Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 3775 ggr
barkens
0

SE*Solhavets 1a kull har kommit!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ikväll föddes 7 (!) stycken livliga små sia/sys krabater. Mamma Tindra är så duktig förstföderska! Vattnet gick kl 21, och klockan 23.00 trodde vi att hon var klar, då hade hon fått 6 ungar. Men njäe.. när vi flyttat mamma & de små från födsleskrymslet (på en filt under pall) till bolådan, kom så kl 23.15 en sjunde unge!

Det är min första kattungekull och jag är helt fascinerad av vilka instinkter en katt har..

Vikterna varierar mellan 78-102 gram, förutom en liten stackare på 69 gram. Håller extra koll på den lille.. som dock ser enormt envis ut!

Maxima06
0

Grattis till kullen! Glad

marysiam
0

men gud hahahahaha 7 st!!!!!! härligt jobbat Tindra;))) Grattis till kullen;)) Vilka kullar tjejerna får;)))

Pussar på Tindra från mamma Heidi!!!Kyss

Lejonhjarta
0

En rejäl kull å ändå bra vikter. Som du skriver, håll koll på minstingen. Man fattar inte hur fort d går för dom att komma efter …… Blir full fart i hemmet om ett tag m så många små tassar.Skrattande

alltidsiames
0

Bra jobbat! Jag tycker det var länge sen nu man hörde om en så stor kull! Grattis!Kyss

marysiam
0

Våra tjejer får tydligen stora kullar;)) Dottern brås på mamma;))) Och hon är lika vacker!!!;)

barkens
0

Tackar för gratulationer :)

Tidigt imorse kom mannen in "Du, hur många sa vi att det var?"

"Sju".

"Men.. det är åtta!"

Tindra måste ha fått en till senare under natten och vi måste ha missat det.. konstigt för jag var ändå uppe till 03 ca! Oändlig tur att hon är en så duktig mamma och "fattade" precis vad hon skulle göra.

Jag fick lite panik innan de började tutta på Tindra, trodde att hon ev inte hade mjölk. Men det tog väl någon timme innan både hon & de fattade grejen..

Har vägt dem på morgonen igen, alla har gått upp men inte mycket. Den största som föddes på 102gr väger nu 112, tar sig fram bäst och äter väl mest :) Minstingen som föddes på 69gr har bara gått upp 1gr till 70. Övriga ligger mellan 83-99 gr.

"Nummer 8" som aldrig vägdes vid födseln väger 89gr. nu :)

Vad tror ni erfarna uppfödare, kommer hon ha mjölk så det räcker till samtliga? Bör jag stödmata direkt?

kalindas
0

Grattis!

/Elisa

[lisme]
0

Gratulerer med et stort kull!

Jeg ville ventet litt før jeg eventuelt støttematet. Det er jo sånn med katter som med oss kvinner at melkeproduksjonen gjerne følger "etterspørselen". Til å begynne med kan Tindra ha for lite melk, men det gjør at kattungene blir enda mer ivrig på å die på henne noe som igjen fører til økt melkeproduksjon. Men følg nøye med vekten på de små, spesielt nå de første dagene! I tillegg til å følge med på vekten bør du bruke tid på å observere mamma og kattungene. Tilfredse og mette kattunger er stille og sover eller dier. Lager kattungene mye lyd og beveger seg mye kan det tyde på at de får for lite mat. Hvis de da begynner å gå mye ned i vekt er det på tide med støttemating. Vi har hatt et kull på 7 stykker, og da begynte vi ganske fort med støttemating fordi mammakatt hadde gått så mye ned i vekt under drektigheten. Vi tenkte at om vi støttematet ungene litt ville belastningen bli mindre på mammakatt, og hun ville bli mindre sliten og kanskje ha en mulighet for å legge på seg. Men om Tindra ser ut til å være i god form, og hun spiser og drikker, kattungene virker tilfredse - da ville jeg ha venta med støttematinga

barkens
0

#8 Tack för svar :) Jag avvaktar och håller koll.

marysiam
0

hahaha underbart;)) Grattis till stora familjen;))

barkens
0

Minstingen har gått upp lite till, till 73gr nu. Största väger 114gr. Mamma katt har fått kokt fisk samt ljummet vatten med druvsocker, då hon blev väldigt dålig i magen av moderkakorna. Hon är så duktig med de små, men väldigt hispig av sig trots att vi inte hanterat dem speciellt mycket- hon vill mota ut oss ur rummet så fort vi kikar in, men om vi bara sitter stilla så kan hon slappna av igen.

