Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 2343 ggr
Attacks
2010-09-07 17:45
0

Ta ut katten av avlsprogrammet

Hva skal til for dere tar ut en katt fra avlsprogrammet ditt?

En hannkatt kanskje om han gir mye problemer eller sykdommer? Men så klart er han ikke alene om å gi dette fra seg,det finnes jo også en hunnkatt.

Og hva med hunnkatter da?

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

kalindas
2010-09-07 17:58
0

Flera defekta kullar, svåra förlossningar och problem med pyo med mera har fått mig att stoppa använda katter i avel.

Även när det gäller genetiska problem som (trolig) ärftlighet att utvecka FIP har gjort att jag haft starka funderingar att stoppa en linje.

I Ellies fall, var det bärare av herpesvirus och syster död i FIP, som gjorde att jag inte tog en kull på henne eller en till på mamma Skatan. Alltså inga synliga defekter.

/Elisa

Attacks
2010-09-08 16:02
0

*putt*

Håper flere har lyst å bli med i debatt.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

MalinL
2010-09-08 16:25
0

#2 Ja det hoppas jag med. Har funderat på denna tråden.

Ärftliga eller misstänkt ärftliga sjukdomar eller allvarliga defekter, ett olämpligt temperament om detta misstänks vara ärftligt (och inte har andra orsaker, t.ex miljö). Detta är saker som jag på rak arm kommer på.

Tycker detta är lite svårt att svara på rent generellt och kan behöva bedömmas från fall till fall.

Hur resonerar du i denna fråga?

Attacks
2010-09-08 17:10
0

Jeg har noen meninger om det ja,men må svare senere,for jeg skal straks på jobb Glad

SacredSouls
2010-09-08 17:50
0

hmmm.. Jeg har mange tanker rundt dette jeg Glad Spesielt nå når vi for ikke lenge siden var å scannet både Messi og Hannah. Hadde de hatt noen som helst tegn til HD eller noe galt med sine hofter hadde de blitt kastrert med en gang.

Men sånn ellers så er dette med immunforsvar viktig for meg. Et dårlig immunforsvar hadde absolutt vært en grunn for Kastrering.

Mistenkt dårlig arvelig gemytt.. ja definitivt.Gemyttet og helsen er jo det aller viktigste. Er enig i alle deres punkter.

Vi kastrerte vår Josefine nå i  våres. Hun hadde to fine kull i 2006 og 2007. Det var jo meningen hele veien at hun skulle få et kull til.Vi var å hentet gutt i Sverige for lån i 2008 og hadde han her i to mnd. Men hun løp ikke. Hver gang vi hadde kattunger fikk hun bare melk istedet og adopterte de. Hun var mer interessert i å være reservemamma enn å løpe.Vi prøvde jo også med Sami når han ble voksen. Men nei,det gikk ikke.Og så fikk hun livmorbetennelse plutselig.

Siden hun var begynt å bli såpass voksen bestemte vi oss for Kastrering istedet for behandling.Hun var så enkel som fertil og var aldri hormonell eller hadde noen andre problemer.Aldri syk (annet enn denne ene betennelsen) En utrolig snill jente..men hun nektet å løpe/lage egne bebiser etter de to første kull.

Var kanskje  litt uinteressant det herSkrattande Men det er vanskelig å tenke generellt uten å trekke frem egne erfaringer.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

MalinL
2010-09-09 13:10
0

#5 Nej inte alls ointressant. Jag håller med om att det är svårt att utala sig generellt utan enklare att se till specifika fall. Så tråkigt att ni behövde kastrera Josefine. Rynkar på näsan

SacredSouls
2010-09-09 14:27
0

Ja det var veldig synd at josefine ikke fikk et kull til. Så fantastisk mamma som hun er.Vil bare presisere at mellom kull her så løp hun jo,sjelden men regelmessig.Det ble bare aldri bebiser igjen.Og hun var fullt frisk. Ingenting fysisk galt.

Hannah fikk en dødfødt nå i sommer (morkaken løsnet) så nå når Maiden har vært kattunge så har hun hatt tre mødre med melk. Mamman Messi,Hannah og Josefine Skrattande Og Maiden lå like gjerne og fikk pupp hos Josefine som hos Hannah og Messi.Og Messi var den som avviste Maiden først.

