Siames iFokus

Siames

Etikettstandard
Läst 6205 ggr
kalindas
2010-10-25 01:00
0

Färgfunderingar...

På utställningen i helgen skickades två katter fram och tillbaks mellan domare för diskussion av färg…

Det ena var en chokladvit bicolour hona och den andra var den lilla chokladpaddan Barbie.
Båda dessa diskuterades om de egentligen var svarta!

Varför kan man då undra?

Båda damerna har väldigt mörkt brun/chokladig färg. De har även mörka trampdynor. På bicolourn ser man tydligt att hon är brun och inte svart, dock väldigt mörk.
Lilla Barbie har mycket rött i sitt paddmönster vilket gör oss alla förvirrade. Men hon är samtidigt betydligt ljusare i färgen än både sin syster och den lilla brunpaddan som var på utställningen igår.
Tittade på en chokladspotted kattunge och han hade precis som min chokladtabbymaskade Odin ljusa trampdynor. Har de ljusa dynorna något med agotimönstret att göra?

Funderingen är nu…

ÄR dessa två katter choklad när de har mörka trampdynor? Får choklader ens ha mörka trampdynor? Eller är de väldigt ljusa "svarta"???

Funderade på detta redan för någon månad sedan då jag jämförde olika brunmaskade katter.
Vissa är ju tydligt "svartmaskade" och andra är "brunmaskade". Dock heter ju alla "brun". Samma fenomen ser man ju på brun/svartspottade katter.
Kanske skulle man lägga till en färg dvs. svart, brun och choklad?

Bild på söta BarbieKyss

Lite rörigt inlägg, men jag hoppas att ni hänger med hur jag funderar…

/Elisa

kalindas
2010-10-25 01:07
0

Knyckte en bild från en annan tråd. Som jag trodde alla choklad ser ut.

Men katterna ovan är mörkbruna och ingen tendens till svart och har som sagt mörka trampdynor…Obestämd

Mina svartsmoke och även Spidde som var svartvit har/hade ju ingen tendens till brunt i sin päls…

/Elisa

barkens
2010-10-25 01:11
0

#1 - Är de katterna alltså bruna då? Försöker lära mig sånthär… :)

Intressant!

origirl
2010-10-25 01:31
0

Det enklaste er att dna testa då vet man säkert Flört

origirl
2010-10-25 01:48
0

Donnas trampdynor er btw mörkare enn dom ovan och hon er ju en chocklad bicolour.

alltidsiames
2010-10-25 10:45
0

Mörka trampdynor = n i mitt universum.

kalindas
2010-10-25 12:55
0

Det är det jag försöker ta reda på. De ser ut som choklad. Men har bruna tassar…Obestämd

Kanske är så att de solida choklade har mörkare trampdynor? Hade varit kul att veta om det är så?

/Elisa

shibbe
2010-10-25 21:03
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Intressant de här med färger, tog en titt på Meicis trampdynor hon är solid brun bifogar en bild.

ps tack för en trevlig lördag i Varberg.

Bosse & Jennie

kalindas
2010-10-25 21:11
0

Lite intressant där. Er lilla tjej har lite mörkare trampdynor precis som hennes bicolour syster. Fast jag tror systerns och även Barbies ovan var mörkare. Men det kan ju även ha förvillat med deras vita och creme trampdynor…Obestämd

Tack själv för en trevlig lördag. Glad
Blev Theo glad när han fick komma hem igen? Glöm inte att testa Feliway på honom.

/Elisa

kalindas
2010-10-25 21:12
0

Kan man dna testa om katten är choklad eller är det bara att man kan testa om de bär på anlaget?

/Elisa

Liilu
2010-10-25 21:43
0

Maybe there is a new dark chocolate colour to be discovered :)

namsooks
2010-10-25 21:43
0

Intressant med färger, hur olika de kan va på en och samma färg då fördelning av ex. rött kan förändra hela katten.

Alternativet att "lägga till" färger är jag väldigt skeptisk till. Att vissa färger är godkända i andra länder än det är i sverige kan ibland ställa till en del problem. Att en katt blir reggad i fel färg kan inte tyckas vara så farligt men kan ställa till stora problem längre fram i avelsarbetet.

