Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 3934 ggr
Bunn
0

Att välja rätt....

Hejsan alla siamesälskare!

Hur vet man egentligen vilken ras man ska välja?
Var valet för Er enkelt, självklart eller tvekade Ni någonsin innan Ni hittade den rätta?

Jag är uppväxt med huskatter, skaffade en Turkisk van när jag flyttade hemifrån som jag tyvärr inte kunde behålla eftersom han lämpade sig bättre som utekatt.

Min syster har två rexkatter, den ena (Kaiser) är väldigt blyg, försynt och håller sig mest för sig själv, medans den andra (Ramses) har mer fart och fläkt. Han är supersocial och har ett underbart temperament och min uppfattning är att rexkatten och siamesen har liknande metalitet/temperament/pesonlighetsdrag.
Någon som vet om detta stämmer?!

Jag har alltid gillat siameser, men har aldrig haft möjlighet att träffa någon så jag undrar:
Hur vet jag om detta är den rätta rasen för mig?

carinbrack
0

Du får se till att träffa en. Leta upp en uppfödare i dina traktwr och be att få komma och hälsa på. Då kan du också passa på att ställa frågor.

Maxima06
0

Du kan ju också gå på utställning och kika på dem och prata med utställare och uppfödare. Det är svårt att hitta sin favorit utan att träffa dem irl.

Liljekatten
0

Håller med #1. Det är bättre att åka hem till några uppfödare och kolla hur katterna är. Inte många katter visar sin bästa sida på utställningar.

Bunn
0

Tack allihopa för Era svar!

Känner Ni till någon uppfödare i närheten av Skellefteå?

Vet Ni något om temperamentet på rexkatten även stämmer med siamesens?

Liljekatten
0

#4 Jag bor i Småland och känner inte till någon så långt norrut, men gå gärna in på siames- och orientalgruppens hemsida http://www.sogrupp.se/  och kolla på upfödare där.Glad

Bunn
0

#5 Tack :)

Har du någon adress till hemsidan?

Liljekatten
0

#6 Vi skrev nog om varann lite. Adressen finns nu i inlägget ovan. Glad

Bunn
0

#7 Ja, det verkar så Skäms

Tack :)

Lejonhjarta
0

Ja trodde väl aldrig jag skulle välja att bli ägd av en eller som nu flera siameser. Tyckte dom såg obehagliga ut, uppförde sig hemskt etc. Det var först när jag som assistent på kattutställningarna kom i kontakt med dessa läskiga varelser och upptäckte att dom e sååååå underbara. Helt klart bäst att hitta någon att gå hem till, på utställningarna är dom inte sitt riktigt underbara jag.Kyss Lycka till!!

Bunn
0

#9 Vad var det som fick dig att fastna för siames?

jag har  alltid gillat siames.. tycker de är så otroligt vackra och de har även en pälstyp som faller mig i smaken.
Vill ha en katt som är pigg, nyfiken och social, inte någon som mest håller sig för sig själv, är osocial eller rädd för andra människor.

ChanelBM
0

Om du är lite sugen på en hund, typ terrier eller så, men inte vill ta långpromenader i ur o skur, ja då är siames något för dig   Skrattande

Skämt åsido. Siamesen är en katt som vill vara med och som interagerar med alla människor runtomkring sig, och med andra djur. Siamesen trivs sällan ensam så en kattkompis bör den ha. Ibland kan man hitta ett katteri där det finns en äldre katt som letar eget hem samtidigt som de har kattungar o det kan vara ett smart val om man inte redan har katt eller vill skaffa två kattungar.

Fråga gärna uppfödare om det finns någon köpare i ditt område så får du kanske se hur den fungerar i hemmiljö. Annars är du varmt välkommen om du rågar vara i GBG o hälsa på mig o mina kissar, Emil 17 veckor rödmaskad siames, Chanel 7-årig siames/balines/bonnis blandis o Phelicia 5 tunga! år hittekatt.