Litt OT men det er jo koselig at de tar så godt vare på hverandres små så jeg måtte bare fortelle det Kyss

Det er jo ikke bare lette fødsler som er viktig men gode morsegenskaper også. Jeg tror nok at om jeg hadde hatt en hunnkatt som hadde vært en veldig dårlig mor at jeg ville vurdert å kastrert henne ganske raskt og etter det ene kullet ja.

Nei dette er vanskelig å svare på rett og slett for uten for alle disse åpenbare grunner som sykdom og defekter så er alle saker så inviduelle.

En ting som jeg tenker litt på er at hva om man får to kull med samme pappa og alle får defekter.Mindre alvorlige defekter tenker jeg på da. La oss si noen har haleknekk mens en stor del har sternumkrok og en av de både og.Men alle har en eller annen liten defekt.

Hva gjør man da.

Må dra frem Josefine igjen jeg for i hennes første kull var det ingen defekter men i det neste så døde to første leveuke og det ble påvist e colli + at en hadde haleknekk og en hadde sternumkrok.

Jeg opplever at det kanskje kan være vanskeligere med slike "små" defekter enn store åpenbare grunner ?

At det er lett å skylde på pappan i slike tilfeller. Å ja den katten der gir bare masse defekter osv..

I alle dager så skravlete jeg var i dag Skrattande

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Attacks
2010-09-12 01:57
0

#7 Spesiellt enkelt er det å skylde på hannkatten for enkelte om man ikke eier den selv Tungan ute Men 2 må man være for at det skal bli kattunger,og dem får en arv i fra mor og en arv i fra far:-)

Jeg syns der var mye jeg var enig i som er skrevet i innleggene over.

Men sånn kort-kort:

*Svake/ingen veer som ender i keisersnitt - en gang er helt greit,men skjer det gang nr 2 da..

*Ingen/dårlig melkeproduksjon

*Skarpt gemytt/lite mors egenskaper

*Svært dårlige tenner - for det kan lede til så mange andre problemer. Men det henger muligens sammen med immuniteten?

*Allergi - noen ganger kan det være arvelig

Alt dette trenger ikke være arvelig,så mulig jeg hadde turd å gått videre med en datter om jeg skulle oppleve en hunnkatt med noen av disse problemene.(allergi helt utelukket for min del,jeg kastrerte en hannkatt med allergi) Men jeg hadde kastrert mamman med gjentatte problemer som jeg har nevt ovenfor. Oppdrett er ikke bare en evig dans,det er mye jobb også. Men slike ting som jeg har nevt der er grunnleggende viktig syns jeg. Det er de sunneste og sterkeste som overlever ute  i naturen,og det er dem som også er de viktigste å bruke i avl. Derfor ville jeg heller aldri valgt å bruke en katt i avl som virkelig  kanskje  gav mange bekymringer i oppveksten. Sen i vekst og trengte mye hjelp,liten og puslete.  Jeg har hatt en sånn kattunge også,og den gikk helt uten tvil som kosekatt,og er en sunn og fin katt i dag som voksen. Men skummelt om den hadde gitt sine "barndoms" problemer videre til neste generasjon. Det vet man kanskje ikke før man har prøvd,men jeg syns ikke det var noe vits i å spekulere i det.

Når det gjelder defekter. Dere husker vel min hjerteknuser med 2 haleknekker - søster til Fashion.

pleasure.jpg

Hun var så mye bedre typet enn sin søster,og hun var så hjertelig god og morsom. Fornuften seiret til slutt,med at hun hadde det best med å være kosekatt. Men jeg luftet problemet litt med en annen siam oppdretter. Og hun sa at har man defektfrie muligheter å jobbe videre med,så er jo det naturligvis det beste. Men dersom Pleasure hadde gått videre i avl,så må man jo bære haleknekk genet/egenskapen på begge sider - altså den man parrer med også,for at det skal komme. Hun forklarte det jo så greit for meg,men det er så lenge siden,at jeg ikke kan  gjengi det Glad Nå bar jo også Fashion de samme egenskapene,men hun gav ikke en eneste unge med haleknekk.

Noen defekter kan også komme av infeksjoner i livmor/lavt imunsystem. Har man ikke også sett enkelte katter som får sternumen sin løs etter feks vaksinasjon når imunsystemet er litt lavere?

