TOKSTOLT MATTE= jag :-)
Då har jag och katten varit på våran första utställning idag i Hässleholm. Tyvärr var jag den ända Balinesen där… men blev iallafall ex 1, nom och BIS!!!!! inte dåligt för att vara första.
Jaha så nu har man fått blodad tand, Ziggy stortrivdes bland allt folk! Nu lär ni ju se oss på en del utställningar i framtiden :-)
Så till ALLA er där ute som äger en Balines, UT och tävla så jag får lite konkurans
Hoppas på fler BAL när jag kommer till Ädelkattens i GTB :-) om inte annat blir det ju mot andra Vildbackens katter….
Grattis 
Än en gång grattis! Från en stolt "mormor".

Gratulerer 

Grattis Malin! hade en super intressant nervös dag ;)hehe hoppas du får nån att tävla emot nästa gång istället så du får känna på pulsen som ja fick göra :*

Grattis!!! Vad roligt!! *kram*
Då hade han ju superbra konkurrens ju! 
Trodde han tävlade för sig själv inom sin ras. Inte riktigt bra koll på Fiferegler. 
/Elisa
gled lite på ett bananskal då vi var 5 som blev NOM och alla fick BIS. Men det spelar ju ingen roll för mig, Ziggy fick så fint betyg.
En fin bedömning är alltid det bästa! 
Allt utöver är en bonus! 
/Elisa

Hehe malin lite tur får man ha ibland men så gillade ju faktiskt dommaren hans Siames liknande utseende som han sa 
#2 men funkar det så inom sverak utställningar tro? för det fanns fler ungdjur orientaler o siameser än Ziggy men som han inte ställdes emot…Som de andra fick göra.Hur funkar det igentligen? ni som vart me länge :*
WCF i norden har BIR, men då måste det finnas tre balineser på utställningen. Annars tävlar t.ex. en kastrathona mot övriga semilånghår om den titeln. Så där tävlar hon inte mot övriga kat4 katter utan i kat2 mot alla semilånghår.
Har inte ställt ut med WCF då det är nya regler sen vi var IDP, men fattat det som att balineserna fortfarande går i semilånghårsklassen.
/Elisa
ha ha ja verkligen gick det fort jag som inte fattade något fick fråga vad som hände med mig hela tiden :-) Micha snuvade ju champion titeln från den andra katten :-) grattis till dig oxå :-)

#12 oj ja då blir det ju konkurans om inte annat! om de måste tävla emot alla semilånghår….
ja malin där fick du din utmaning hihi :*
#8 Ja balienserna tävlar mot de andra kat 4 katterna dvs OSH SIA mfl. De som går i samma klass för samma domare tävlar mot varandra om NOM, och sen möter vinnaren den andra domarens NOM i panelen (om det finns någon). Ibland är det många som går mot varandra (har varit med om 11 st) ibland så är en katt ensam hos sin domare.
Personligen tycker jag det är mycket bättre att BAL och OLH går mot SIA och OSH eftersom de har samma standrad än mot NFO mfl.
Tidigare var det ju så i Sverak att semilångåren tävlade mot varandra, men man fick igenom att balinesen skulle tävla mot sina korthåriga kusinraser istället eftersom många semilånghårsdomare inte kunde den orientaliska standarden och att balienserna och OLH:en halkade så mycket efter i typ. Så därför man ändrade så att de långhåriga tävlade tillsammasn med de andra kat 4 raserna, för att de behövde bättras på i typ och inte halka efter ännu mer.
Finns en artikel här där detta nämns: http://www.katter.nu/special/bal-jav/historia.html
Jag tycker det är extra kul att vinna med en balines mot en kothårig SIA eller OSH eftersom det ofta är svårare att få till lika mycket typ på baliensen.
Hade inte vart lika kul att vinna mot t.ex en NFO eftersom dessa två inte kan jämföras på samma sätt.
Tror att WCFs utställningregler är väldigt lika Sveraks gamla. Vet att WCF norden ändrat en del i de svenska reglerna och skulle det komma med fler Balinesuppfödare i WCF, så tror jag inte det hade varit så svårt att få flyttat dem till Kat4.
Är lite dåligt påläst, då jag har tagit en paus från kattklubbandet också.
/Elisa
Grattis till BIS;et!!!!
Grattis till "gammalmamman" Malin också!
Ingen som har övriga resultat?
#17 Tack! 
#13 Malin, har du inga nya bilder på Ziggy som du kan visa här? 
Jag är ju helt knasig och kan inte hitta laddaren till min kamera. Men Gabby och hennes mamma tog en massa kort jag ska fråga dem.
Gratulerer med et flott utstillingsresultat!
Bilder vill vi absolut se! 
/Elisa

Grattis! Såg honom "live" och jag får säga att du har en fin katt! Ut och ställ mera! Synd att inte fler ställer ut sina katter, det är tråkigt att det är så få Kategori 4 katter på utställningar nu för tiden… Varför är det så??
Ännu färre var det i dag, söndag..

kan lägga upp några bilder senare men just nu verkar det krångla :/
#22 Ibland är det bara samma lilla grupp som vinner hela tiden och då tröttnar man lite. Annars är det väl mest att det inte passar in i schemat pga födslar, kattungar o.s.v.

#24 det kan ja förstå….svårt o slå de som redan har vunnit en massa.
Jag kommer så småningom att delta i utställningar med mina kissar;)) hoppas att någon kan visa mig hur det går till då;)
Kan inte någon berätta vilka andra som Bis:ade på lördagen och söndagen?????
Annas hona BIS:ade väl i klass 12? 
Lade in bilderna åt di direkt i ett inlägg. Hoppas det var ok. 
så fort jag hittar kameraladdaren så ska jag försöka ta några "bra riktiga" bilder eller så kanske man ska fråga mammas sambo som är världskänd proffesionell fotograf… så får det nog bli!!!
Fin han är!
/Elisa

#28 japp, det gjorde hon! Hon har nu både blivit SW och JW!!!! Ska inte stjäla tråden men är tokstolt jag med;)

Grattis!!