Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 1780 ggr
annie-ess
0

Sterilisering = Beteendeförändring ?

Nu börjar våran lillmes att visa tecken på pilskhet och vi skall därmed strax boka tid hos farbror veterinärn.

Tänkte fråga kort om ni vet några konkreta områden katten förändrar sitt beteende på? Är detta individuellt eller blir oftast mesta katter sådana *om det nu finns ett visst* ?

Vet att den har lättare för o gå upp i vikt.
Men tänker mig mer personligheten : blir den mer.. tillgiven? grinig? etc etc..

Kul me fakta men även erfarenheter! Skrattande

kalindas
0

Kastrerade katter blir lyckliga, gosiga, lekfulla och lite lättare att blir lite småfeta..Flört

/Elisa

ChanelBM
0

Jag har inte märkt nån större förändring hos mina tjejkatter. En har en tendens… milt sagt att lägga på sig. Enda skillnaden är att det inte är några tuffare revirslagsmål eller markeringspinkande. Annars är de lika kelna, mysiga, personliga, busiga o fartiga som innan. de kan vara lite personlighetsförändrade de första veckorna pga att hormonbalanserna i kroppen ställs om säger min veterinär.

AngelsCo
0

Jag kastrerade min väldigt åsiktsbenägna dam som jag aldrig sett leka och fick hem en katt som inte ville göra något annat… Jag gillar den beteendeförändringen. Inte heller är hon lika intresserad av att spöa skiten ur alla andra katter. Hon är lugnare, mer sansad och lite mindre revirtänkande. Superskönt om du frågar mig.

Den andra kissen kastrerades och hon blev lugnare, och mindre leksugen. Nu är lek bara näst viktigast, efter mat/kel som ligger på delad förstaplats.

Men det är fortfarande samma katter som innan jag kastrerade dem. De är bara lugnare. Gladare.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Lejdet
0

Jag hade oturen en gång med en av mina huskatthonor som blev superkonstig efter sin Kastrering. Hon blev som en hankatt, stod med rumpan och markerade urin rakt ut överallt plus att hon blev jättegrinig och sur. Det var iofs 20 år sedan drygt, hon kanske blev hjärnskadad av narkosen eller nåt?

kalindas
0

På den tiden steriliserade de väll katterna och kastrerade inte? Då hade de ju könsdriften kvar…

/Elisa

flis
0

Jag har inte märkt någon skillnad förutom viktökning.

Lejdet
0

#5 mycket möjligt, jag minns faktiskt inte