Nu menar jag inte att katterna är felreggade eller så…reflekterar bara lite över inlägget i allmänhet. Man ser tydligt på bilden av Barbie att hon är svartpadda och har hon dessutom mörka trampdynor är det ju glasklart.

Man kan både testa anlaget och vilken färg katten är.

MalinL
2010-10-25 21:47
0

Barbie ser absolut svartpadda ut på den bilden, om det nu var det som var frågan. Obestämd

[hakkapelitta]
2010-10-25 21:55
0

svabba och skicka till UC Davies. tyvärr är det väl så att om katten ser konstig ut i färgen spelar ju inte ett dna-test så stor roll för fenotypen är fortfarande svår att avgöra (utställningsmässigt). avelsmässigt vet ni ju dock vilken färg respektive katt har. Kostar väl en 30 eller 40 dollar om jag inte missminner mig.

kalindas
2010-10-25 23:42
0

Vi har ju en del "nya" färger med t.ex. caramel och apricot. Nu har väl jag inte direkt tänkt att ansöka om nya färger då ingen av katterna är mina. Men det borde få finnas en färg som hette brun.
Dna test på dem är också upp till ägarna.

Tycker bara det var intressant att dessa två katter jag nämner har mörka trampdynor då de flesta choklad jag sett har ljusa.
Barbie kan mycket väl vara brunpadda med mycket rött. Plus att just trampdynorna var mörka.
Men då chokladbicolour katten hade mörka trampdynor (mörkare än systern ovan) så blev jag förvirrad.

OM nu Barbie med sina mörka trampdynor är brunpadda. Så borde bicolourn (se bild) också vara brun/extremt dålig svart. Då hennes tassar var mörka…
I vissa ljus ser den katten svart ut, men jämföra med en riktig svart så är hon brun. Inte choklad.

/Elisa

[Cisco-Fidel]
2010-10-25 23:57
0

Det är lite som min Fido som är bruntickad. Han är väldigt chokladig enl. mej och när man jämför med andra bruntickade. Han har ljusare trampdynor än vad min förra bruna hane hade, men ändå mkt mörkare än min mammas chokladmaskade.

Dock tycker jag att (på bilden) Barbie ser ut att vara svartpadda (jämförde med min förra svartpadda, dom är väldigt lika i färgen…)

Lejonhjarta
2010-10-26 00:01
0

Våran första domare var mkt upprörd över att Barbie hade blivit brun då hon färgkollades. Hon var stensäker på choklad och kollade även trampdynorna. Hade en lång utläggning om hennes färg.

Söndagens domare var lika säker på motsatsen. E ju inte lätt att veta vad man ska tro… Det är ju bra i avelsarbetet att ha rätt färg men även när hon ska ta sina cert är e det ju inte roligt att få cert i olika färger…

Jämför jag henne med hennes syster här hemma så är dom mkt olika i sin bruna färg på dynor o kropp. Även när vi jämförde med en brunpadda i exakt samma ålder som Barbie så var d mkt skillnad. Är väl kanske vänta och se tills hon "växt" i färgen lite granna….

[Cisco-Fidel]
2010-10-26 00:06
0

#16 Förstår att det är jobbigt när man inte vet. Är inte kul att behöva ändra hela tiden. Lycka till :)

SacredSouls
2010-10-26 15:56
0

#16 Så vanskelig.

Vi har en sjokopadde som er litt midt i mellom Glad Ikke veldig lys sjokolade,men ikke veldig mørk heller.Trampdynene er litt mørkere enn på bildet over.

Moren hennes var sjokolademasket og hun var mørk i fargen,hadde mye mørkere trampdynor enn bildet i #1  Legger ved et bilde av de.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

marysiam
2010-10-26 15:58
0

#18 vilken söt bild;)))

kalindas
2010-10-26 16:01
0

Jag tror ju mer och mer på att Barbie är chokladpadda. Pratade med Dagny Dickens och hon sa att de kan ha olika färger på tassarna.
Sen kom jag på att jag tror att bicolourkatten har två chokladföräldrar. Så hon kan ju inte vara nåt annat än just choklad, trots mörka trampdynor.

/Elisa

Avenacattery
2010-10-26 20:56
0

nja.

Kan det vara så enkelt att færger har nyanser? Att sedan hitta på nya færgnamn inom en och samma færg rotar bara till det. Såklart kan man sæga blek choklad, mørk chokko och så choklad. Men de ær alla genetisk chokko. så jag førstår egentligen inte problematikken. Dessutom ær svart svart. OM det finns vitt i och røtt kan det givetvis påværka hur færgen uppfattas…

sedan tycker jag barbie inte ser så chokladig ut alls. Men jag har inte sett henne live. På fotot ovan ser hun ut som en brunpadda ;)

[nollottan]
2010-10-26 21:58
0

det här med sköldpaddor är knepigt…..

Lejonhjarta
2010-10-26 22:31
0

Jämför ja Barbie "live" å på kortet så är hon ljusare tycker ja. Fy attsiken va svårt! Jepp Malin. Paddor e knepiga. Flört

namsooks
2010-10-26 23:02
0

#21 Det är lite det jag menar med att jag är skeptisk till att lägga til nya färger. olika nyanser inom samma färg är inte ovanligt. Alla brunmaskade ser inte lika ut i färgen och ändå är de samma färg. Att göra nya färger av mellanting mellan "riktiga färger" rotar bara till det, precis som #21 säger.

Myzakatt
2010-10-27 00:58
0

såhär ser min padda ut under tassarna

Lejonhjarta
2010-10-27 01:02
0

#25 Och hon e choklad eller brunpadda?

Myzakatt
2010-10-27 01:03
0
cleo
2010-10-27 01:31
0

ja angående orientalen som är från mig så har den två möjliga färgutfall genom dessa föräldrar. dvs lila och choklad så hon är givetvis choklad..Tungan ute har fött upp många choklader under min tid som uppfödare så att överväga dna på en sån självklar kombination vore slöseri med både tid och pengar..Skrattande

och med denna kissen är det ingen som helst tvekan.. har fött upp katter i choklad med ljusa trampdynor samt mörk choklad färgade tramdynor.

kan förstå att man skulle vilja ha en tredje färg men hur skulle det gå till genetiskt??.. mörk eller ljus så är färgen fortfarande choklad..

fördelen med de mörka chokladerna är att man slipper de fula brillorna och dåligt utfägade tassar på de maskade utfallen.

för mig är en choklad att den ska vara helt genomfärgad ända ner till roten så att inte undre delen av pälsen är ljusare än den övre.

det är som sagt en smaksak men färgen är densamma

kalindas
2010-10-27 01:57
0

Jag kom på det där med att båda föräldrarna var choklad i går kväll. Så där fick jag samtidigt svaret på om choklader kunde ha mörka trampdynor. Vilket var frågan i första inlägget. Glad

Nu ska vi bara försöka lista ut var Barbie är för färg. Men om man skulle para henne med en choklad eller lila när hon blir vuxen och alla får den färgen (bortsett från de ev. röda). Så får man ju svaret på den frågan. Glad

Håller med dej om att det är otroligt vackert med fullmaskade choklader. Hittade för ett tag sedan bilder på mina föräldras chokladmaskade siameser. Så vackra masker som de katterna hade ser man nästan aldrig numera. Ska lägga upp bilden här om jag hittar den igen.

/Elisa

Liilu
2010-10-27 02:20
0

Is it possible some of the dark chocolate paws need a little wash? Is is also awful if I put up a little picture of my daresay favourite cat Yoshi? Who has his lovely chocolate paw up there. In the UK we are really passionate about light coloured chocolates. I had never seen such dark chocolate until I moved here.

Lejonhjarta
2010-10-28 01:10
0

Så ja ska med andra ord para henne med en lila eller choklad-kille.Glad

kalindas
2010-10-28 01:18
0

Precis!
Får du bara lila och choklad. Så är hon ju nästan garanterat chokladpadda. Glad

/Elisa

Lejonhjarta
2010-10-28 01:36
0

Hade ju tänkt å para henne med en oriental så ja får väl leta efter en sån choklad el lila då. Hur vanligt e d, inte alls eller……..

Får väl para Blåsan med en oriental då da…….