Men trångt har dom det!

alltidsiames
0

Åtta? Det var inte dåligt! Vilken glädjande nyhet! Skrattande

marysiam
0

men va gullig hon är;))) Duktiga Tindra;)) första kullen och allt;))

barkens
0

#12 - japp, 8 småmissar! hoppas alla klarar sig också, men magkänslan är bra iaf :) Fick just veta att Tindras mamma var en riktigt bra mjölkbar vid 1a kullen, så jag hoppas att det gått i arv!

marysiam
0

jepp;) det stämmer.. kattungarna väger redan 150 gram;) bortsett från Phoenix förstås, men nu börjar det ta sig;))) Och hon är en fantastisk mamma som ligger mest hos sina bäbisar! Men när jag kommer in i sovrummet så lämnar hon över till mig och går en sväng hahaha

GunillaSverkersson
0

Grattis önskar första gångs Pappa Kelso med hela sin familjan Flört

Helt fantastiskt, vi ser fram emot att få se de små liven. det känns mycket lugnare att ha hanen, man slipper den stora oron man känner när man har honan och allt jobb och ansvar. Å andra sidan missar man de små söta som somnar i ens knä, kommer och hälsar spinnande. Vi är glada och lite stoltaför er och söta Tindra skull och hoppas att allt fortsätter lika bra. Glad

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

barkens
0

#16 -ååh tack!! hoppas verkligen att alla får mat.. har blivit lite uppskrämd kanske av alla historier man läst här och på andra ställen, verkar som att det är ofta det dör nån i en kull :(

ja Kelso & Tindra verkar ha varit en "frögurkekombination" :)

Broddans
0

Grattis! Kelso var så stolt idag :)

barkens
0

# 18 - ja det förstår jag haha :) tycker ni ska skämma bort Kelso med tonfisk eller nåt annat smarrigt han gillar, typ "gourmetkonserv", nu när han fått 8 små bebbar :)

alltidsiames
0

Inte illa alltså, måste säga det igen :-) Grattis!

barkens
0

Tänkte lägga in lite bilder på de små! Väldigt svårt att ta bra bilder på var & en, men ett par closeups fick jag till.

Jag har Firefox så jag kan tyvärr inte få in stora bilder direkt i inlägget :/

barkens
0

barkens
0

barkens
0

barkens
0

#5 Här kan man leka en lek - "hitta alla 8 och vinn… äran!" ;)

kalindas
0

Kyss

/Elisa

barkens
0

På sista bilden ovan - den kattungen som ligger högst upp av alla, den har som ett vitare stråk, en "bläs" i ansiktet, är den vitfläck som pappa  Kelso då tro? Kan man se sånt redan nu?

barkens
0

*puff för bilder från igår (när de var 8, nu är de bara 7 kvar Gråter )

Undrar också om det är normalt att det kommer nån droppe blod från mamma katt? Märkte någon droppe i bolådan igår, och såg en droppe idag. Så inga mängder. Tänkte om det kan vara normalt, hon har ju ändå fött 8 ungar - eller om det är nåt fel? Om katter ALDRIG ska blöda ett par dar efter förlossning? Jag har ringt vet. för att fråga, men de ringer upp först kl 12… och jag är orolig av mig.

Se även #27 (jag har så himla många frågor)

barkens
0

*puffar igen och hoppas att nån ser min fråga #28

kalindas
0

Katter kan blöda ett tag efter förlossning. Sålänge blodet inte ser varit eller infekterat ut, så är det lugnt.

Är osäkert om du kan se vilka som är sys redan. Men blir de brunmaskade kan du nog se det ganska snart.

/Elisa

barkens
0

#30 ok tackar för svar…

guuuu' ni måste va trötta på mig och alla frågor nu… men måste säga att jag uppskattar alla er på forumet så mycket.

Broddans
0

Beklagar att ni förlorade en misse. Wednesday blödde lite gran efteråt hon med men som sagt om Tindra mår bra i övrigt (såklart är hon väl trött) och blodet inte ser nå mysiskt ut så är det normalt.

GunillaSverkersson
0

Har för mig att wednesday också blödde någon enstaka droppe några dar. det är nog inget att oroa sig för.  Vet inte heller när man ser vitteckning, men syns nog tidigast eller säkrast på trampdynor (om de är vita just där) eller nosen. Det finns säkert andra här med mer erfarenhet äm mig.Vi såg ganska tidigt färg på vår cremmaskade.

