Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 1361 ggr
annzoo
2010-10-07 02:24
0

RC siames

vad skiljer sig de fodret från andra foder, förutom at bitarna är stora?

kalindas
2010-10-07 12:11
0

Det är magrare och högre något högre protein än en del övriga RC foder tror jag.
Många katter spyr av RC Siames.
Är själv lite allergisk mot RC då de innehåller kemiska tillsatser och ganska lite animaliskt protein har jag för mig..Obestämd

/Elisa

annzoo
2010-10-07 13:22
0

Jo har hört lite blandat om RC sortimenten, mina katter smakade de hos min mamma och nu rata dom sin egen mar :/ Vet inte om det är smaken eller att bitarna är större de tycker om…

Maxima06
2010-10-07 13:30
0

De är behandlade med "smakförstärkare" RC har lyckats bra med det. Är det digestive det heter som de behandlas i, någon som vet?

Alba333
2010-10-07 13:52
0

RC siames har högre halt protein än andra rasfoder från RC. Den har också L-karnitin som stimulerar fettomsättningen och ska hjälpa katten att behålla sin slanka kropp.

T ex innehåller RC siames 38% protein jämfört med RC Maincoon som innehåller 31% protein.

Sen har RC en s k coating på alla sina foder som består av fågellever. Detta överdrag har som uppgift att öka "smakligheten" på fodret.

Vad gäller tillsatser är det nog en definitionsfråga. RC har inga smakförstärkare eller s k E-nummer i sitt foder. De behandlar dock råvarorna på en ganska hög "kemisk" nivå vilket kan kännas onaturligt. T ex har de värmebehandlat coatingen på fodret så att proteintrådarna klippts sönder. Detta för att hjälpa kattens matsmältning och minska risken för födoämnesallergi.

Maxima06
2010-10-07 14:16
0

#4 det var coatingen jag menade! kom inte på vad det hette Tungan ute