Ramses är borta!!!
Jag fick ett mycket tråkigt mail igår. För knappt tre år sedan sålde jag en svartvit harlequin, Liljetassens Harry Potter, till ett par i Norge. De döpte om honom till Ramses. Nu har han försvunnit!
Han har varit borta i nio dagar nu. Ägarna har gjort allt de kan för att hitta honom, men tyvärr utan resultat. De har annonserat i lokalpressen och satt upp massor med lappar runt omkring där de bor och gått omkring och frågat alla grannar om de sett honom. Ingen vet något. Tack och lov så är han både chipmärkt och öronmärkt.
Jag drömde om honom i natt, att vi letade efter honom i en stor lagerlokal med många pallställningar. Jag har tänkt på honom hela dagen idag och får tårar i ögonen när jag tänker på att han kanske är ute i kylan nånstans.
Jag känner mig så maktlös för det finns ju ingenting jag kan göra. Ägarna är ju så oroliga för sin katt och det är ju så hemskt om han bara skulle försvinna och man inte vet vad som hänt. Han har en orientalkompis som också saknar honom mycket.
Och idag fyller han tre år….
Så fryktelig trist. Stakkars eiere og dere. Hvor i Norge er det han bor ?
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Vet ju hur otroligt glada dessa ägare var i sin katt…
/Elisa
#1 Jag vet faktiskt inte riktigt. När jag sålde honom bodde de i Vøyenenga, men de har flyttat. Nu bor de på någon ö. Tror inte att de flyttade så långt.
Ok.Det er et godt stykke fra meg og ikke kjenner jeg noen som bor i nærheten heller.
Håper de finner han snart 

usch vad hemskt, jag vet precis hur man lider.. min Juno var ju borta i 4 dgr i somras. Men bor de på en ö med eller utan bro? Är ju ändå ett mindre område att leta på om man bor på en ö kan man tro?
Nej, så hemskt… 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Usch vad jobbigt, håller tummarna för att han snart hittar hem igen 

Nej så tråkigt.
Hoppas dom hittar honom.

Vad vacker han är på korten! Stackarna, vad jobbigt! Och som du säger, d e inte sommarväder ute just nu!! Håller tummen, under har ju hänt tidigare!!
#6 Jag vet inte om det är bro till deras ö.
Jag hoppas sååå att han kommer hem snart.
Om det är en bro, så låter det ju väldigt konstigt om han vandrat över den…
Antingen är han påkörd och gömt sig, instängd i någon sommarstuga (har de kollat dessa?), räv eller så är han rätt och slätt stulen..
/Elisa
så jättetråkigt hoppas dom hittar honom
Rithwa
#12 De tror inte att det finns varken räv eller lo på ön. Visst finns risken att han blivit stulen….
Hur är det med rovfåglar? Tänker havsörn? Pojken bör ju synas bra…
Säg till dem att leta runt sommarstugor om det finns där. Han kan ju blivit instängd.
Isak satt troligtvis 2dygn i ett träd, då han var försvunnen senaste gången. Det kan ju vara så enkelt att han klättrat högt och inte vågar komma ner eller skrika på hjälp.
Försöker bara komma på idéer vad han skulle kunna vara…
/Elisa
Har dem lagt det ut på Facebook? Pga det kan være lurt eller har dem snakket med dyretolker? Kommer bare med forslag som # 14 sier. Dem må legge ut lapper i postkassene rundt omkring der dem bor. Du skrev at det var ei øy er den utenfor Oslo? Har ei øy som heter Nesøya.

Så trist. Hoppas dom hittar katten.

