Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 1614 ggr
Busarna
0

Har ätit ull från ryamatta

Neeeeej! Nyköpt ullryamatta som införskaffades för att dom små liven skulle ha det varmt och mysigt, har den ena killen börjat dra loss och tugga i sig ull av :O

har bara haft den sen igår och vaknade inatt av tuggande, sa till och hoppades att det var nyhetens behag.. Men nu kom jag på han igen. Efter en stund började han hulka läääänge utan att det kom nåt, sen kom det vätska och en ryaklump! Efter en stund fortsatte långt hulkande 2 gånger men då kom endast vätska. Direkt efter gick han till matskålen och åt. Nu ligger han och sover och känns lite matt.

Vad ska jag göra? Blir så orolig att han fått i sig mer ull som inte kommit upp! Kan jag göra mer än att se till att han fortsätter äta o dricka, och kolla lådan? Några symptom jag borde känna till?

Och vad tycker ni jag ska göra med ryamattan? De verkar älska den, busar omkring o brottas o rullar sig o myser. Har ni några goda råd till hur man får dem att sluta äta ull? Han har inte gjort det förut, därav förhoppningen att det bara var nyhetens behag.

Kan tillägga att han är 1 och ett halvt år.

tuska
0

En del katter älskar ull dess värre, bra att han kräktes upp ullklumpen. Vad du ska göra med mattan vete tusan.

Förstoppning brukar man ge parafinolja för djur,  doseringen finns på flaskan till katter.  Alltid bra att ha hemma i husapoteket.

Vid förstoppning så vill inte katten varken äta eller dricka, sen springer på lådan utan resultat.

Busarna
0

Åh tack Tuska! Vet inte vad jag skulle göra utan det här forumet!

Får köpa parafinolja imorgon, som du säger bra att ha till hands. Så otäckt hur ullen hade klumpat ihop sig när han kastade upp. Hoppas han slutar tugga i sig av den annars är det ju en riktig kattfälla!

kalindas
0

Jag hade nog plockat bort mattan och köpt parafinolja att ge i förebyggande syfte så han inte blir förstoppad.

/Elisa