byte av kattungar mellan uppfödare??
Jag som precis har börjat med detta, sitter här och funderar på om uppfödare emellan brukar byta kattungar med varandra för att få in nytt blod om det finns kattungar som passar bägge? Eller hur brukar ni göra? Säljer ni först och köper in sen? skulle vara kul att veta lite om hur det brukar funka;)
Det tror jeg varierer fra oppdretter til oppdretter. Fordelen med å kjøpe katt fra en annen oppdretter i stedet for å bytte er at du ikke forplikter deg til noe. Om man inngår avtale om bytte kan det jo være sånn at den ene oppdretteren ikke har kull samtidig som den andre, men at den som ikke har kull forplikter seg til å gi den andre oppdretteren en kattunge etter en bestemt kombinasjon. Og om det da skulle skje noe som gjør at det ikke blir kattunger etter den ønskede kombinasjonen (infertilitet, Kastrering pga PYO osv) eller at kattungene ikke holder den kvaliteten oppdretteren ønsker, kan det bli litt vanskelig å "betale" med en kattunge.

Jag bytte en felfri unge mot en gratis parning+kull efter deras hanne, men det sket sig tyvärr då Cinzano blev skendräktig och de kastrerade honom så det inte går att göra en omparning. Så nu sitter jag här utan betalning för ungen.. var nog första och sista gången jag gjorde så men man lär sig av misstagen sägs det?
For å unngå å komme i den situasjonen du er i ville det vært smart om man hadde en god kontrakt der man blir enig om hva som skal gjøres om det viser seg at byttet ikke kan gjennomføres.

Vi skrev det också men jag har inte sett någon betalning, De anser väl att det är min honas fel att det inte blev några ungar?
Men jag får ta upp det med dom, jag har inte stött på för vi är bra vänner men jag tycker ju att åtminstone hälften vad han är värd borde jag få?
hm.. vad synd att det blir så…Man tycker kanske att om jag lovat bort en parning och inte kan fixa det, då får jag ju ersätta den andre på något sätt som är bra för bägge parter;(
jag har lärt mig den hårda skolan att pengar kan förstöra mkt och jag har alltid haft djur och under en 10 års-period höll jag på med reptiler och där var det vissa man kunde byta med helt smärtfritt och alla var nöjda och glada. Men sen fanns det folk som gjorde det till en konstart att blåsa andra, så det jag blev då blåst på 10000 kr.. och det var inte så roligt nej;( Han som gjorde det "gick upp i rök" efter han hämtat djuren.. tanken var att jag skulle fått några ungar av en annan sort av honom.. detta är 17 år sedan..
Sedan är ju detta djur och med djur blir det inte alltid som man tänkt sig;)) det är ju en del av charmen ju!;) Men det är synd att folk då anser att det är uppfödarens fel…man har ju inga robotar…ja menar, jag tänkte behålla Albert i avel längre, men pga att han stressade upp sig så, så ansåg jag att hans välmående kommer före mitt avlande;) Och det går ju då inte att skylla på någon…
Tack för alla svaren;))
Visst kan man byta mellan uppfödare. Men skriv långa och tydliga kontrakt om vad som ska hända ev. ersättningar osv…
Även de bästa vänner kan bli ovänner pga pengar eller missuppfattningar..
Själv har jag lyckats undvika bråk just pga mina kontrakt…
/Elisa
#6 Er det mulig å få et eksemplar av din kontrakt? 
Har inget kontrakt för just byte. Mest fodervärdskontrakt. Annars hade du gärna fått det. 
/Elisa
Det är jag som äger hanen som Lejdet använde. Gillar inte riktigt att det skrivs om mig på ett sånt här forum utan att få lämna min version.
Eftersom det inte blev några ungar har jag sagt att hon kan använda sin uppfödda hane istället. Pengar har det inte sagt något om en enda gång. Anser att det är betalning, 2 parningar hon har ju chans att få 2 parningar gjorda även om det blir med olika pappor. Men hanen är ännu bara 7 månader och kan inte bli pappa än men tids nog så är han ju tillgänglig.
Honan visade tydliga tecken på att vara dräktig så jag för min del tror att hon resorberade ungarna, det händer ju trots allt oftare än man kan tro. Men det är bara min teori som uppfödare av hundar i många år och 22 valpkullar. Även där händer det ju att det inte blir valpar, men då får vi hund uppfödare stå utan ungar även om betalningen redan är gjord. Vet inte hur det ser ut i katt världen. Har ingen honkatt så jag har inte satt mig in i era kontrakt.
Sånt är ju livet ibland. Man kan inte rå över det bioligiska, det är ju levande djur vi pysslar med och inte maskiner som spottar ungar när det passar oss. Honan kan ha en liten infektion eller så passar inte föräldrarna för varann. Det kan vara något fel på ungarna så dom dör i magen och resorberas. Massa saker kan ju hända så är det ju bara.
Lejdet: Harley finns här så fort han är redo det vet du! Skulle aldrig göra något för att försöka lura dig, trodde jag att du visste.

Eftersom du själv valt att ta upp det här så svarar jag.
Jag nämnde inga namn av hänsyn till dig och att jag inte vill bli ovän. Men snälla du, det står på vårt avtal att omparning skulle ske vid utebliven dräktighet. Sen valde ni att kastrera honom innan jag visste säkert om hon var dräktig. Allt tydde på det förvisso. En omparning med min egen uppfödda unge tycker jag inte är ett alternativ då jag redan äger hans bror Aston som är lika gammal och som dessutom är bättre typad. Självklart gällde omparningen med den utvalda hannen Morris. Du skulle betala 4000 kr om jag inte fick en kull i utbyte det står faktiskt på kvittot om du tittar efter och på parningsavtalet. Det är ändå 2000 kr billigare än ordinarie pris på en felfri katt.
Veterinären trodde inte alls att hon hade varit dräktig utan var skendräktig.
Nu erbjöd jag dig i kväll att vi går halva vägen var och att du betalar 2000kr för honom vilket jag tycker är ett väldigt skäligt pris då du kan använda honom till avel senare och snabbt tjäna in de pengarna!

Kollade just vad vi skrev på avtalet och det står faktiskt 5000:- till och med..
plus att det är ikryssat kan honkattägaren kräva att hanen inte kastreras förrän honan blir dräktig=ja
Som oppdretter må man være innstilt på at planene vi legger ikke alltid blir/kan gjennomføres. Og jeg synes fortsatt at mitt forslag er bra Lejdet! Både for deg og for chininas 

#12 ja men det är ju just därför vi skrev ett klart och tydligt parningsavtal där det exakt står vad som gäller!
#9 -#11
Jeg må be dere fortsette denne diskusjonen privat.
Det er alltid trist når slike ting skjer og selvom man har en skriftlig kontrakt så kan det jo alikevel by på problemer desverre.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

#14 jag lovar att att fortsätta diskussionen privat och inte skriva mer här om saken. Ville bara belysa att det kan medföra problem med sådana bytesaffärer och att man bör ha både hängslen och livrem tydligen om man inte ska bli oense.
Tack för mig
Ja det är tråkigt när det blir fel;( men jag har i alla fall fått svar på mina frågor.. Tack alla!;)
Jag säger bara en sak.. ju bättre vänner desto tydligare kontrakt.. (dock ska man alltid ha ALLT på papper signerat av båda oavsett nära vänner eller ej..)
rada upp alla möjliga situationer som kan ske så kontraktet täcker in ALLT.
#17 håller med fullständigt!;)
Good fences make good neighbours, eller vad heter det?
Då jag har haft katt i avel av annan ras så har jag själv varit mycket noga av just den punkten vid användning av avelshane. Men hon som hade hanen förklarade allt väldigt noga och vi skrev papper. Ang den punkten av att om honan ej skulle vara dräktig och gällande omparning var hon väldigt noga med att förklara att hon skulle hålla hanen fertil så länge som möjligt men att om han måste kastreras av speciella skäl så fanns möjligheten att få en omparning av annan likvärdig hane. För som hanägare kan man aldrig garantera att man kan hålla honom fertil så länge. Vi blandade aldrig in pengar eftersom hon ville ha en avkomma efter min hona. Det skrevs oxå i pappret.
Men om jag skulle ha en avelshane så hade jag gjort som så att heller ta en sk städavgift på 500kr som honägaren får betala oavsätt om honan blir dräktig eller ej men har rätt till en omparning gratis. Pga att det är mycket jobb med en fertilhane.
Skulle honan ej heller den gången bli dräktig så får man betala en symbolisk summa o händer där inget då får man söka veterinär.
Bättre isåfall att man betalar per levande unge efter ca 3-5v. kanske lite högre pris. Många tar ej heller städavgift bara levande unge avgift.
Då är väl risken minimal att det blir tjaffs eller om man gör som vi tar en unge som betalning.
Tror Lejdet gjorde en liten tabbe för man ska nog vara lite försiktig när man blandar in en katt som vars pris var satt 5000kr mot en parning om jag ej missminner mig och istället som jag gjorde. Eller så skulle det stått att hanägaren ska betala för katten om katten ej är dräktig eller blir. Men det blir sedan komplicerat hur gör man då om hon får kattungar och dom dör? Jo då måste man ju få ut på mamma katts försäkring så det täcker lite förlust..Usch det låter svårt. Hoppas att man ej själv hamnar i tvist….
Synd bara att du ska råka i trubbel innan du fått mera kött på benen.
Men vi får hoppas att det löser sig för dig
Kramar//embla2
Ja jag har haft avel tidigare men inte på kissar;), och vet att det kan uppstå saker efter vägen.. men då får man vara såpass att man kan reda ut det tillsammans;)
#19 du har så rätt;))