Men vilka otroligt söta små kattungar, ljuvliga. (har inte sett bildrna för än nu). Mamma Tindra ser också ut att må bra. Hoppas att det blir lite vittecknat. Glad

marysiam
0

Heidi har också blött i några dagar, men hon är oförskämt pigg efter att ha fått 6-lingarnaFlört

SacredSouls
0

Kyss Så fine de er.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

barkens
0

Tindra mår fint, äter som hon ska och ser pigg ut trots 7 bebbar som turas om att dia.. ! Har inte sett mer blod heller. Tackar för alla svar!

Börjar se lite färger på de små. Nån är solklart brun med mörk nos, mörkt på öron och mörka trampdynor. Ett par stycken är nog choklad, ljusare mer mjölkchokladaktig färg på nos & trampisar. Och någon har rosa nos och rosa trampdynor = kanske creme… eller något? :)

marysiam
0

mm..mina är också sådär obestämbara än…Ser ut som om några blir som pappa iaf;)) kul med vitfläck!;)

barkens
0

#37 ja, vore kul om det blev några vitfläck här med.

Det går framåt! Nu väger de mellan 108gr(minst) - 166gr!(störst) Alla går upp i vikt.

marysiam
0

Härligt;)) ja vi ligger runt 200 gram nu förutom Phoenix som väger 145gram;))

GunillaSverkersson
0

Kommer det några nya bilder snart på sötnosarnaGlad

Ordet sötnos kommer nog från kattungar

barkens
0

Lite nya bilder på små sötisarna! 5 dygn ikväll!

barkens
0

Några closeups. Först ut är en brun tjej. Tror jag. (Den enda i kullen som ser brun ut)

barkens
0

Samma tjej igen.

barkens
0

Och här en som ser ut att bli blå eller lila. Kanske. ;)

barkens
0

Stolt mamma!

barkens
0

Ska försöka ta bilder på största sen (som väger 186 redan!), som är en kille. Han är väldigt ljus, med rosa nos & trampdynor- och Tindra har lite rött i sin stamtavla så jag misstänker rött, närmast släkt "rödis" är den här snyggingen:

http://iloapp.siameser.se/gallery/photos1?MobileAlbum&album=0&image=1

Wikrita
0

Grattis med stort kull

Nå vet ikke jeg hva slags rase eller farge pappaen har, men fargen rødt må være i en av foreldrene for at man skal få rødt på avkommene. Om det ligger feks skilpadde i 2-3 generasjon, og foreldrekatt selv ikke har fargen, vil ikke ungen kunne få det. Det har også med kjønnsbundet arv å gjøre.Men å forklare ytterligere, overlater jeg til noen som driver med rødt, for det er noe jeg selv ikke gjør.

marysiam
0

4 st av mina snuttisar har fått bläs;)) tror jag iaf;)) min lilleman väger nu 171 gram och min största 210 gram;))

barkens
0

#47 tack!! ok, pappan är sys n 03. Hm då blir den nog inte röd. Men rosa nos & trampdynor.. vad kan den då få för färg annars? Helt vita öron. (Det är som sagt min 1a kull, så ni får ursäkta alla dumma frågor ;) )

#48 kul! så svårt och se tycker jag, vem som är sys resp. SIA. Men på ett par kan jag se att nosen har två färger, t ex brun/rosa, då borde de ju vara vitfläck.

marysiam
0

mm.. så resonerar jag med;) ska vänta nån vecka eller 3 innan jag reggar dem;) vill vara helt säker på färgerna innan och förra ägaren till Heidi och Albert, Josefina, skulle komma och hjälpa mig med färgerna;))

barkens
0

#49 -svarar mig själv :) jag har tittat närmare på största killen nu, han med rosa nos & trampdynor. Öron & svans är lite blåaktiga. Vit bläs fram. Vore jättefint med en blå sys. Avvaktar vidare utveckling.

marysiam
0

det ska bli kul att se hur de ser ut vid 5 veckors ålder;))

Beige
0

Jag har ju glömt bort att säga GRATTIS till de fina små! Härlig bild när de ligger alla tillsammans.

