Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 8317 ggr
Ratchaburi
1

Abortspruta till katt??

Ja frågan lyder: finns det abortspruta eller piller till katter?

Isf finns det någon som provat? Biverkningar?

Min ena hona går på p piller men jag misstänker att hon är dräktig. Ultraljud bokad men vill gärna fundera på alternativen.

Det passar utomordentligt dåligt med en kull kattungar då jag kommer vara bortrest en längre tid i december.

kalindas
0

Tror det finns abortspruta, men även en del risker med den. Är hon dräktig så borde din veterinär kunna råda dej där.
Om du inte senare ska ta ungar på henne, kan du ju alltid kastrera henne. Risken är dock något större för blödningar när de är dräktiga har jag hört.

/Elisa

Ratchaburi
0

Kastrera är inte aktuellt.

Absolut bör veterinären kunna råda mig men tänkte att det kanske fanns någon här inne med information/erfarenhet :-)

[lisme]
0

Vi har gitt en av våre hunnkatter abortsprøyte, og den som ble brukt da var den samme som blir brukt på hund. Hun fikk ingen merkbare bivirkninger etter sprøyta, og noen få måneder etter ble hun drektig

AmandaWvW
0

Hur lång är hon i så fall gången?

Är det sent i dräktigheten kommer hon kasta fostren, tidigare absorberas dem.

Abortsprutan som används idag är ganska giftig, inte på grund av några verksamma ämnen utan för att människor inte ska använda dem i länder där abort är olagligt.

Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

Ratchaburi
0

Hur långt vet jag inte men två - tre veckor skulle jag gissa.

Vad menar du med att den är giftig? Har de tillsatt något giftigt? Då borde den väl vara giftig för katterna också?

Ratchaburi
0

Hur långt vet jag inte men två - tre veckor skulle jag gissa.

Vad menar du med att den är giftig? Har de tillsatt något giftigt? Då borde den väl vara giftig för katterna också?

[lisme]
0

Om katten din er 2-3 uker drektig er det slett ikke sikkert at abortsprøyten(e) vil fungere. De er sikrest inn til 10 dager etter parring, og etter 10 dager blir det lettere komplikasjoner ble vi fortalt. Katten vår fikk først ei sårøyte så skulle den ha nr 2 24 timer etter

AmandaWvW
0

#5 Giftigt var väl att ta i, men det innehåller olja som är väldigt vävnadsretande och som jag vet gör oerhört ont. Men det ger inga bestående men.

Fass rekommenderar inte att ge det "för säkerhets skull" utan dräktigheten måste vara konstaterad först.  Upp till dag 45 på hund lovas effekt, men med markant ökad risk för pyometra. Avmagring, illamående, passivitet mm är snarast standard.

Vi får hoppas att det inte blev något, men annars skulle jag i alla fall överväga att låta henne föda ungarna.

Silvestris
0

Ja, abortspruta finns. Läkemedlet heter Alizin och det är effektivt och säkert (dvs. få biverkningar och endast milda sådana som tex. foderleda och illamående). Det finns en liten risk för livmoderinflammation, men ju tidigare i dräktigheten sprutan ges ju mindre risk. Sprutan kan ges med effektivt resultat till dag 45!

Alizin är inte giftigt. Inte ett dugg. Den verksamma substansen blockerar helt progesteronreceptorerna i livmodern vilket gör att dräktigheten inte kan fullföljas. Det är i övrigt ett väldigt "rent" läkemedel, innehåller inte ens konserveringsmedel.

Just eftersom Alizin är ett effektivt abortmedel bör inte gravida kvinnor hantera det, men giftigt är det absolut inte.

AmandaWvW
0

#9 vi svarade precis samtidigt och har uppenbarligen olika uppfattningar om alizin. Det är väl bra så får TS en balanserad bild av läkemedlet.

Bara för att det är rent betyder det inte att det är snällt och 3.4% pyor är väl inte en lite risk. Jordnötsolja i sprutan kanske låter gulligt men det irriterar så mycket att det finns veterinärer som av misstag injicerat sig i fingret med liknande substanser (vacciner) och föredragit att amputera än att stå ut de veckor som det smärtar. Oljeadjuvans i vacciner används över huvudtaget inte på människor. Förresten måste man tänka på att Alizin är utveckat för hund och alla djurförsök gjorts på hund och inte katt.

Om jag KAN undvika att använda det så gör jag gärna det.

Silvestris
0

Det finns massor mer vetenskapliga studier gällande Alizins effekt på katter och det är lika effektivt på katter som på tikar.

Jag känner flera som har använt Alizin på både hund och katt med önskad utgång och inga allvarliga biverkningar (av de vetenskapliga studier jag har läst gjorda på katter har man faktiskt aldrig iakttagit pyo som biverkning). Självklart är det ingenting man ger för skojs skull, men jag skulle utan tvekan använda Alizin vid en oönskad dräktighet på katt.

Vad gäller jordnötsoljan är den främst ett problem för nötallergiker. Att sedan som du påstå att Alizin är giftigt är direkt felaktigt. Rent och skärt hittepå.

Och som jag skrev tidigare, ju längre in i dräktigheten sprutan ges ju större risk för pyo. Något man bör tänka på om man är rädd för pyo. Man kanske inte ska vänta 21 dagar tills dräktighet kan fastställas med ultraljud (som f ö inte alltid är tillförlitliga) utan istället ge sprutan så fort som möjligt. Om man vet att honan med stor sannolikhet blivit dräktig. Jag skulle aldrig låta en honkatt gå 21 dagar, ultraljuda och sedan ge sprutan. I ren omtanke för honkatten, det ska vara så skonsamt som möjligt för henne.

MissMaven
0

Jag hittade resultaten från en studie här:

http://www.theriojournal.com/article/S0093-691X(05)00365-1/abstract

"The results indicate that aglepristone treatment at day 25 of pregnancy could induce abortion in 87% of the treated queens. Itching at the site of injection right after injection was the only side effect noticed and only in one queen."

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Ratchaburi
0

Hmm.

Jag pratade med en veterinär på Strömsholm i dag. Hon har använt Alizin på en hel del katter upp till halva dräktigheten och hon har aldrig hört om någon med komplikationer eller biverkningar.

Hon påstår att sprutan är helt ofarlig för katthonan.

Veterinären jag pratade med påstår att riskerna för att någonting skall gå fel vid födsel är mycket större än att ge henne denna spruta.

Silvestris
0

Det är även min uppfattning. Jag har nog läst varenda vetenskaplig studie som finns om Alizin på katt (det finns många) och det förefaller vara en säker behandling.

AngelsCo
0

Ofarligt skulle jag nog inte säga, men högrisk - kanske inte.
Alizin ges ju även som livmoderssammandragande vid exempelvis pyometra och min kisse mådde illa av sprutorna, och gick rakt in i ett höglöp (trots pyo) när hon fick det. Sen kan jag inte säga om hon fick biverkningar som trötthet och liknande, eftersom hon faktiskt hade en infektion i kroppen. Svårt att säg vad som orsakade vad, liksom.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

oscarsine
0

Jeg har gitt Alizin til min ene hunnkatt, i forbindelse med livmorsbetennelse…. Dette da for å tomme livmoren for infeksjon, da gis den på dag 1-2-8-15 og 22:-)) Min hunnkatt fikk ihvertfall kattunge etter dette, og skulle jeg få livmorsbetennelse igjen på noen, kommer jeg til å gå gjennom Alizin programmet igjen.  Men det er helt riktig egentlig en abortsprøyte som brukes til hund.