Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 3555 ggr
Lejdet
0

Casper chipkastrerad idag!

Jag tog risken att efter långt samtal med tillverkaren av Suprelorin och min veterinär att chip-kastrera Casper idag då jag tycker att han är en såpass unik avelshanne att jag inte vill kastrera honom definitivt.

Det skall bli spännande att se hur det fungerar, det kommer att ta 3-6 v innan hans testosteronhalt har minskat helt. Sedan skall chipet verka i ca 1-2,5 år.

Han var jätteduktig och sa inte ett pip trots att det var ett rejält grovt chip som sattes in i nacken, mkt. större än vanliga ID-märkningen.

Någon annan som har chipkastrerat sin avelshanne?

[lisme]
0

Jeg vet om flere oppdrettere i Norge som har valgt det samme, men da andre raser enn de orientalske. En Maine Coonhanne parret 15 uker etter at chip´en var satt inn, og det ble et kull på 6 stykker. En sibirhanne parret to hunner 10 uker etter at chip´en ble satt inn, og fikk et kull på 6 stykker. Det andre kullet besto av en diger kattunge, som dessverre døde. Alle som jeg vet om har fått satt inn chip´en forteller at hannen blir ekstra viril de første dagene/ukene etter at de har fått chip´en. I tillegg er det flere hanner som oppfører seg som kattunger på 3 mndr med masse bus og lek, men de er ikke klar over hvor sterke de er så de andre kattene blir redde.

Vår Joker fikk chip´en innsatt i begynnelsen av juni i fjor, og han er også som en stor kattunge. Men kattene her er vant til at han er et digert busfrø, så de tar igjen når han holder på. Det tok bare 3 dager før vi merket forskjell på JOker, så han virket det veldig fort på. Joker er interessert i jenter med løpetid, og han har parret 3 ganger uten at det har blitt noe resultat av det. Vi har fått oppgitt at en chip på 4,7 mg varer i inntil 18 mndr, og det er også det andre oppdrettere forteller. Så jeg synes at inntil 2,5 år var en lang tid Flört

Attacks
0

Major har fått chip.Han fikk ved påsketider i år,men han var like fertil og parringsglad i 9 uker etterpå. Det var en stund jeg vurderte  å sjekke om chippen lå i,eller om den hadde hoppet ut igjen på en eller annen måte.

Men når chippen først virket,så har han blitt helt likeglad til løpetider. Da Hagia løp nå før kullet så satt han mer eller mindre på gulvet og ikke forstod  noen ting Tungan ute

Blir spennende å se hvor lenge den virker.Håper gjerne den virker til minst neste sommer,for vi har litt andre planer først.

PS. Jeg har en chip om noen i Norge ønsker å kjøpe til innkjøpspris. Dyrlegen min bestilte en 2pk privat til meg,og den må brukes innen juli 2011 Glad

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Lejdet
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för era erfarenheter! Jag gör det ju mest för hans skull, för han har gått ner i vikt och mår verkligen jättedåligt av att vara så rastlös och han försöker att våldta allt i sin närhet, t.o.m sin stackars son!

Om han sen råkar vara fertil ändå det struntar jag i, för jag ska kastrera två av mina honor efter de har fått ungar och sätta den tredje på p-piller beroende på om hon är dräktig eller ej. Hon har gått utan p-piller sedan i juli men man märker inte på henne när hon löper och Casper parar ju tyvärr dom utan att de löper med tvång. Några andra fertila honor ska inte finnas i hans närhet.

#1 Tillverkaren sa att de aldrig kan säga exakt hur länge det verkar på en katt då det egentligen är framtaget för hundar och där räcker ett chip ganska exakt 6 månader beroende lite på hur stor hunden är. Hade jag OTUR så kunde det räcka i över två år men det var ganska osannolikt sa de.

#2 Jag hoppas verkligen inte att det kommer att ta 9 veckor innan han lugnar ner sig!! Då har nog både han och jag fått nervsammanbrott!

Fielie
0

Chipkastrering låter intressant,

kan man göra så även på honor?

har något märkt av ev konsekvenser av det,vad finns det för risker?

måste mansedan ta ut chippet eller tar kroppen hand om det?

[lisme]
0

#4 Ja det er oppdrettere som har brukt det på hunnkatter også, med godt resultat. Også hos hunnkattene har chip´en vart i inntil 18 mndr, akkurat som hos hannkatter. Vi har ikke merket noe annet enn at Joker ikke markerer, ikke bryr seg om at Muffin er fertil (de leker sammen og ligger sammen og sover, og steller hverandre) og at hans parringer ikke fører til kattunger. Joker begynte å bry seg om løpetidsjenter etter ca 6 mndr på chip´en og har som sagt parret 3 ganger. Han parrer jenta kun en gagn, så mister han interessen. Chip´en løser seg opp etterhvert i kroppen, og Jokers chip ble helt borte etter ca 10 mndr

Avenacattery
0

Hej,

Det hær med chip værkar intressant. Vad heter det egentligen och vad kan man finna mer info om dem?

Ær det ngn som har erfarenhet eller kænner till information kring hur det gick sedan? Parar de som vanligt nær chipet ær slut? hur mår katten i framtiden (vilka bieffekter førekommer) ?

[lisme]
0

Chip´en heter Suprelorin og det er to styrker av den, 4,7 mg og 9,4 mg. Det er vanlig å gi kattene den som er 4,7 mg. Den er utviklet til bruk på hunder, men mange som har ilder bruker også denne chip´en.

En link til en oppdretter som har brukt Suprelorin med suksess http://www.istindra.se/suprelorin.pdf

En link til DOG Breeding (Australia) http://www.lowchensaustralia.com/breeding/suprelorin.htm

Ilderforum: http://www.ilder.no/forum/viewtopic.php?f=12&t=9064&start=15

Felipedia: http://www.felipedia.org/~felipedi/wiki/index.php/Suprelorin

Kattforum: http://www.kattforum.se/viewtopic.php?f=6&t=168881&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Den eneste bivirkningen vi har sett er at testiklene krymper veldig. Dommere har sagt at Joker er for feminin Flört Andre har også sagt at kinnposene krymper, det har vi ikke sett siden Joker ikke har hatt kinnposer.

Spotless
0

Jag vet om 3 CRX-grabbar som chippats med goda resultat. Alla 3 har lugnat ner sig betydligt ganska snart, de är dock chippade under det senaste halvåret så jag kan inte uttala mig om de lyckats producera några ungar efter att chippet slutat verka eller hur länge chippet verkar/verkade.

kalindas
0

Jag blev varnad att chipkastrera min hanhund (som ska användas i avel) då veterinären inte kunde garantera spermiekvalitet efter chipet slutat verka. Så honom väntar jag med att testa på.Obestämd

Jag hade nog provat på en jobbig hankatt om jag visste att han skulle vara bra för vidare avel och med intressanta linjer. Hade då blivit lite av en chansning, men förhoppningsvis hade allt fungerat..Glad
Hankatter är ju lite svårare att hålla fertila än en hanhund.

/Elisa

Lejdet
0

#9 ja jag tar ju en chansning det inser jag och visst kostade det tre ggr så mkt. men vi får se hur resultatet blir. Inte garanterat ju att han blir fertil till hundra procent igen men efter noggrant övervägande så kändes det rätt att chansa.

Hur många fertila OLH-hannar finns i sverige som bär på kanelanlag? kan nog lätt räknas på ena handen?

kalindas
0

Var chipet så dyrt hos dej? Här låg det omkring 800kr.

/Elisa

Lejdet
0

1600 första gången, sen kostar det 1000:- per gång men det kanske berodde på "konsultationen" också?

Attacks
0

#3 Jeg var sikkert ekstremt "uheldig" siden det tok 9 uker,det hører ikke til normalen Glad

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

kalindas
0

Det var jäkligt dyrt!

/Elisa

Attacks
0

Förvånad Ja det syns jeg også.

Trodde normalet kunne være alt fra 800-1200 kr. Hadde du høy vetrinæravgift på klinikken du brukte? Stor og fancy klinikk? Da blir det ofte dyrere.

[lisme]
0

Jeg har hørt om ganske store forskjeller i pris,  100 (!)kr til 1200 kr. Hun som betalte 100kr fikk satt Suprelorin samtidig som hun fikk gjort andre ting med flere katter

Lejdet
0

ja min vet. mottagning är faktiskt hemskt dyr, jag funderar på att byta eller fråga om nån slags rabatt för mig som säkert har lagt ut 100.000 i vet kostnader hos dom de senaste 10 åren

kalindas
0

Kolla du runt på annat. Är du inte på SLU? Eller är det för långt bort?
De kanske är ännu dyrare?

/Elisa

Lejdet
0

SLU?

kalindas
0

Bor du inte i närheten av uppsala?

http://www.slu.se/sv/universitetsdjursjukhuset/

/Elisa

SacredSouls
0

Så flott lejdet. Håper han roer seg ned om ikke så altfor mange ukene. Nå får du jo god tid på deg til å bestemme videre også så det var smart å sette chippen Glad

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Lejdet
0

#19 jo nära och nära.. 3 mil dit kanske? fast å andra sidan fem mil till dit jag går nu.

Är de billigare menar du?

Lejdet
0

Har nu fått svar från SVERAK då han ska iväg på utställningar här framöver. Tydligen fortsätter han i okasterad klass.

[lisme]
0

Selvfølgelig skal han fortsette i klassen for fertile. Det gjør jo katter som får p-sprøyte, Tardak (også sprøyte) og eventuelt andre produkter som holder fertiliteten nede

Lejdet
0

#24 det var tydligen inte helt självklart, här i sverige diskuterades det om det skulle klassa som doping men nu har de tydligen fattat ett beslut

[lisme]
0

Jeg vet at det har vært diskutert, men konklusjonen kom i fjor

kalindas
0

Ingen aning om de är billigare…Glad

/Elisa

Lejdet
0

Han är tyst!!!! och han har lugnat ner sig betydligt redan! Går inte sina 500 rundor varje dag längre utan kanske bara 100..

Underbart.. mina nerver höll ju nämligen på att stryka med

kalindas
0

Så härligt!
Både för dej och katten. Glad

/Elisa

Fielie
0

Detta inspirerade mig. Jag har gjort detsamma på min orientalhona idag, hoppas det går bra.Glad

yahtzeecats
0

Hoppas det funkar - han är så härlig din hane, läckert chokladbrun med gröna ögon och fin look! Föder inte upp OLH eller varianter men om jag gjorde skulle jag be att få låna honom Glad

Lejdet
0

# 31 jag trodde att han hade lugnat ner sig redan men nu har jag en höglöpande hona så han är fortfarande spattig!

Men det kommer säkert att gå bra. Tack för komplimangen!

Attacks
0

Noen kan bli enda mer fertile før dem roer seg igjen :-)

Lejdet
0

#33 ja jag läste det!

Lejdet
0

Nu börjar det att gå åt rätt håll verkar det som.. men han har varit ÄNNU värre de senaste veckorna, kissat högt och lågt och varit skitjobbig!

kalindas
0

Det var väl det de stod att de kunde bli. Men skönt att det lugnar ner sig nu. Glad

/Elisa