Nu kan min orientalpojke Kotten stolt mjaua att han minsann har barnbarnsbarn Glad

marysiam
0

;) härligt;)) här är ett av barnbarnen;))

SmirreIce
0

Grattis grattis

barkens
0

Ny bild på de underbara 7 ! Glad

8 dygn ikväll/natt!

[lisme]
0

gratulerer med kul! De ser supersøte ut! Når jeg ser på bildet synes jeg det ser ut til at du har flere sys blant de små Flört

SacredSouls
0

Kyss Så fine.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

barkens
0

Jag har satt könen nu, men vissa av färgerna är lite svårare. Speciellt att se om det är SIA eller sys också, men tror jag får hjälp av Tindras uppfödare sen. Jag trodde från början att det var mest tjejer, HA! Inget kunde vara mer fel.. ;

Kille blå sys 232gram

Kille brun sia? 208gram

Kille lila? sys 195gram

Tjej choklad sys 194gram

Kille brun sys? 179gram

Kille blå sia? 169gram

Tjej brun SIA 168gram

Frågetecknen blir uträtade så småningom…

Nilla
0

Grattis till den sju småttingarna! Kyss

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

hoffens
0

GRATTIS och lycka till

GunillaSverkersson
0

Grattis till vitfläckar,och de andra. Kul att det verkar bli så många och olika färger fast båda föräldrarna är bruna. En lila sys vet jag inte om jag har sett någon gång.  Glad

barkens
0

Idag är kullen 11 dgr gamla. De växer så det knakar!! Jag ska försöka ta lite mer bilder på var och en framöver.

Så länge kan ni kolla in den här bilden på kattungehögen! Ser ni vad jag ser? En JÄTTERANDIG svans! *lycka

Broddans
0

#62 En lila sys har du visst sett på en utställning förut, det vet jag :)

barkens
0

Jag har tagit lite nya closeups, kullen är idag 12 dgr. Nästa gång ska jag dock göra rent ögonen på dem INNAN fotografering istället för efter ;) Blev lite stressad när mamma Tindra stod och skrek åt oss bredvid…

Det där med färger… tar tillbaka o ändrar mig igen.. mest brunt, ev ngn choklad..Eller vad tror ni??

Först ut är en kullbild. (De har flyttat till en större kartong idag :) )

barkens
0

Tjej 1

barkens
0

Tjej 2

barkens
0

Tjej 3 (ja jag har ändrat mig men nu är jag säker haha!)

barkens
0

gruppbild 2 tjejer

barkens
0

gruppbild 3 tjejer

barkens
0

kille 1

barkens
0

kille 2

barkens
0

kille 3

barkens
0

kille 4

barkens
0

gruppbild

barkens
0

gruppbild, sista bilden för idag :)

Som sagt, tar tacksamt emot åsikter om färgbestämning, samt sia/sys. Jag är helt hemmablind, jag kan se bilder på andras kattungar och se.. men jag har jättesvårt att verkligen se vad mina egna småmissar har för färger egentligen.. varför är det så? Men så är det första kullen också.. jag blir väl bättre förhoppningsvis! :)

marysiam
0

ja jag är också lite osäker på mina färgerObestämd det är iegentligen bara en nu som jag vet är sys, en tjej, de andra får vi se om några veckor;))

GunillaSverkersson
0

Kille 4 måste väl vara en n sys

Kille 2 har ju ljusare nos

på grupp bilden ser ju två ut att vara sysar är det kille 4 som har bläs upp i huvudet.

Båda föräldrarna är ju n det borde vara mest n eventuellt choklad blå lila

Svårt att se med blixt , du ser säkert bättre i verkligheten. Men titta på nosspegeln och  trampdynor

De ser ut att må bra sötnosarna.

barkens
0

Tindra har börjat flytta på kattungarna. Jag vet inte om det beror på att de blivit större och börjar röra på sig i boet, att hon känner att hon inte har full koll på alla hela tiden kanske? Eller så är det nån instinkt.. Blev smått förvånad imorse när jag kom in där och det var TOMT i boet! Förvånad

Hittade dem sen och har flyttat mamma katt, kartong & hela alltet in i sovrummet istället, där kan hon liksom inte gömma undan dem i alla fall.

Det blir en SE*Solhavets "Greys Anatomy- kull" det här..

tjejer; Arizona Robbins, Callie Torres, Meredith Grey.

killar; Derek Shepherd, Mark Sloan, Owen Hunt, Jackson Avery. med reservation för ändringar ;)