Bunn
0

#11 Stort tack för ditt inlägg :)

Vad fick dig att falla för just siames? Var det ett enkelt val?
Tack för tipset! Har kollat lite på siames- och orientalgruppens hemsida efter uppfödare i norr. Kunde bara hitta uppfödera i Umeå, tyvärr och dit är det 13-13 mil, enkel väg. Vet inte heller om dessa uppfödare fortfarande är "aktiva" då deras hemsidor inte är särskilt uppdaterade. Kollade in en hemsida igårkväll som var senast uppdaterad år 2007

Åh, jag tycker att rödmaskade simeser är så vackra! :)
Tyvärr är det sällan jag har "vägarna förbi" Göteborg, men man vet aldrig… :p

ChanelBM
0

Är övertygad om att det bor nån siamesgalning i Skellefteå. Kan ju vara så att nån uppfödare i Norge, Stockholm, sydsverige sålt kissar till din stad. Lägg ut en förfrågan här om nån känner till detta. Kolla på Sverak om de har nån kattutställning i närheten.

Jag föll handlöst efter att ha läst beskrivningar om katterna i många romaner o deckare (Mårtensson tex). Testade sen på försök med att köpa två blandisar (typ 3 delar siames, 3 delar balines o 2 delar "bonnkatt") och blev helsåld när jag insåg hur sociala o finurliga de var. Apporterandet, det stora behovet av att gosa, att de alltid är "med" på ett helt annat sätt. Går man ut i köket så är de med o inte bara för att se om de får käk, utan för att kolla när det händer. Ringer de på dörren tar det max 2 sekunder innan de står där o vill kolla vem det är. fastighetsskötarna är helfascinerade över att träffa på en katt som kommer o hälsar o pratar o bär fram leksaker till dem…

Kommer du förbi, ja skicka ett mess så får du adress o telefonnummer!

PetraHold
0

Gillar man Rex så gillar man troligen Siames. :)

SacredSouls
0

Liker du sosiale katter som gjerne vil være med på alt som skjer så liker du nok siamesere ja Glad

Her er en morsom tråd som du må lese. Litt humor om livet med vår rase ,så kan du lese litt om hva du har i vente om valget blir en siameser Skrattande

Du vet du har en oriental..

Vi hadde besøk i går av en som aldri hadde møtt siamesere før og hun falt totalt. Hadde aldri opplevd maken til sosiale katter som ville ligge på fanget/ha oppmerksomhet fra gjestene osv.

Og det er vel det som kjennetegner de best. De liker å være i sentrum, er sosiale og vil undersøke og være med på alt som skjer.

Når man leser om siamesere så står det jo gjerne at de er høylydte og prater i ett sett. Men det stemmer ikke. En siameser svarer på tiltale. De er ikke slik at de går rundt og mjauer og skriker hele tiden .Unntatt hunnkatter i løpetid da Skrattande De hører man godt.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

[lisme]
0

Hans Söderquist har både orientaler og siameser. Stamnavnet hans er S*Sweet Swede´s og han bor i Luleå med sin familie og katter.

Monica Molinder har balineser og orientalsk langhår. Disse kattene har samme gemytt og rasestandard som en siameser, det er kun lengden på pelsen som skiller dem fra siameser og orientalsk korthår. Dermed kan du finne ut av personligheten til de orientalske kattene om du reiser og hilder på langhårsoppdrettere også. Monica bor i Skellefteå og har oppdrettet S*Jijumas

I Umeå finner du S*SiMyKeth  S*Bergbackens   S*Tell Asmar  SiMyKeth og Bergbackens har siameser, Tell Asmar har orientaler.

Alle disse oppdretterne kjenner jeg og de er virkelig hyggelige mennesker! Jeg er sikker på at om du tar kontakt, vil du være hjertelig velkommen på besøk for å hilse på kattene deres. Lykke til!

