Fråga om dräktighetslängd?
Hej alla ni som har haft massor av kullar, vet ni om det är vanligt att samma hona brukar gå ungefär samma antal dygn varje gång hon är dräktig?
Iris födde på dag 64-65 sist, är det då troligt att det blir samma nu eller har det ingen som helst betydelse?
Räknar ni från första dagen ni ser att honan blir parad eller några dagar framåt? Jag minns att jag skrev upp i almanackan att hon blev parad den 27 aug. men det kan lika gärna ha varit en eller två dagar innan. Skrev upp den dagen de höll på som värst så att säga!
Idag är det alltså ungefär dag 62-63 enligt mina beräkningar, hon är stor som ett hus, magen har sjunkit nedåt och får knappt plats mellan bakbenen, hon går som en anka, tuttarna är gigantiska, hon springer på lådan ofta och är i min närhet hela tiden. I det rum där jag är, är hon. Det enda hon gör är att sova och äta. Hon tittar på mig med en blick som "snälla matte, det här börjar bli skitjobbigt"…ta ut dom!
Jag känner minst 3-4 st ungar röra sig på varje sida, magen är så spänd att man känner ryggarna på bebisarna, på vänster sida står magen ut ännu mer så jag kan tänka mig att det kanske ligger 4 på ena sidan och 3 på andra.
Det är så himla spännande men väntan är olidlig!!!
Jeg har ikke hatt så mange kull enda, men har lest endel og snakket med andre oppdrettere. Mitt inntrykk er at om drektigheten er normal er det ganske vanlig at hunnkatten føder på ca samme tid som hun gjorde med tidligere kull.
Når våre katter parrer får de holde på i ett døgn. Jeg regner da dag to som den første dagen i drektigheten. Dvs at Wen og Muffin parret i uke 32 fra tirsdag ettermiddag til onsdag ettermiddag. Da er onsdag den første dagen i drektigheten, og ungene hennes ble født på dag 62, som var 11.10. Dette kullet ble født tidligere enn det første kullet hennes og det skyldes nok kortisonen hun fikk
min kisse gjorde precis så som du beskriver och hon började dag 63 tror jag och höll på till dag 67 då hon fick bäbisarna.. Och det var 6 st;)

Jag brukar räkna dagen efter första parningen som dag ett. Våra honor brukar gå 67-69 dygn, nån gång t.o.m 70 dygn.
Lycka till

#2 ja jag hoppas inte att jag måste vänta hela helgen! Framförallt för hennes skull.. tycker synd om henne, hon kan inte ens slicka sig i baken längre så tjock är hon.

#3 oj det var lång tid, mina två födde dag 64-65 båda två sist, de var ju parade med en dags mellanrum och födde med 9 timmars mellanrum :-)

#1 varför får de bara hålla på i ett dygn? brukar du få mindre kullar då? trodde att 2-3 dygn var lagom?
#6 Om man bara låter dem para ett dygn så är det lättare att beräkna när ungarna skall födas.

