Slemmig, blodig avföring!
Rensade just kattlådan och upptäckte att någon av katterna varit där och bajsat nåt som mest såg ut som en slemhög med blod i och som luktade urk!
Har inte den blekaste aning om bara vem av fem katter som har tillgång till just den lådan som är dålig!
Juno bajsade strax efter och det var normalt så fyra återstår.. ingen av dem ser minsta dålig ut eller verkar sjuk. Ingen har ätit nåt konstigt vad jag kan se. Skumt… Iris är ju jättedräktig, kan det vara hon?
Ska jag behöva sitta och vakta lådan närmaste dygnet?
Vad ger så konstig avföring? Kan det vara nåt som kommit vaginalt?
Det kan inte ha varit ett missfall?
/Elisa
#1 Skräm inte upp människan…. Missfall luktar väl inte illa. jag tror inte dom går på lådan och "kastar "
Nej det är säkert en dålig mage som spökar. Du märker snart vem det är, för då uppsöks lådan ofta.
Det lät inte som det såg ut som en bajsklump. Därför gissade jag bara. Kan ju vara ett dött foster som pluppat ut om mammakatt har många.
Men visst kan det vara att någon katt stoppat i sig nåt olämpligt.
/Elisa
Känn ingen panik nu. Jag säger som Rövardotter brukar säga, ge probiotika. Någon har tydligen irriterad tarm. Då kan det komma någon blodstrimma i bajset/diarrén i "slutklämmen". Ge lite A-fil eller köp Lactoplus. Det kan alla äta. 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Nej det såg inte ut som bajs alls men det luktade som nåt slags bajs ändå.. bestod enbart av slemmigt rött blod vad jag kunde se?
Jag har ingen a-fil men ska köpa i morgon!

vilket skitprat det blev men måste förtydliga att det fanns ingen fast avföring alls i lådan, enbart detta slem så det kan inte ha varit slutet på nåt bajs
När var det hon skulle ha sina bebisar ?

Kolla analsæckarna så de inte er inflamerade. Annars ser TF avføring ut som slemmig koskit blandar med blod och luktar fy fan.
Vad är TF avföring ?

Hon ska ha sista okt ca. …som sagt vad är TF?
TF är tritrichomonas foetus.
Men bara för att de har sådan avföring så betyder det inte att de har TF. Diarre kan bero på massor av saker, kanske hade någon av katterna bara ätit något olämpligt eller har en irritation i tarmen.

inget nytt konstigt i lådan under natten.. kanske var nåt missfall då?
Men att testa om det är TF skulle jag tycka vore en god ide, det skadar ju aldrig och det är skönt att kunna stryka frågetecken från listan. Det går att beställa testkit själv direkt från SLU om inte veterinären har tester.

Min orientaltjej som har känslig mage har haft liknande vid tillfällen av foderbyte. Om det är mycket blod tycker jag du ska ringa vet bums, men om det bara är några strimmor så skulle jag avvakta….det kan ju vara ett virus men lika gärna någon som har ätit något olämpligt.
Tycker inte det låter som ett missfall utan som irriterade slemhinnor i tarmen…!
#12 Tror absolut inte på missfall, blodig slemmig avföring som luktar illa men inte liknar avföring kan förekomma, jag har sett det på en katt jag hade med magproblem.
Missfall såpass sent i dräktigheten skulle inte resulatera i illaluktande slemhögar utan snarare i små kattungar som ser ut som vanliga kattungar fast mindre och hårlösa.
Alla kattungens organ färdigbildas tidigt (runt dag 28) de resterande veckorna växer de mest i storlek samt att pälsen och lungorna utvecklas sent. Så de blir "riktiga kattungar" rätt tidigt i dräktigheten.
Tänkte väl mest på att det dött tidigt och att den pga mängden bebisar ploppade ut nu pga platsbrist.
Men troligtvis är det väl någon som bajsat.
Har det dykt upp fler lösa bajsklumpar?
/Elisa

Jag har köpt dofilus nu med nyttiga bakterier som de glatt åt, har fortfarande inte sett någon ny konstig avföring i lådan sedan igår kväll. Har kunnat utesluta 3 av dem nu då jag sett dem gå på lådan. Jag avvaktar med vet. tills det har kommit en gång till eller om någon av dem verkar sjuk vilket inte är fallet. Alla äter och dricker. Ingen är slö.
Så lenge det er friskt, rødt blod tyder det på et sår eller en rift i tarmen. Om det er snakk om blod fra f.eks magen er blodet svart.

fast det dær med att blodet ær slemmigt tycker jag verkar mer som en irritation/inflamation av ngt i mage-tarm. Det røda blodet gør det mer till slutet av tarmsystemet.Tycker också att en TF koll inte skadar. Førstår inte før mitt liv varfør folk aldrig vill kolla før parasiter? (det ær ju alltid lættare att hela tiden skylla på foder och allergier…)
Har du mærkt ngt mer från dina små? tænk på att det ibland kan lukta annorlunda och det kan vara en signal så stark som ngn.
Om probiotika verkar preventivt.och i viss mån hjælper till att læka om rætt hjælp ges. Probiotika ær en djungel av ovisshet. En intressant djungel dock.

Tycker också att det kan vara läge att testa. Kass mage kan de ju få av ny mat o dyl. Men dessutom "luktar urk", låter inget vidare.
Passa på att testa Giardia också. Samma symptom som TF. Kan också skickas till SLU. Svar på Giardia får du på ett par dagar. Sen behöver du inte fundera mer på det.

sedan det tillfället har ingen av mina 7 katter varit det minsta konstig i magen så det var nog en engångföreteelse
Jag tror fortfarande på att det kan vara ett dött halvfärdigt foster som ploppat ut. Har det varit dött en längre tid "borde" ju även det lukta…
Tycker du annars borde märkt om någon varit dålig i magen efter också.
/Elisa

#21 Ja, det ær just så man brukar resonera. Det var bara en gång och så en gång om ett halvt år, eller "katten har alltid haft lite problem med magen".
Speciellt TF ær av karaktæren att katterna annars ser fullstændigt friska ut, det mærks knappt på dem. Sedan kommer det en period med diare+slemig avføring ibland med blod. Denna symptom kan avta och man tror att katten blev bra. Men si det ær just dets som kattenm inte ær. TF och andra parasiter ær luriga rackare. Før att komma åt problemet anser jag att vi uppfødare har ett avsvar att testa.
Jag kør upprepade tester. Vid min næsta kull kommer jag insistera på en TF test æven om vert. menar att det inte behøvs. Kænns alltid bra att ha i bakfickan.
Anyhow,
Vældigt skønt att missarna mår bra!! :) :) :)
Jeg synes det virker som litt "owerkill" å skulle teste kattene etter ett tilfelle som kan være avføring som er blodig og slimete. For meg blir det som om man løper til legen bare på grunn av litt diaré, med det samme man oppdager den og før man vet om diaréen fortsetter utover den ene gangen.

#24 point taken.

#22 eller en rejäl slempropp kanske?
#26 Slemproppar luktar normalt inte illa. Jag tror fortfarande inte på ett aborterat foster, det kan varit någon katt som fått i sig något olämligt och sen blivit bra. Jag håller tummarna att allt går bra.

#27 ok;-) ja tack tack, alla 7 mår prima och Iris suckar över sin stora mage som är i vägen överallt :-)