Hva gir dere kattungene som første måltid?
Nå blir mine søte små kattunger fire uker til lørdag. De tygger på alt og i den forbindelse lurer jeg på hva mat dere gir deres kattunger som første for?
Hvor gamle var deres kattunger når de begynte å spise litt?
Min hemsida:
Jag brukar blöta upp RC kittens och de får "tutta" i sej mellan mina fingrar, sen lägger jag dessa "blötisar" i handen.
Kattungarna är ca:4 veckor när de blir intreserade av annan föda. När de fattat att det är mat som bjuds blir det lite rå rumsvarm upptinad nötfärs som jag blöter upp med lite KRM
KRM mjölkersättning får de, men då blir det väldigt kladdigt eftersom de har en tendens att stå med tassarna i fatet =)
Det är väl det jag bjuder mina kattungar på den första veckan.
Jag blandar RC kittens i den där RC mjölkersättningen man har hemma för nödfall och stödmatning.
Nötfärs+KMR eller laktosfri grädde. Ställer fram en skål med vatten och med RC Babycat som de får snuffsa och smaka på när de vill från de blivit 4 veckor. Har provat med uppblött torrfoder, men det har de inte velat ha.
Sen en MASSA lådor!!! 
Jag ger mjau mosat, ev med lite KMR. Torrfoder får de senare och det lär de sig äta själva när de vill.
Når kattungene er passert 3 uker, setter vi inn små bokser med pellets som de etterhvert lærer seg å gå på, ei skål med vann og ei skål med RC Kitten. De kullene som kommer nå vil også få mulighet til å smake på rått kjøtt

Det varierer fra kull til kull.
Noen lærer raskt å like tørrfor,mens noen spiser bløtmat i mange uker.
Men RC babycat eller Hills kitten er fint å starte med for det er så små biter.
Du kan også prøve å blande vått og tørrt.Det har nåværende kull likt veldig godt. Men tro det eller ei,nå spiser alle endelig tørrfor. 8 uker på dagen tok det. Jeg har hatt kattunger som ikke spiser tørrfor før dem er over 4 mnd gamle.
Om jeg ikke blander i tørrfor,så har jeg spedt ut makrell i tomat med kaffifløte også som start mat,eller hills AD. Minuset er at dem stinker makrell lenge etterpå når man susser og nusser på dem 
Et par kull har startet med rått kjøtt,og senere gått over til tørrfor og bløtmat.
Når en starter med fast føde,så er det enkelte kattunger som ikke liker biter i starten,så om en starter med bløtmat,så er mousse konsistens veldig fint i starten.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Nötfärs och KMR fick mina. De åt helst rå nötfärs och lammfärs, och sen käkade de faktiskt i sig små grytbitar av nöt också. Hade inga problem med att lära dem äta, snarare att få dem att sluta äta..
Jag ger RC babycat, torrt och uppblött, Mjau eller ICAs burkmat som jag mosat och blandat med lite vatten. Ibland får de även nötfärs blandat med laktosfri gräddfil.
Prøvde med rc kitten oppbløtt i babycat milk fra RC, var en skikkelig hit hos mammakatt! Er det farlig om hun får i seg dette?
Min hemsida:
#10 Nej, varför skulle det vara farligt? Bara energirikt och gott.