#7 ja det är ju sant, men jag har för mig att jag har läst nånstans att ägglossningen sker efter varje parningstillfälle och rent statistiskt så borde det väl bli färre ungar då?
#8 men om dom parar var 10:e minut i ett dygn borde det fortfarande ''risk'' för många ungar, som att dom parar 2-3 dygn men bara ett par ggr om dagen? :)
Det henger ikke helt sammen antall kattunger og antall parringer. Da Jeanne D´Arc og Igor parret første gangen holdt de på i ett døgn og parret langt over 30 ganger. Neste gang fikk de mulighet til å holde på i ett døgn, men parret bare 4 ganger. Første kullet besto av 4 kattunger og siste kullet av 7 kattunger, så om antallet parringer skulle avgjøre hvor mange kattunger det blir, tør jeg ikke tenke på hvor mange det ville blitt om de hadde parret 30 ganger da det andre og siste kullet ble laget
Når hunn og hannkatten parrer seg stimulerer hannkattens penis hunnkatten sånn at hun får eggløsning. Når hunnkatten blir stimulert svarer hun med å begynne å produsere GnRH (et hormon) fra hypotalamus som igjen starter produksjonen av LH (et annet hormon) fra hypofysen. Produksjonen av LH starter innen 15 minutter etter parring og den maksimale verdien av LH- hormonet etter 8 - 12 parringer. Ca 24 timer etter parring er LH-nivået nede på normalt nivå igjen. Terskelverdien av LH kan er individuelt og det gjør at enkelte hunnkatter trenger flere parringer enn andre for at eggløsning skal skje. Som en regel kan man si at jo flere parringer, desto høyere verdier av LH og dermed desto større sjanse for at eggløsning skjer. Men ingenting er eksakt……
#8 Ja det är möjligt, de 3 gånger jag har låtit honan vara med hanen i en vecka har jag fått två kullar på 7 ungar och en kull på 9 ungar. En anledning till att jag inte vill låta dem para så länge eftersom jag inte vill ha kullar på 9 ungar, 4-5 stycken tycker jag är lagom.
#9 Ja om de parar så ofta så kanske det är risk för fler ungar, dock så brukar de inte para så ofta när de får sköta parnigen själv. Enligt min erfarenhet får man tätast (flest) parningar om man parar 1-2 dygn och övevakar parningarna samt tar isär dem mellan varje parning, då triggas de igång att para mer, eftersom de inte har tillgång till varandra hela tiden.
#11 Ok. Fast min hane är väldigt ''på'' om man säger så, och hade inte honorna sagt ifrån hade han parat inom någon minut igen. och då har dom ändå fått sköta parningen själva. :P
#12 Ja honorna säger ofta ifrån och särskilt om hanen är väldigt "på" vilket kan göra att det dröjer längre mellan parningarna. Har man en hane som tröttnar fort kan han bli mer "på" om man tar isär dem mellan parningarna också.
#13 Det är väl tur att dom gör det, stackarna annars :P

Att vissa katter får större kullar än andra, beror mer på generna än hur länge dom har stannat hos hanen. I regel är det hanen som tröttnar och honan fortsätter att löpa ett tag till efter hemkomst.

Eftersom jag har låtit Casper gå med honorna hela tiden så har de parat sig tills de tröttnat. Ibland har han tröttnat och ibland de.
Kom hem nu efter en liten utfärd och INGENTING har hänt.. suck, Iris ligger på golvet utslängd och byter rum beroende på var jag befinner mig… innan bäddade hon dock i gästsängen där min stackars son ska sova i natt ;-) Tänk om hon föder i hans säng i natt!
Denna väntan höll på att göra mig galen!!!! jag sov nästan inget på en hel vecka;)) Sista dagarna stängde jag in mig med henne på natten, så att jag inte skulle riskera att hon födde i barnens sängar;) I sovrummet hade hon 2 bolådor bredvid min säng, men när hon väl skulle föda gjorde hon det i min säng under mitt täcke!;)))
jag har haft fem kullar när jag hade "bondkatt" och då berättade hon klart och tydligt för mig när det var dags, just genom att börja följa efter mig vart jag än gick. Inom 24 timmar efter detta beteende började födde hon, (alla 5 kullar samma beteende) och alla 5 kullar under min säng :-)
Att hon följer efter dig betyder nog att hon börjar bli orolig, men sen är det väl som sagt individuellt hur lång tid det tar innan de föder. Förstfödare kan ju vara lite mer oroliga och förvirrade. Lycka til och hoppas allt går bra. Att vaka flera nätter tar ju knäcken på vem som helst ;-) (har varit med vid ett 100 tal fölningar…)

Inga ungar ännu… suck. Blir en låååång helg det här;-)

#18 Det är hennes andra kull i år. Dock är det svårt att säga hur hon betedde sig förra gången för då födde hennes syster några timmar innan och då hade hon fullt upp med att bistå henne och dia systerns ungar. Hon trodde att det var hennes egna och ingen av dem visste någonsin vems som var vems. Bara jag ;-)
hahahaha ja men det är bra när de kan dela bördan;)))