#16 Jag vet inte om de pratat med nån djurtolk (?), men jag ska föreslå det. Annars vet jag att de gjort massor för att få tillbaka sin katt. De bor på Nesöya. Är det en stor ö? Med bro?
Øya er på ca 3 kvadratkilometer og er forbundet med fastlandet med ei bro. Jeg tviler sterkt på at det er noe særlig med rovdyr der, hverken havørn, gaupe eller rev. Nesøya er veldig populær blant velstående mennesker og området er et av Norges dyreste når det gjelder bolig. Fra oktober til mai legges det ut ei flytebro over til Brønnøya. Fra mai til oktober går det kabelferge fra Nesøya til Brønnøya. Kanskje Ramses har tatt seg en liten tur til Brønnøya for å besøke Elisabeth Andreassen
På Brønnøya er det endel sommerhus/hytter og noen av dem blir brukt i vinterhalvåret også. Det mest sannsynlige er vel at Ramses enten er ute på en tur eller har blitt overkjørt. Jeg kjenner ei som kan kontakte blant annet katter, hun har funnet min søsters katt da han var ute på tur.
Sender deg en PM Liljekatten!
Fy vad ledsamt, hoppas verkligen han kommer hem igen.
Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Så hemskt!
Håller tummarna att älsklingen kommer hem snart igen.
Hittekatter i fokus, där finns under läsvärt.
När din katt kommer bort.
Har kattägaren gjort allt detta.
Ledsamt, hoppas han kommer hem snart!
Fy vad jobbigt! Jag vet den gången när Opus smet ut när min pappa var och hantverkade hos mig och missade en dörr… det var en av de värsta halvtimmarna i mitt liv. Med risk för att låta löjlig så tycker jag att de ska tala om din dröm för dem, för ibland är nog hjärnan ute på egna så uppdrag, det kan i alla fall inte skada. Lovar att hålla tummarna här.

Usch vad hemskt! Hoppas han återfinnes i okej skick snart!
Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus
Tack för att ni engagerar er så i detta! Extra stort tack till Lisme och Ramithi för uppgifterna ni mailat mig. Jag har skickat vidare dem till Ramses ägare.
Jag kollar mailboxen många gånger om dagen nu och hoppas hela tiden på att jag ska få ett glatt mail där de berättar att han kommit hem igen. Usch, detta är inget roligt alls…
Å det var da så lit. Men jeg vet hvordan du har det pga jeg hadde det på samme måten da Luke en katt jeg hadde solgt som hadde kommet seg utav et vindu, men dem bodde ikke så alngt unna meg så jeg kunne reise dit for å hjelpe dem å lete. Vi fant han til slutt med god hjelp av en dyretolk.

fy vad tråkigt
#28 Skönt att han kom hem igen.
Har inte hört nåt nytt om Ramses.
Men jag hjälpte en annan vilsen katt idag iaf. Jag jobbar i en ICA-butik och i kväll kom två flickor, ca 10-12 år, in i butiken och undrade vad de skulle göra med en katt som hade följt efter dem en bra stund. Jag kollade efter öronmärkning och den var id-märkt så jag sökte efter den på Svenska kennelklubbens hemsida. Jag hittade ägaren och ringde och de kom och hämtade sin lilla katt. Vi var så oroliga för att hon skulle bli överkörd eftersom hon sprang bland bilarna på parkeringen. Hon bodde bara 1 km bort, men i ett bostadsområde med många hus så kan det vara lätt att gå vilse.

Skönt att d gick bra i detta fallet! 
Dagens hjälte!
De gick verkligen till rätt person!
Ramses är funnen….

Jag orkar inte skriva nåt i kväll utan klistar in mailet jag fick från Ramses ägare. Jag bara gråter…
Hei Lotta
Det som ikke fikk skje har skjedd. Vi har funnet Ramses, men ikke i live. Vi lurer akkurat nå på om det ikke finnes noen rettvise i verden.
I går fikk vi en telefon fra noen som har sett lappene våres i nabolaget. De hadde funnet Ramses død i et tre. Han har på en merkelig måte når han har klatret i treet, blitt kilt i mellom 2 grener (grenene var som en Y). Dette er maksimalt uflaks, kan ikke skjønne at noe slikt kan skje.
Vi var i det samme området der han var og plystret den dagen han forsvant, og han svarte ikke. Hva vi kan se og skjønne har dette derfor gått fort.
Stor sorg her nå, vår kjære lille søte snille glade lettsamma tålmodige kjælne lille Ramses er ikke mer i blant oss………
Vi har begravd Ramses i hagen og et lys brenner ved graven hele døgnet.
Vad fruktansvärt!
Så ledsamt jag sörjer med dig.
Rithwa
Nei så fryktelig! Stakkars Ramses, eierne hans og deg Lotta!
Så hemskt! 
Får bara hoppas att det gick fort. Ändå är det en tröst att de fann honom. För då slipper det en oro. Men sorgen den blir man ju inte av med…
/Elisa
men usch så hemskt….beklagar sorgen

