Siames iFokus

Siames

Etikett: sjukdomar
Läst 4008 ggr
kalindas
0

Personlighetsförändring av Metacam?

Smilla ska äta Metacam i 14 dagar för ev. inflammation i ryggen.
När hon började äta det i tisdags så hade hon ingen tydlig smärta utan var sin normala spinnande och "mammagris" personlighet.
Nu fyra dagar in på behandlingen är hon osocial och sur!
Det "kan" ju vara att hon fått ont igen, men jag tror inte det. Hon vill inte sova jämte mig, går och lägger sig ensam och ligger inte i knät som hon brukar.
Läste på Fass att en biverkning var apati, funderar på om det är det som är orsaken?
Pratade med Djursjukhuset och de sa att det är ok att sluta kuren nu för att se om hon ändras i sättet igen. Gör hon inte det så är det väl att hon har smärtor trots medicinen.
Men som det verkar nu, tycker jag det känns mer som en biverkning.

Har någon av er märkt personlighetsförändring till det negativa på någon katt som fått Metacam?

/Elisa

kalindas
0

Ca 1 timme innan Smilla egentligen skulle ha dagens Metacam dos, så blev hon sig själv igen.
Nu ligger hon i knät och spinner så det dånar. Hon har även lekt och hennes humör är på topp! Skrattande

Bevisligen reagerade hon negativt på Metacam. Kan vara bra att veta och hålla utkik efter om ni får denna medicin till någon katt.

Har mejlat veterinären och frågat om annat smärtstillande att ge henne i nödfall.

/Elisa

origirl
0

Hur räknar du att metacamen er ute av systemen en timme innan nästa dos??

kalindas
0

Tror inte Metacamen var ute ur systemet innan nästa dos, men den måste ha minskat och gjort henne mindre apatisk. För jag har en helt annan katt nu än i torsdag, fredag och lördags fm.
Hon är sig själv igen.
Kan för skoj skull prova Metacamen om en vecka igen för att se om samma sak inträffar. Men jag är 99% säker på att den är boven till hennes humör.

/Elisa

Avions
0

Ja den biverkningen kan märkas hos vissa. Går fort över dock när man inte ger det längre.Skrattande