Spisvarning
I morse när jag steg upp stod spien på!!! Såg att viss aktivitet förekommit på spis & diskbänk.
Jag antar att Pacino ( Otto väger för lite) på väg ned klivit på knappen, lyckats få på plattan. Tur nog på 2:an & ej 12:an. Ännu mera tur det ej var under dagen, att en kastrull stod där, började torrkoka. Hade kunnat sluta i förskräckelse. Nu har jag placerat stora grytor på de yttersta plattorna, så han ej ska komma åt dessa igen.
Har ni varit med om ngt liknanade??
Här hänger jag ut den misstänkte på bild: Släpp aldrig in honom i erat kök!

Vilken tur att inte någon av katterna gick upp & brände sej..likväl som något kunde ha legat & tagit eld..fy vad otäckt..Nej du får nog säja åt Pacino att hädan efter så står du för kockandet i köket..
Ja dessa kat4 katter som är som yrväder & är med överallt på både gott & ont.Jag har inte råkat ut för nåt sånt här.Men jag har tänkt att det kan ske med vild-djuren som kommer farandes.Min spis har som tur är ett barnsäkert lås som man måste vrida på för att få plattorna att fungera..
Om man har en häll kan man oftast ställa in den så att det krävs ett dubbelt grepp för att den ska starta (barnlås). Det kan också vara bra att ställa en kastrull med vatten i på spisen, så att det inte kokar torrt. Jag investerade i en induktionshäll som både har barnlås och som inte blir varm förrän ett magnetiskt kärl ställs på den. Det känns bra även för kattsäkerheten.

Finns tyvärr ej barnlås på min spis. Kastruller har jag alltid på spisen efter det jag använt plattor.
Men att de skulle kunna slå på en platta var helt otänkbart. Måste ut & inhandla ett skydd som även täcker knapparna
Skönt att veta att det inte bara är Otto som hittar på bus..
Allvarligt talat så var det ju bra att det inte hände något. Brand eller andra olyckor i hemmet, är min stora skräck!
/Elisa

mina har satt på plattan. jag var som tur var hemma. så nu glömmer jag aldrig barnlåset
de ska alltid fingra på allt.
Det finnes en barnlås man kan montere over bryterene som et deksel og som man bare vipper opp når man skal bruke de.
Glad det ikke er plass til kattepuser på vår benk 
Så godt at alt endte bra.
Her har vi også opplevd at en klarte å sette på platen.Gudskjelov var vi hjemme. Vi har ikke innebygd komfyr så vi har som rutine å dra ut kontakten hver kveld før vi legger oss.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Du får skaffa en spis med barnlås. Vi har en ganska ny spis, på den finns en spärrknapp, som måste tryckas in och vridas innan spisen går att använda.

Har en induktions spis (platetopp) så ingen "platta" fungerar utan kærl. Inkøpt med tanke på just katter, och eventuella barn (besøk).

Vilket tur att inget hände!
Lite sent att sätta in bild på honom nu och varna, jag som redan haft denna buspojke i mitt kök ovetandes om hans kökstalanger
Men jag har sådan gammal spis med rattar som jag med viss möda kan vrida på själv, kanske bara bra med tanke på katternas eventuella hyss och bus

#10 han såg bara Molly då

Om man åker ut så får man böka ut spisen och dra ur sladden.
Eller om man har det bra draget med elen så går spisen på en egen propp, då kan man ju skruva ur den i elskåpet när man inte har koll på banditerna.
Otäckt vad som kan hända när det brinner i köket, det sprider sig gärna upp i fläkten där det finns en massa gott fett som gärna brinner. Det kan gå långt innan man märker hur illa det är, och då har man gärna satt fyr på grannen ovanförs kök också!
Detta hände när vi bodde i Trollhättan, i min svärmors lägenhet. Det blev ett elfel uppe i fläktlampan, och vi märkte ingenting av att det brann förrän det hade pågått ett bra tag. Usch. Det fanns inte mycket kvar av köket. Det blev att flytta därifrån, det tog mer än ett halvår innan det gick att flytta in igen.
Minst 6 kg:s pulversläckare borde alla ha hemma!
I köket är en brandfilt perfekt, som man kan greppa snabbt och kasta över en brinnande spisplatta. Kostar inte måmga hundralappar att köpa hem släckare och filt från t.ex Biltema, och deras grejer är inte sämre än de som försäkringsbolagen vill sälja till hutlösa priser.
Och alla har väl en lapp på dörren med hur många djur som finns i huset, som skall räddas vid fara?
/Brandingenjörsstudenten 

Så otäckt
Skönt att allt gick bra.
#9 Induktions spis ligger högt på önskelistan här…
Hej!
Jag har en gammal gasspis, där man måste trycka in knapparna och vrida om.
Min Ruben har lyckats att vrida om gassknappen, så när jag kom hem luktade det gas i hela 3.an! Sedan dess har jag även kastruller på spisen så att han inte springer upp på knappsatsen. Busungar, men vad vore livet utan dem?

#14 JISSES! han hade kunnat spränga hela huset!!!
Jag och katterna hade tur….
Men jag har alltid något numera på min gasspis.
Nej du, Åsa! Hänga ut Pacino på detta vis! Skäms på dig! Ingen är skyldig förrän det är bevisat. 
Allvarligt talat så är detta min skräck att katterna ska sätta på spisen av misstag. Mina katter får ej vara på köksbänken (spisen), men det bryr de sig inte om. När man vänder ryggen till så är det inte ovanligt att någon av dem hoppar upp. Vi ska snart byta spis och min nästa spis blir en induktionshäll, var så säker.

#17. Har ju alltid grytor med vatten i där man använt plattan. Otto är dock alltid dit & dricker ur grytorna!! Denna ggn tror jag dock det var pacino- hans enorma kroppstyngd
Här är köksbänkarna förbjudet område. De vet!!!! därför är det ju x.tra spännande!!

Jag var med om en liknande händelse, dock innan jag skaffade katt.
Jag hade hantverkare hemma och medans de stökade på i lägenheten passade ag på att uträtta en del ärenden osv. En dag när jag kom hem upptäckte jag att ena spisplattan var påslagen. Jag blev först chockad och sedan arg. Tänk om det hade hänt något!! som tur var så gick det bra. Ingen skada var skedd.
moahahahaha, ja jösses vad likt min Albert:)) han skulle lätt ha kunnat starta en sån spis med sina upptåg…tur att vi har barnlås;)))