Siames iFokus

Siames

Etikettsjukdomar
Läst 3133 ggr
4barnsmor
0

Frontline och öronkvalster

Hej,

En av mina katter har fått öronkvalster och jag kommer att behandla alla katter ( och hundar)i hushållet med Frontline.

Nu har jag ju även en hona som har 2,5 veckor gamla kattungar. Enligt DjurFass kan man behandla katter med kattungar med Frontline, men jag känner mig osäker på att ge henne det när hon har bebisar som ammar. Samtidigt vill jag ju inte att hon ska ha fått det och smitta de små och alla andra i flocken igen. Har ni gett Frontline till kattmamma med bebisar någon gång? Hur gick det?

/Caroline

Nilla
0

Är det kvalster och inte skabb? Frontline tar exempelvis inte skabb. Då måste du ha Stronghold på recept. Jag har ju behandlat en hittekatt och hennes ungar i sommar. De fick kattungedos och vuxendos. De diade också, men var lite större än dina.

Enligt min veterinär är det väldigt noga, att ofta rengöra öronen med öronrens, då det kan finnas kvar skabbdjur i öronsekretet.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

4barnsmor
0

Jag har fått det diagnostiserat som kvalster - man kan ju bara hoppas veterinären har rätt… Jag har även rengjort och ska fortsätta med det kontinuerligt i 6 (!) veckor. För det är tydligen så länge de kn röra sig uppåt… Pust!

Nilla
0

Ja, det är jobbigt. Usch. Men var glad att du upptäckt det och nu behandlar katterna. Funkar det inte - så vet du vad du behöver. Glad

kalindas
0

Frontline tar öronskabb. Fått tips av veterinär här att man kan droppa en lite droppe i varje öra.
Men gör det inte utan att kolla med veterinären du har om det är ok.

/Elisa

Nilla
0

#4 Det har jag hört att man inte ska göra. Speciellt inte på små kattungar.

Jag köpte Frontline och behandlade direkt. Det tog pälslössen, men inte skabben. På Frontline-paketet står fästingar, loppor och löss och jag fick behandla kattfamiljen om igen, med Stronghold. Enligt min distriktsvet krävs Stronghold och upprepad örontvätt. Glad

4barnsmor
0

Första rådet av första veterinären var att droppa i örat - funkade inte. Nu har jag kört Frontline i nacken (Råd från vet. nr 2) på alla 5 vuxna katter och de 2 hundarna. Håll tummarna att det funkar! Vill inte ha mer öronkvalster och speciellt inte i småkatternas öron!

ChanelBM
0

Min vet sa "badda med frontline i örat på kissen". Dvs ta en tops eller bomullstuss o dränk in den med frontline o dra sen över hela insidan på örat. Kombineras med frontline i nacken. Dvs en dos i nacken o öppna en pipett till o stryk/badda 1-2 ggr per dag i ett par dar.

Funkade på katten jag hittade i somras

Nilla
0

#7 Nä, det hade jag inte vågat. Det är ju starka grejor. Med Stronghold går medlet ut i blodet och tar skabben den vägen.