Säger som Elisabeth, så oerhört sorgligt men vad skönt att slippa oroa sig för vart han tagit vägen. Hela familjen beklagar sorgen!!
Massa kramar till er alla!

Så fruktansvärt sorgligt men bra att dom fick begrava honom.

Usch så fruktansvärt.. man får hoppas att han inte hann lida länge..
Ja på nåt sätt känns det ändå som bättre att få veta vad som har hänt och kunna få begrava sitt älskade djur.
Jag hade en katt (korsn. OLH+abessinier) som fastnade i en slåttermaskin och fick alla ben avhuggna plus kluven skalle.. trots det valde jag att se honom och ta hem och begrava honom när bonden ringde. Hans halsband satt fast i maskinen så han kunde identifiera honom och jag var jättetacksam för att han samlade ihop det som var kvar av honom och ringde mig.
Han övertygade mig om att han dog ögonblickligen. Det var fruktansvärt men det känns ändå bättre att veta..
Tänker på både dig och ägarna och skickar en jättekram!
Åh, nej så fruktansvärt…nu faller tårar i morgonkaffet. 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Åh så sorgligt, stackars lilla katt. Det gick nog på sekunder skulle jag gissa. Tröstekramar!
Så fryktelig trist.

Åh lilla Ramses! 

Men, så sorgligt
Så förfärligt sorgligt, stackars liten! 

Lilla vän. Usch så fasansfullt. Men ändå "skönt" att få veta. Kram

Fy vad trist! Det går ju tyvärr inte att skydda mot allt, men varför….
Fruktansvärt.
Hoppas att det gick fort och att han inte kände någon smärta.
Kram.
Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Tack för era vänliga ord.
Visst är det bäst att få veta vad som hänt och att ägarna fick hem sin Ramses och kunde begrava honom. Det värsta hade ju varit ifall han bara försvunnit och man aldrig fick veta vad som hänt honom, men man ville ju så gärna att han skulle kommit hem levande. Usch, jag grät floder igår efter att jag fick mailet och tårarna kommer nu igen när jag skriver detta. Jag gråter för att jag sörjer "min" lilla katt och jag gråter för ägarnas skull. Jag vet ju hur ledsna de är över att ha misst sin katt.
#41 Vilken fruktansvärd olycka din katt råkade ut för. Så hemskt det måste varit. Olyckshändelser kan man ofta inte skydda sig emot tyvärr.
Jag beklagar sorgen, vilken mardröm.
Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

Beklagar sorgen.. Vila i frid älskade lilla Ramses

Nej så tråkigt!
Beklagar sorgen, kommer krama lite extra på Simsen ikväll!
"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."
Alice Walker
Beklagar verkligen. Hoppas det gick fort. Vackra lilla katt
.
Men tur ändå att de fick VETA. Att inte veta hade varit värre.
Hemskt. Tur att de hittade honom svårt att inte veta kattens öde. Nu när det är kall så går man och tänker på att han fryser och är hungrig. Nu vet de att han inte lider.

Nämen vad hemskt!
Verkligen maximal otur!

Åh vad ledsen jag blir över det svaret
.
Det är i alla fall bra att de fick veta vad som hänt.
Nej livet är inte rättvist.
Utrolig trist, men godt de fant han. Det er edre å tross alt, å vite hva som har skjedd