Lättviktare
Jag har en kastrerad hane på c:a två år som jag tycker är lite för tunn. Han är iochförsig en oriental men jag tycker nog att han är lite för smal trots det ;)
Han är matglad så det är inte det som är problemet och enligt en hälsoundersökning i samband med vaccinering så är han frisk vilket han också ser ut att vara.
Problemet är kanske att han rör sig för mycket, det är mycket spring i de tassarna.
Hursomhelst, någon som har tips på vad jag kan ge honom så att han lägger på sig lite?
Jag har funderat på att ge honom kattungemat en kortare period men det finns kanske bättre alternativ.
Nu äter han torrfoder, RC Siamese och Olivers, samt blötmat två gånger om dagen, mest Mjau och Bozita. Kyckling och köttfärs ibland.

Grishjärta, (34:- /kg hos oss)kycklingmage, kyckling hjärta ca 40:-/kg kattungemat kokt kyckling, köttfärs med grädde, , äggula med grädde. Det har vi gett dräktig och diande mamma och sedan kattungarna.
Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss www.broddans.se Glad
Börja med att sluta med RC Siamese för den lägger han garanterat inte på sig av. Den är väldigt mager.
Annars är tipsen ovan bra.
/Elisa

Är han avmaskad?
# 1, Tack, ska testas. Han lär uppskatta den menyn.
#2, Haken är att han har två orientalkompisar som snarare börjar att gå åt andra hållet och bli lite runda om magen så därför kör jag med RC och Olivers blandat.
#3 ,Japp, avmaskad i sensomras.
Han har alltid varit av den slankare typen men nu tycker jag som sagt att han är lite väl tunn.
testat kattmalt? denna använde vi till en kräsen spinkig korat. http://www.supercat.se/kattmat/mild-kattmalt.html

kattungemat under en period är väl ingen dålig idé?
för att få mina kissar att gå upp i vikt så lade jag till fri tillgång till torrfoder till deras blötmat, men det verkar vanligare att man ger torrfoder till största del och sedan blötfoder som komplement. b-vitamin kan göra en kisse hungrigare och därför äta mer, vilket är… ja, jag vet inte.
Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus
RC Recovery eller Hills a/d är superbra blömat för att få upp katterna i vikt :)