Broddans
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om du har ork att åka lite längre (sala, västmaland) så har jag en underbart mysig crememaskad siames var kille :)

Lejonhjarta
0

#10 Ärligt talat så vad d nog "person-kemin" med katterna. Deras temperament passade mig, trodde ja. När jag sedan äääääntligen skaffade en så upptäckte jag ännu mer. Jag har flera olika sorters katter alltifrån kort päls till lång päls och olika temperament men efter att blivit med siames så kommer det alltid att vara KAT4!! Vackra, pratglada, smarta, älskar närhet, livliga, eleganta, smidiga…. Fisen, min "bebis", som är snart 1,5 år ligger under täcket mer mig men sitt huvud på kudden eller min kind hela natten. Byter jag sida så byter hon sida. Älskar henne så rysligt mycket att min dotter är så svartsjuk att hon fick välja ut en unge i vår nuvarande kull. Hemskt eller hur! Inte för att det är sant att jag älskar Fisen mer men hon ligger snäppet under…..Även hennes mor är en superkatt och bebbarna kan jag inte få nog av. Är nog en vansinnigt dålig uppfödare igentligen för jag vill ha alla själv! Egoistiskt!! Glad D enda jag kan säga är att gå på utställningar, träffa uppfödare och personer med rasen och få lära känna dessa underbara katter och se om du tycker samma som vi andra på denna plats.

ChanelBM
0

Kissarna skiljer sig oxå i temperament. En del är mer framåt och en del lugnare etc. Så när du väl bestämt dig så är det bra att kolla med uppfödarna hur deras katter är, såväl de vuxna som bebbarna.

Själv läste jag om balinesen Gabriel från Heartwarmers o blev helt såld på den kissens temperament. Helena på Heartwarmers hade just då en ny kull, men då med siameser (förenklat har balinesen lång päls o siamesen kort päls) till salu. Hastigt o lustigt blev det då Emil (Heartwarmers Raspberry Swirl). Enligt Helena skulle Emil vara lik Gabriel i temperamentet o det stämde. Sen när jag kom dit så kom just han fram till mig först o höll sig en hel del till mig så det kändes som att det här var bestämt, inge o snacka om här inte… Så att läsa lite o prata med ägarna till katter från det katteri du funderar på kan vara en bra idé. Men att besöka kissen/kissarna du funderar på kan vara en bra idé.

Det finns oxå några större halvvuxna kissar aktuella här på sajten som fortfarande letar hem, kanske är de nåt för dig. En siameskattunge är ganska krävande o en första-siames kan ju kanske vara bättre om de kommit förbi slyngeltiden….

Bunn
0

Tack snälla Ni för Era fantastiskt fina inlägg! :)
Efter att ha läst detta så har jag (om möjligt) blivit än mer förälskad i rasen…
Det känns som att detta kan vara den rätta för mig

ChanelBM
0

Som sagt var. Planerar du en GBG weekend så finns det en halvbekväm extrasäng i vardagsrummet. Hur många katter du får dela den med är upp till dig…

Bunn
0

#21 Så många som möjligt! :)
Jag är van att trängas…

Har ingen resa inplanerad just nu, men inget är omöjligt

ChanelBM
0

Du är välkommen.

Siameser har en tendens att lägga sig i sängen hos gästerna. Inte hos matte om det finns gäster. Tror att det är fler än jag som upplevt det fenomenet. Nytt e bra, gammalt duger om det inte finns någe nytt…

Bunn
0

#23 Tack för det! :)

Hur tycker Ni man bör vara som person för att "matcha" en siames?

ChanelBM
0

Ha gott om tålamod är rätt btra. Bra kastarm är ett måste. Gärna kunna utföra kast med liten leksak i sömnen varje sen kväll/natt i ca en timme så att kissen får apportera. Stark nacke o axlar så att du kan gå runt med minst en katt på dem i nån timme varje dag. Vinkelseende så att du kan se ner i grytan utan att tappa katten i den när du har katten på axlarna.

Har jag glömt nåt ni andra?   Glad

tuska
0

Som person ska du älska närhet och myspys, Du ska ha lite humor och leklust.

En siames är alltid där du är. Älskar att trängas i soffan eller under täcket  när det är sovdax..

Bunn
0

#25 Aj då.. det där med kastarm och stark nacke/axlar stämmer inte riktigt in på mig =/

#26 Låter precis som de "karaktärsdrag" jag vill att en katt ska ha! =)

Lejonhjarta
0

#27 Ett bra knä att knö ner sig i går bra med. En bärsele kan man ha så kan katten ligga el sitta i den. 2 katter bör man ju ha och då leker dom mkt med varandra. Att gå med ett snöre el vippa e poppit. För att inte prata om en laserpekare!

