skulle stryka propolis på såret. Propolis är en naturlig antiseptik och antibiotika som man kan köpa i hälsobutiker. Det är en biprodukt som man kan använda både på djur och människor.
Kolla bara att den inte innehåller alkohol eller något som är giftigt för katter. Den här använder vi, och den är bra: http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Foerkylning/Oeron-naesa-hals/Propolis-droppar.htm
En droppe på fingret och stryk sedan lätt på kattens tandkött. Propolis smakar starkt och mina katter tycker inte om det. Dock är den inte alls skadlig för katten, tvärtom!
Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Bra idé för tanköttet, men bölden måste läka innifrån. Så där kan man inte stryka något ovanpå då kan det bli en ny böld.
Skönt att du fått svar på problemet. Hoppas din katt läker ihop bra! 
/Elisa
#9 Katten äter antibiotika som tar hand om det innifrån. Och en antiseptikum/antibiotika som propolis är kan inte orsaka nya bölder.
Propolis har använts inom djurmedicin länge, jag har använt det på mina katter och det rekommenderar jag varmt.
Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus