Hur många katter har du?
Som ägare av flera katter, upplever jag ofta att jag möter kritik, huvudskakningar och avståndstagande från folk. Har du fler katter än två - vilket anses normalt- är du snudd på djursamlare. Man anses udda och skiljer sig från normen.
Som stadsbo utflyttad på landsbygden, blir man en galenpanna som håller katterna inlåsta. I stan är det mer vanligt och anses fullt normalt med innekatter - dock inte fler än två.
I ett "flerkattshem" möts man av en glad skara katter, när man kliver innanför dörren. -Herregud, vad många katter du har, säger folk. Är de rumsrena? Vart kan man ställa väskan?
Katterna följer den besökande i samlad trupp och vädrar i luften. När personen slår sig ner vid köksbordet, har han/hon redan två katter i knäet, två katter framför sig på köksbordet och iakttas av beslöjade blickar från köksbänk och fönsterbräda.
I vardagsrumssoffan vädras det och sniffas. - Luktar det inte lite kattkiss?
Kajsa njuter i solen.
Jag bor i en skånelänga med många fönster. På förmiddagarna är katternas favoritsyssla, att solbada. Det betyder att det ligger en katt i varje fönster på ena sidan av längan - alltså sex katter i sex fönster - utsträckta och njutande i värmen. Då blir det svårt att mörka antalet, när elektrikern utbrister; - Men herregud, hur många katter har du egentligen?
Ja, hur många katter har jag egentligen? Ibland svävar jag på svaret när folk frågar. Glömmer kanske bort någon. Jag miste min älskade Siameskastrat Gucci mycket hastigt i sommar. Hans plats har nu fyllts av huskattungen Sigrid, som trots annonsering inte funnit något hem. Jag har sex katter.
Sigrid - ca 15 veckor gammal - i solen på mitt köksbord.
Men…ute i tvättstugan i garaget, är det inrett för ännu en liten själ. Sigrids hemlösa mamma Maja kommer aldrig få ett eget hem och kan aldrig flytta in hos oss. Hennes tidigare så pinniga svans och hårlösa bakben har fått ny mjuk päls och hon är rund och fin av bra foder.
Igår inredde jag tvättstugan inför vintern. Jag har burit in en stor sönderklöst fåtölj och lagt en mjuk fleecebädd i. Där inne finns element, två stora spröjsade fönster och fåtöljen är vriden så att värmen från elementet ska nå bädden.
Det finns en liten gul trasmatta och på den står Majas matskålar. Jag vill inte att hon ska frysa om sina små tassar när det börjar bli kallt. Det finns också en toalåda och en virkad garnboll om hon får tråkigt om dagarna.
På dagarna står dörren på glänt och hon kan gå ut om hon vill. Med ett rött litet halsband med namnbricka på. Om natten är tvättstugan hennes trygghet och jag stänger garaget. Hur många katter har jag?
Jag bor i ett stort hus på nästan 200 kvm och har 5 rum och kök + stort matförråd, badrum, gästtoa, stort dubbelgaraget och tvättstuga på 10 kvm. Har jag för många katter? Ja, folk tycker det. Men vilka är "folk" egentligen?
När jag pratar om "folk", menar jag oftast 3 personen som står mig nära. De är också de som har flest åsikter och vädrar dem öppet. Jag har bl a fått höra, att det är synd om sonen som inte själv kan välja. Att bli påtvingad att leva med så många katter, att de är en sanitär olägenhet och pinsamt. Nu kan de inte längre hålla mun.
Mina katter är en livsstil som jag själv valt.
Diskussionen i denna tråd gäller följande:
- Hur många katter har du?
- Är du uppfödare eller har du katterna som sällskap?
- Är du ensamstående eller har du familj?
- Hur blir du bemött av folk och vilka är egentligen folk för just dig?
- Hur bemöter du den eventuella kritiken?
- Är du själv nöjd med ditt kattantal eller tycker du, att du egentligen har för många i förhållande till din boendeyta?
Den sista frågan svarar du på anonymt:
Mörkar du någonsin antalet katter för vänner, arbetskamrater, grannar eller närmaste? Kanske struntar du medvetet i, att lägga ut bild på katten på din hemsida?
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus