Siames iFokus

Siames

Etikettkattungeprat
Läst 3779 ggr
barkens
0

Kattungarnas ögon

Är det vanligt att kattungarnas ögon kleggar ihop när de sover? De gör det på mina små, har gjort så sedan de öppnade ögonen. Varje morgon ser de enögda ut, de flesta. Jag har hjälpt till genom att badda försiktigt med ljummet vatten och då kan de se igen.

Kan det vara någon ögoninfektion eller är det normalt?

marysiam
0

så är det inte på minaObestämd hm…

marysiam
0

jag funderar, kan de kanske stå så att de kommer i drag på nåt sätt? Jag har en helt stängd transportbur till mina små.. hm… bara en tanke..

barkens
0

nej de har inte varit i drag alls.. hm inte ögoninfektion också..!! då ska väl allihop ha pc kan jag tänka mig.. Rynkar på näsan

tuska
0

De händer att de kan kleta ihop på de små, ungarna har lätt att klösa varandra när de slåss om samma spene.   Oftast räcker det om man baddar med uppkokt ljummet vattan.  kolla så inte gegget blir varigt då är det behövligt med chloromycetin salva.

Bolådan ska stå dragfritt och varmt

MalinL
0

Ja det är vanligt, tvätta ögonen några gånger om dagen med koksalt och ser det inte bättre ut på någon dag så behöver de nog chloromycetin.

marysiam
0

Kanon;) då vet jag om det skulle hända mig… Tack!

[lisme]
0

Vi synes at kamillete er bedre å bruke enn saltvannsoppløsning fordi kamillen er antiinflamatorisk

tuska
0

#7  Har läst en del om kamomillthe och det är inte helt fel att använda, har aldrig testat det men ska vid nästa kull om det skulle bli klistriga ögon.

kalindas
0

Kamomillthé är bra. Använde det ofta på kaninerna då de hade ögonproblem.

/Elisa

Lejdet
0

Det låter som en ögoninfektion. Mina förra kullar hade också så, jag fick också tipset att badda med te, men det hjälpte aldrig helt utan var tvungen att ge ögondroppar.

Nilla
0

Mammakatt kissar och bajsar de små och tvättar även sig själv. Det är lätt hänt att det blir en liten infektion. Man kommer långt med koksaltlösning morgon och kväll. Man kan skölja ögat lite genom att droppa i en droppe koksaltlösning i ögat. Var noggrann med att byta bomullspadd mellan varje öga, så att du inte för det vidare.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Liljekatten
0

Något att tänka på också är att det är viktigt att man byter underlaget i bolådan väldigt ofta. Är det smutsigt så är det också mycket lättare att få ögoninfektioner på ungarna. Jag har små fleecefiltar som jag byter varje dag.

Bra tips med kamomillte! Det ska jag komma ihåg om jag får problem med ögonen på kattungar.

Nilla
0

#12 Just det! Jag brukar köpa en ljus fleecefilt och klippa i passande "bolådebitar" och byta varje dag. Fleece värmer bäst.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus