Sigrid är sjuk.
Som ni vet flyttade Sigrid in till oss för snart en månad sedan. Samtliga hushållet katter gillar henne, de leker hejdlöst och Sigrid sover med de andra katterna i min säng om nätterna. Vi är upp över öronen förälskade i detta lilla knyte.
Sigrid flyttade in v 39. Vecka 40 visade min Ocicat Zelda sina blinkhinnor och detta rätt så rejält. Eftersom hon har svarta blinkhinnor och dessa ligger över nästan halva ögat, ser det ut som om hon skelar. Jag har varit riktigt orolig och naturligtvis varit i kontakt med veterinären.
Ja, det var mycket troligt att det rörde sig om ett kattsnuvevirus/calici. Men eftersom Zelda leker och springer här som en skållad råtta mellan rummen, tyckte veterinären att vi skulle avvakta till nästa vecka. Zelda ser dock mycket bättre ut idag och blinkhinnorna har dragit sig lite tillbaka.
Men idag är lilla Sigrid sjuk. Hon lekte inte igårkväll och jag anade att något var fel. Imorse gick hon inte upp med oss, utan låg kvar i sängen. När jag hällde upp maten, kom hon och ställde sig på tröskeln, men vände tillbaka och gick och la sig. Min son har observerat att hon varit på lådan idag och sedan lagt sig igen.
När jag kom hem såg jag genast att hon var sjuk. Hon ligger i min säng och spinner som en skördetröska. Men hon har feber - 40,5 gr. Jag har gett henne modersmjölkersättning och min goda vän är påväg med en flaska getmjölk. Nu blir det passning och uppvätskning varannan timme. Imorgon ringer jag veterinären igen.
Normaltemp för katt ska ligga mellan 38-39 gr. Har Sigrid VÄLDIGT hög feber? Hon har inga tecken på snuva eller ögoninfektion, men jag vet ju inte hur hon ser ut i halsen. Man ser lite blinkhinna, ungefär som på bilden.
Vet att man inte kan behandla snuva, men man kan medicinera för de bakterieinfektioner som följer i snuvans spår. Nu är jag orolig för hennes temp. Har Baytril hemma, men man ska ju inte behandla själv…
Sigrid är naturligtvis fullvaccinerad, så även mina andra katter. Tacksam för lite råd.
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
ring en jourhavande vet för råd,men vid feber är det viktigt att få i vätska och det gör du ju redan.
Allt över 39 grader på katt är hög feber…. Du bore ringa någon jourhavande veterinär tex Malmö djursjukhus och rådfråga. Jag hade inte vågat vänta. När min katt hade 39,8 sa de att jag skulle komma in direkt, men det beror ju på vad febern beror på kanske. Har du någon nära S du kan åka till? Katter klarar sig inte utan mat speciellt länge heller.
Jag blir orolig av att läsa spalten så jag vill inte veta hur orolig du måste vara…. Men jag håller tummarna för dig och hoppas verkligen att allt går bra.
Tycker du bör åka in med henne.
Hur är hon i magen? Spinner gör hon nog för att hon har ont någonstans.
Med risk för att skrämma dej i onödan. Så kan FIP visa sig på detta vis. Tyvärr finns ju även kattpest som kan ge liknade symton har jag för mig. Den kan ju smitta till dina vuxna också.
Nu måste det såklart inte vara så allvarligt. Men hög feber på en liten kattunge är inte bra.
Så åk in!
Berätta hur det går för henne…
/Elisa
Visst har Sigrid hög feber, attans oxå om du har fått in snuvan bland dina katter. Har du henne försäkrad ?
Så länge du får i henne vätska går det ju bra inatt. Jag skulle nog ringa jouren och höra om du ska börja med den PC:n du har hemma.
Vätske ersättnings receptet är minst 2 dl/dygn
1/2 l kokat vatten
1/2 msk socker
1/2 tsk salt
1/2 tsk bikarbonat (kryddmått)
Nej, Kalindas. Det är inte kattpest. Självklart är Sigrid vaccinerad och detta i god tid innan hon fick komma in till oss.
Sigrid dricker och jag ser till att hon får i sig vad hon ska varannan timme. Hon ligger inte utslagen, utan sitter upp och lapar i sig. Jag ska ringa min veterinär. Återkommer.
Att katter reagerar när det kommer i kontakt med nya bakterier, är ju inte konstigt. Ofta händer detta när man tar in en ny katt i gruppen. Trots att katterna är vaccinerade mot snuva, finns det ju ett antal som vaccinationen inte täcker. FIP…det tänker jag inte ens fundera på.

Det kan ju vara vad fan som helst egentligen… Men tog ni calici svabb som var positiva senast har du nog svaret sjælv. Vaccin tæcket inte ju inte 100. Fast igen, det kan ju vara allt från ngt mindre bra till något værre. Oftast ær det inte så farligt.
Ta och ring vetr om du ær urolig. Fast om hon dricker så kan du lika gærna vænta øver natten.
#4 Tack, Tuska. Precis den informationen jag ville ha. Ja, hon är försäkrad. 
Fundering…
Varför tror du calici då ingen är förkyld eller snuvig?
Hoppas att lillan piggnar till, vad det än är hon drabbats av.
/Elisa

#4 Den vätskeersättningen innehåller alldeles för mycket salt!!!!!!
Ta till 1 lit. vatten, 1 msk druvsocker, 1 knivsudd salt, 1 knivsudd bikarbonat ( bikarbonaten lugnar magen om katten är magsjuk)
Hoppas din katt tillfrisknar, bäst rådfråga veterinär.
Uff Nilla 
Baytril skal man ikke gi til katter under året så ikke gi det.Har noe med benbygningen og skjelett å gjøre.Vent heller til i morgen du og hør med veterinær da.
Håper Sigrid er piggere da og at dette går raskt over.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
#9 Då ändrar jag mitt recept.
har du receptet till kattbebisar ? Då är väl mitt som jag har helt galet oxå
Så jobbigt Nilla. 40 grader på en kattunge behöver inte vara så jättehögt, en kattunge har en högre normaltemp än en vuxen. En av mina ungkatter var också sjuk för någon vecka sedan hon hade feber på 40,4 en dag, nästa dag var den uppe i 41,1 så vik åkte in akut (söndag). Vet tog blodprov och en infektion påvisades och hon fick synolox utskrivet. Nu efter avslutad kur är hon lika pigg som alltid.
Det är jättejobbigt med sjuk katt och man är ständigt orolig men oftast går det bra. Håller tummarna för Sigrid.

#11 Det receptet fick jag av veterinären och det är till hund, så då förstår du att katten ska ha pyttelite salt.
Du har fått ett bra recpet på vätskeersättning av Tuska, man kan också använda vätskeersättning för småbarn, det brukar jag göra. Dricker hon själv? Ibland när de är trötta så orkar de inte gå upp och dricka men dricker när man håller fram skålen under näsan på dem. Annars kan man ge ett par ml varje timme med en spruta.
Så länge hon inte kräks eller har diarre och går att få i vätska behöver du nog inte vara jätteorolig för uttorkning. Gillar hon kokt kyckling? I så fall kan du koka lite kyckling och även spara kycklingspadet som hon kan slicka i sig.
#13 Ska katter ha midre salt i sin vätskeersättning än hund? Det receptet jag fått och använt när jag har behövt har varit 1 l vatten. 1 msk socker, 1 tsk salt.

#15 Vet ej. detta fick jag av veterinären till hunden.
Men stackars er;( Jag kan berätta att jag hade för många år sedan 2 abbyssar, 2 norska skogisar och köpte in en liten perser. Det tog 2 veckor så började hela kattflocken nysa och hosta och alla fick feber utom persern! Jag åkte till vetrinären med hela skocken och massvis med olika prover togs…nån uppfödare menade att det kunde vara fip eller fiv/felv mm målade f-n på väggen så jag trodde att jag skulle bli tvungen att avliva alla mina älsklingar och skrämde upp mig så jag grät när jag åkte till vetrinären för 3:e gången… Vetrinärerna hittade inga fel på proverna utan gav mig pencillin till samtliga katter och en vecka senare så mådde alla kissarna bra igen;)))
Vet sa att det är lite som på ett dagis när alla träffas för första gången;) alla bakterier och virus blandas och alla blir sjuka!
Hoppas att det är så för din lilla goding.. krya på henne!
Uff så oroligt Nilla!
Jag hoppas att det bara är en liten bacillusk som den lilla har reagerat extra starkt mot och att hon snart är helt pigg och kry igen!
Har pratat länge med min distriksveterinär och vi avvaktar tills imorgon. Tempen har gått ner till 40.2 och hon har lapat KMR och äggula själv. Det tyckte hon räckte för ikväll - men inte jag - så nu har hon fått getmjölk och vätskeersättning i plastspruta. Hon sitter upp och tvättar sig. Har det inte vänt tills imorgon, så blir det besök till vetrinären. Jag ställer klockan på ringning i natt och går upp och matar och tempar det lilla grynet.
Tack för era goda råd. Det värmer. Man är styv i korken när man sitter och råder andra, men när ens egen katt blir krasslig är man inte så tuff längre. :-)
Håper den lille søte skilpadde kattungen blir frisk igjen. Ring heller dyrlegen en gang for mye eller ikke ringe han. Lykke til med kattungen og til deg. Krysser det jeg har her.

Håller tummen Nilla!
Dricker hon själv, så tror jag inte du behöver stoppa i henne massa extra vätska. Verkar hon uttorkad då du nyper henne i nacken?
Annars låt henne bara vila och bjud henne på lite extra godis senare i natt.
Tycker du ska göra ett besök hos veterinären oavsett vad febern ligger på imorgon. Behöver säkert antibiotica.
Jag är fortfarade mycket skeptisk att det ska vara kattsnuva som gjorde bl.a. Zelda dålig. Någon borde ha nyst eller hostat om det var snuva.
/Elisa
#17 Precis. En väninna som har 2 Siameser och 2 Orientaler köpte en Orientalkattunge. Två av de egna katterna insjuknade direkt med ögoninfektion, hosta och snuva. Efter ett tag insjuknade även nykomlingen, som i sin tur reagerade på bakteriefloran i det nya hemmet. Samtliga katter fick antibiotika och det dröjde 1 v -10 dgr innan alla var återställda.

#19. nei tuff ær det sissta man ær…
Det går nog bra ska du se! :)
#!9 Visst är det så, jag blir stel i hela kroppen när jag märker att det inte är som det ska med ett djur.
Jag blir så orolig och grinig, det går ut över gubben och han i sin tur mullrar tillbaka, Det blir spänningar i hela huset.
Hoppas Nilla att din kisse fortsätter att få i sej vätska, annars får du fylla på lite i nacken på henne och lite PC innan helgen.
Tillägg till mitt egna inlägg. 
Har hon feber så åk till en veterinär med röntgen, ultraljud och ett enkelt labb där man kan testa lever, njure och vita direkt. Hon är försäkrad och hoppa då över ev. blilligare koveterinärer.
Inte för att de är sämre, men de har mindre resurser.
/Elisa

Lycka till…
Tillsätt gärna bikarbonat 1 ml till 1 l vätskeersättning så gör Du vad Du kan för att hjälpa henne upprätthålla sin egen PHbalans o minska stressen på hennes inre organ.
Maria Gräddnos
Läget är stabilt. Har ställt klockan och varit upp flera gånger i natt och matat. Hon vill inte äta själv. Febern var i natt på 40.2. Efteråt sitter hon och tvättar sig noga. Nu fick hon äggula med varm getmjölk igen. Hon lapar från sprutan.
Nu åker jag till jobbet. Sonen har en lång lista med instruktioner och jag ringer veterinären igen kl 08. Ska ladda upp förrådet med smaklig mat, makrill i tomatsås, kyckling och Hill´s blötmat idag.

Håller vi tummen för den lilla sjuklingen idag!!

Det är positivt att hon tvättar sig och att hon dricker.
Krya på dig Sigrid!
Håller likt andra tummarna för att Sigrid tillfrisknar snart!

Lilla fina Sigrid. Vi håller tassarna att hon piggar på sig
Krysser fingre for at dette går seg til, og at Sigrid er frisk fort 
Åh, vad jobbigt! Jag hoppas innerligt att hon mår bättre och att de andra också mår bra! Så du får njuta av din kattfamilj istället för att oroa dig!

Håller alla tummar som går för att hon mår bättre nu, stackars liten!
Vilken tur att hon hamnat under dina vingar!
Jag tänkte lite på den vällingen som vi har som mellansteg från diande till fast föda och den brukar jag även ge mina vuxna katter när det är något som hänt, de är sjuka och de inte riktigt vill äta (när Moa mådde dåligt av något så slutade hon äta totalt, alltid lika jobbigt!
Maizenavälling:
2dl fet mjölk(eftersom den kokas behöver den inte vara laktosfri)
1msk maizenamjöl
1msk druvsocker
1msk olja eller smör
1msk äggula
Koka upp mjölk, mjöl, druvsocker och olja, när det svalnat så blanda i äggulan.
MUMS!
Sen kan du ju lägga till lite salt på det receptet om det behövs.
Om så kan man ju blanda i Hill´s A/D mjukmat i denna också om katten är sjuk.
Mina katter gillar den och man kan minska eller öka mjölmängden beroende om man vill ha den lättflytande i tex en spruta eller om man vill få små kattungar att "gegga" med lite tjockare välling första gången, då fastnar den på deras tunga lättare och de får smak för den och älskar den massor.
God bedring til Sigrid. Bare utifra det jeg har lest her så tipper jeg på calici infeksjon. Blir det ille,må kanskje alle eller noen av dem på antibiotika,ellers burde dem bli friske i løpet av et par ukers tid av seg selv.
Om der bryter ut en virus infeskjon enten det er oppdrett eller flerkatters hjem,så pleier det stort sett å være helt ufarlig. Akkurat som med mennesker,så går det litt tid før dem blir friske igjen. Ikke alle får like symptomer heller og enkelte har sterkere immunsystem.
For meg virker det som om Sigrid tross alt har et kjempesterkt immunsystem og hun kjemper bra.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Usch vad jobbigt med sjuk kisse.
Hoppas hoppas att hon kryar på sig fort!
Nilla, jag måste rekommendera vällingen i #35. Jag fick receptet av Hecajon (eller möjligen hennes mamma
) för ett par år sedan och lagar den ofta. Vällingen är väldigt poppis här hemma, både till vuxna och kattungar. Jag brukar använda smör i stället för olja då jag tror att det är godare för dem och jag är lite nojjig och använder bara laktosfria produkter.
Håller också tummarna för att lilla Sigrid blir bra snart
Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus
Hur har det gått idag?
/Elisa
Krysser fingre for at lille Sigrid snart er helt frisk igjen!
Sigrid har troligtvis en "lindrig" form att kattsnuva och som Attacks säger, skiljer sig symtomen från katt till katt. Sigrid har feber och ont i halsen. Ingen snuva och ingen ögoninfektion.
Veterinären gjorde inte mycket. Hon har fått Synolox och behövde inte vätskas upp. Min son har haft en vätskelista att följa under dagen och har lyft henne till toalådan så att hon har fått kissa. Nu tar jag över listan och fortsätter.
Jag minns att Rövardotter och A*Famousa pratade om hur nyttig getmjölken är för små kattungar och att den är likvärdig eller bättre än modersmjölkersättning. Det ger ingen dålig mage, som komjölk.
Jag dricker själv getmjölk varje dag och är sällan sjuk. Därför har jag kört med ljummen getmjölk i sprutan till Sigrid. Getmjölk = kraft!
Då lapar hon ur sprutan och sväljer varenda droppe.
Vätskeersättningen som jag kokade igår, åkte rakt upp i näsan på henne och hon rosslade som bara den. Imorse fick hon en styrkekur bestående av äggula och varm getmjölk på 20 ml.
Jag har handlat massor av godsaker och det som fick Sigrid att resa sig upp i sittande ställning och slicka sig om munnen var… Sheeba - Anka. Hon har nu ätit en dryg matsked själv, samt en bit makrillfilé.
Vågade knappt andas när hon började äta. Vilken lättnad. Hon gnisslar lite med tänderna och vispar med tungan i gommen när hon äter. Syns att hon har ont i halsen/gommen.
Tempen var i eftermiddags 40.2. Behöver inte var så mycket feber, om hon ligger runt 39 gr normalt, sa veterinären. Blir hon sämre, har de jour hos distriktsveterinären. Blir det allvar, är det Malmö som gäller.
När jag rasslade med torrfoder till katterna i köket, stod hon plötsligt på tröskeln. Halleluja! Hoppas och ber att det vänder nu!
Ställer klockan i natt och går upp och matar.
Trots att jag skrivit artiklar - "När katten inte äter" och "Om kattsnuva" - är allt som bortblåst. Man sitter här som ett nervöst mähä. Tusen tack för allt stöd!
Vi är så otroligt glada för denna lilla tös. Hon är ett litet glädjeämne. Född i en tegelhög… 
Jag ska väl inte ropa hej ännu, men att hon äter och rör sig lite känns positivt!
Sigrid en solig sommarmorgon. Ser stor ut, tycker jag, men är bara en liten kattunge här. Nu är hon ca 20 veckor.
Vad härligt att höra. Heja Sigrid!

Duktig kissemånsan! Hoppas d går åt rätt håll nu.
Håller tummarna att halsinfektionen blir bättre nu med lite antibiotica. Skönt att det inte var något allvarligare.
Vet hur jobbigt det är med katter som har ont i halsen och spyr upp allt eller vägra äta och dricka pga smärtan!
Om det är calici så hoppas jag att dina övriga katter slipper för mycket problem. Vad jag förstått så kan calici vara nästan lika jobbig som herpes och såren i munnen ger dem problem.
Tänk även på att calici är mer långlivad utanför kroppen än vad herpes är plus vad jag läst, svår att tvätta bort med vanligt regöringsmedel. Tror att Vircon dödade viruset…
Håller tummarna att hon piggar på sig fort!
/Elisa
Så flott at hun har begynnt å spise litt. Stå på lille Sigrid og matmor Nilla. Hun er så søt den lille padde frøkna.
Så bra at hun har spist litt! Det snur sikkert nå for henne 
Hon gör det för din skull, för din kärlek! Du tror på henne och kämpar så hon tror att hon kan bli bra igen!
Vi har tittat på Idol, katterna och jag. Sigrid har legat raklång i en yllefilt på min mage. Nu har hon ätit lite mer Sheeba-anka själv och blivit tvångsmatad med mer getmjölk för säkerhet skull. Efter det hoppade hon ner från sängen och gick ut i köket på lådan och kissade. 
Kalindas: min Ocicat kull hade kattsnuva och insjuknade alla tre som kattungar i klassiska kattsnuvesymtom. De vaccinerades med avdödat vaccin och hade fått sina två vaccinationer när de fick snuvan. Vaccinationen täcker ju som sagt bara några få sorter.
Varifrån de fick det? Tja, det kan man ju bara spekulera i. Hos veterinären? Från någon av mina vuxna katter som varit på utställning?
De fick antibiotika och jag vakade över dem, precis som jag gör med Sigrid nu. De tillfrisknade sedan en efter en. Ingen vuxen katt var sjuk.
Vuxna katter klarar det oftast bra. Det är värre när riktigt små kattungar åker på det. Jag har tur att Sigrid är så stor.
Det här är ju väldigt vanligt, men få uppfödare pratar om det. Jag får väl föregå med gott exempel som Sajtvärd. 

Mkt intressant d du skriver om getmjölk. Visste inte att det var bra för kattmagar. Däremot att d ska vara bra för diabetiker, men d e ju en annan historia. Synd ja bara har kastrerade killgetter då.
Skönt å höra att Sigrid piggar på sig!
Ska tillägga, att Isaac är kär i Sigrid. Han tror att han är fertil - tjooooar högljutt, sprayar bakom tv´n och i soffan, samt försöker förföra henne med milt nackgrepp och ivrigt trampande…
(Isaac är min ljuvliga chokladbruna OSH. Förutom när han pinkar…då är han mindre ljuvlig.)
Att försöka fundera vad du fick smittan av är ju nästan omöjligt att veta. Är inte calici precis som herpes att det kan ligga latent och dolt i en tillsynes frisk katt?
Vet en kat4 uppfödare som gjorde lite som jag gjort med mina.
Dvs. att då hon fick calici på sina i början av 80-talet tog hon en paus med uppfödningen i ca 10år tills de gamla var borta.
Tror precis som dej att snuvor är vanligare än man tror. Dock är de få som vågar gå ut med det. Är även säker på att det kommer öka hos de flesta uppfödare framöver.
Ser bara bland kaninuppfödare. Då jag började avla på 80-talet kunde man se en enstaka förkyld kanin och magsjuka kunde dyka upp då och då. Nu kryllar det av snuvor, magsjukor (som antibiotika inte hjälper mot) och annat skräp på utställningar och hos uppfödare…
Så snuvor kommer att öka överallt, tyvärr…
/Elisa
Härligt att Isaac är kär och att Sigrid mår bättre. 
Trodde Isaac skött sig sen han blev kastrat, fyy på honom om han kissar fortfarande..
/Elisa
#52 Han har skött sig alldeles utmärkt. Tills han fick syn på snyggingen Sigrid. 
Jo, snuva kan man ju få av domarens lilla tjusiga vippa…eller från ett ospritat behandlingsbord hos veterinären. Finns massor av smittvägar, men vanligast är väl en ny katt i hushållet.
Härligt att Sigrid verkar må bättre. 

Härligt att Sigrid är på bättringsvägen
Våran veterinär använder alltid levande vaccin, påstår att den gör mer nytta.
Vad härligt att lillan piggar på sig. Sen vill jag applådera att du berättar om det här, jag lär mig massor på forumet 
Krya på dig sigrid;)))
Åh vad skönt att höra att hon börjar krya på sig, hejja hejja Sigrid! 

Har helt missat den här tråden. Fy vad jobbigt det måste varit för dig. Vet hur jag själv blir när någon av katterna blir sjuka. :-(
Och vilken härlig läsning att Sigrid mår bättre och att hon ätit lite själv. Pussa på sötnosen!!