ChanelBM
0

Siameser är inte så stora, inga pumor  ;-)

Leksakerna är rätt små, även du kan nog kasta  ;-)

ChanelBM
0

Vaddå gå runt med en vippa eller snöre???

Här har vi rationaliserat, Emil går runt med snörena o vippan o jag springer efter o försöker ta tillbaka den. Skrattande

Chanel skakar på huvudet o kommer med sina hopskrynklade piprensare o begär ett par kast.

Bunn
0

Underbara kissar!

Lyckliga Ni som får bli ägda av dessa :)

kalindas
0

Laserpekare fungerar inte många sekunder här. Brukar sluta med att minst tre katter sitter och tittar på mina hand och undrar varför jag viftar så intressant med den där konstiga saken med röd prick i! Flört

/Elisa

Lejonhjarta
0

Mina e så dumma, måste vara d. Flört

[lisme]
0

Laserpeker fungerer ikke her heller, de vil ta hånden i stedet for den røde prikken Flört Dvs at til å begynne med var de veldig flinke og skulle fange prikken, men etter noen få minutter var den leken over

Attacks
0

#0 Har du lest den morsomme tolkningen til Connie?

http://www.offbeat-cats.com/feature_ultimate_n_1.html

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

kalindas
0

Nu har vi bara skrivit de bra sidorna. Tyvärr finns de dåliga sidor också.

Det kan hända du råkar på nerviga, blyga, otrygga (omplaceringskatter) och osociala siameser.
Katter som älskar dej över allt annat, men slutar existera när det kommer folk. Oftast har det att göra med var de är uppfödda, men även arv.
De flesta har även starka revirkänslor och accepterar inte alltid katter av annan ras. Brukar fungera bra om de är ensamma i sin ras, men är de två så mobbar de gärna ut en som är olik.
Ett fåtal kan få fixa ideer som att äta yllesaker eller som min Ellie som ger mig gråa hår varje dag då hon äter plast och plastpåsar om jag inte lägger undan dem!

En Siames känner väldigt starkt och intensivt! Ta en bondkatt och lägg till 100%. Blir den lessen, skrämd eller sårad av sin ägare kan den ibland ha svårt att förlåta.
Har du däremot en dominant och bestämd katt, så får du inte var för eftergiven utan visa att du är den ranghöga och inte katten. Självklart utan att använda våld.

Vad jag vill säga med min lilla skrämselpropaganda är att du kommer aldrig ångra att du skaffar en Siames. Men i vissa lägen kommer du undra vad du gick på för droger när du köpte en…Flört

Boktips:
Katt i Huset av Doreen Tovey
Finns tyvärr inte i nyutgåva på svenska, utan du får leta på antikvariat och bibliotek.

/Elisa

alltidsiames
0

Man måste vara lite busig och gilla att leka. Sen ska man helst vara duktig i köket för de är mycket intresserade av matlagning.

Lejonhjarta
0

#36 Bibblan har den och likaså fortsättningen på boken. Bägge är ett måste att läsa som katt älskare!Glad Speciellt om man e siamesälskare. Flört

Bunn
0

#35 Tack för länken!
Mycket bra skrivet :)

#36 Tack! För att få en så rättvis bild som möjligt, krävs både för- och nackdelar.

#37 Tack! :) Jag ska ha det i åtanke!

Bunn
0

Efter en mycket låååååång resa har jag nu kommit hem med två jättefina killar =)

MalinL
0

Grattis! Tror jag vet vilka de är. Glad

kalindas
0

Spännande!
Foto önskas! Glad

/Elisa

Bunn
0

#41 Okej :)

#42 Foton kommer… dock är det lite svårtfotade, just nu men när de börjat känna sig hemma så ska jag fota :)

Nilla
0

#43 Ja, vi vill gärna se bilder! Skapa en nya tråd då så, att denna inte blir ändlöst lång och jobbig att scrolla i. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus