Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 1586 ggr
AmandaWvW
2010-10-04 13:44
0

Import

Hur svårt är det att importera?

Är det lättare från vissa länder än andra? Vad är det mer än rabiesvaccin med titerhalter och pass som behövs? Vilka ansöker man om tillstånd till? Jordbruksverket?

Jag förstår att det är ganska svårt att få med en katt på flyget men får man ta med katt på färja?

Hur mycket kostar det? Var kostar en importvärdigt snygg katt nere i Europa?

Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

Liltith
2010-10-04 13:52
0

Jag har importerat både katt och hund och tycker inte det är så anmärkningsvärt svårt. Är man ute i tid och skall ta in från ett land som man söka dispens från är det ju bara dispensen man måste söka och att katten/hunden har pass, annars väntar man på godkänt blodprov och åker (fast detta med titer kommer ju försvinna 2012). Att få plats på flyg med katt/hund under 8 kg är ofta inte svårt alls utan man bara bokar djurplats och kollar vila mått buren har. Rekomenderar liten tygbur. Allt finns hos jordbruksverket och har man frågor är de underbara att prata med. Man får bara tänka att man inte får ha bråttom för då kan det gå åt pipsvängen.

AmandaWvW
2010-10-04 17:05
0

Efter en del efterforskningar har jag förstått det som att man får importera kattungar under 3 månader (men över 12 veckor så klart) utan rabiesvaccinering.

Det som är en smula underligt är att man måste flyga med katten om den inte kommer från Tyskland, Danmark eller Finland. Man får alltså inte bila till Holland eller ta färjan från Baltikum.

Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

Rithwa
2010-10-04 20:08
0

Gå in på jorbrukverkets hemsida och läs, den är väldigt informativ. När jag importerade min katt ringde jag och läste på deras hemsida och det klarade jag mig med.

Jorbruksverket

Attacks
2010-10-04 21:06
0

1000 - 1500 euro er helt vanlig nedover i Europa i dag for en avlskatt Glad , så kommer reisen i tillegg,så det blir alt annet enn billig.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/