Jeg syns disse små-defektene er "bedre" å bruke dersom linjen er viktig for ens avslprogram,enn å bruke hunnkatter som har et av de andre problemene ovenfor i innlegget mitt. Men aller helst en defektfri katt så klart. Men må man velge mellom pest og kolera…

Jeg føler meg heldig,jeg har hatt lite problemer egentlig med hunnkattene.

Etter det tragiske som hendte Fashion,så lukket jeg hele mulighetene for akkurat å jobbe videre med hennes linje direkte. Fordi jeg ikke vet hvorfor hele imuniteten hennes brast så totalt. Jeg har heldigvis muligheter til å jobbe med en halvsøster linje i stedefor,dersom jeg vil i fremtiden.Glad

Men alt i alt,problemer eller ei,jeg syns 2 max 3 kull er mer enn nok på hunnkattene,dersom man har fått de kvalitetene man ønsker å jobbe videre med i en av disse parringene.

Jeg kommer sikkert på mer etterhvert:-)

MalinL
2010-09-26 16:27
0

Hade glömt denna tråden, men vill säga att jag håller med #8 i det du skriver. Glad

Attacks
2010-09-26 21:04
0

Nesten ingen vil eller tør jo skrive her,det er synd :-)

origirl
2010-09-26 21:41
0

Quote: "Men alt i alt, problemer eller ei. Jeg syns max 2-3 kull er mer enn nok på hunkattene, dersom man har fått de kvalitetene man ønsker å jobbe videre med."

Det er jeg ikke helt enig med deg i. Jeg syns at å ta ut kun 2 kull, visst det ikke har hvert andre problemer involvert, er litt lite.

Du får jo ikke sett bredden av hva hunkatten kan gi med ulike hankatter. Hva om det du beholder selv ikke utvikler seg i den retningen du ønsker eller hadde sett for deg?

At det ikke skal gå for mange i avlen etter kattene kan enkelt reguleres.

Vil du kunne lage "din" look på kattene når de fleste er eventuellt totalt ubeslektet??

Ikke det at jeg mener at man skal drive innavl i hytt og pine!

Men jeg mener man bør kjenne linjene sine vite deres styrke og svakheter.

Jeg personlig har stor respekt for de som man kan se hvor katten kommer fra. At man kan se på stamtavlen at oppdretter hadde en plan og et mål. Glad

Attacks
2010-09-26 21:55
0

Man har alle ulike mål og der er ingen fasitsvar :-)

Jeg tar ikke mange kull pr hunnkatt bare for å produsere,og har man fått ut i det minste 2 avkom man vil jobbe videre med,så skjønner jeg ikke hvorfor hunnkatten må død og liv skal ha 3 kull til.

Jeg han en langsiktig plan på hvordan mine katter skal se ut,og vet hvilke linjer jeg vil jobbe med i et forsøk på å få frem mine "drømmekatter". Litt alenejobbing og en god del samarbeid med oppdretter venner. Man kan nok klare det ved å jobbe alene også,men samarbeid er en fin ting:-)

Visst kan man kjenne linjene på godt og vondt,ved at man kjenner godt andre som jobber med tilsvarende linjer. Det bør man jo vite før man setter en katt i avl,uansett om den er hjemmelaget eller kjøpt. Av den årsak,trenger man heller ikke ta masse kull pr hunnkatt eller hannkatt for den slags skyld - er min mening.

Om ikke katten holder mål til at man vil ha den i avl,så finnes der jo søsken linjer man kan hente tilbake i hvertfall i mitt tilfelle,da jeg alltid lar fler pr kull gå i avl.

De aller fleste har en plan og et mål,så du får være forsiktig så du ikke tråkker midt i salaten og sårer noen med din siste kommentar i innlegget over Glad

origirl
2010-09-26 22:00
0

Er greit å kunne debattere ting, jeg krever ikke at noen skal mene det samme som meg. Glad Man bruker jo veldig ofte også å samarbeide med folk som har en tilnærmet lik oppfatning som seg selv om diverse saker.

Syns du hadde et godt poeng ang at man kan se hva linjene gir hos andre som sitter med noe av det samme avls materialet.

Jeg mener heller ikke at man skal avle en kombinasjon bare for å gjøre det.

Og jeg også digger linjer som ikke er helt "vanlige" (inte meningen å tråkka på nån) Oskyldig

Og for ordens skyld:

Jag tycker inte nån er bättre eller sämre om dom har andra mål och åsikter Flört