Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 2423 ggr
Lejdet
0

hönsmamman har frågor igen!

Förstår om ni tröttnar snart, men nu behöver jag råd igen från er andra uppfödare!?

Cinzano (som väntar ungar vilken dag som helst) kan vara mellan dag 57-58 till 65-66

I morse hade hon spytt upp all mat hon hade ätit på flera olika ställen i vardagsrummet där hon är. Hon har de senaste 3 dagarna släppt små små blodfläckar ca 0,5x0,5 cm lite här och där plus att det sitter lite torkat blod/slem i slidöppningen på henne hela tiden trots att hon slickar sig ren emellanåt.

Det som kommer ut är inte illaluktande alls.

Hon är normal i magen men springer ganska ofta på lådan.

Jag känner fortfarande inte några fosterrörelser.. inga tecken på värkar vad jag kan se. Hon är lugn och gosig och vill ligga nära hela tiden.

Ringde just vet. mott. och de sa ju såklart att jag ska åka in och göra ultraljud på henne a 1000 kr. Men de var inte speciellt oroliga över att det kommer lite blod.

Törs jag avvakta, vad skulle ni gjort? Tror ni det kan vara på gång eftersom hon helt plötsligt har spytt så mkt?

tuska
0

Vore jag dej nu skulle jag åka in med kissen för en rtg om inte annat.

De där blodfäckarna som kommer behöver inte vara en infektion det kan vara en moderkaka som håller på att släppa eller har släppt.

[lisme]
0

Jeg hadde dratt til veterinæren da den første blodflekken kom, om ikke før….

Lejdet
0

Har ringt två olika veterinärer nu och de sa att jag kunde avvakta om jag ville, de tror att eftersom det är så ytterst lite blod så kan det vara att det håller på att öppna sig… att förlossningen är på gång? Men var jag orolig så var jag såklart välkommen. På rtg ser man ju inte om kattungarna lever eller är döda.

Attacks
0

Jeg opplevde katt som begynte å blø før fødselen var i gang. Jeg hadde sånn en dårlig magefølelse at jeg reiste med katten.Men hun var på dag 67. Da vi kom til klinikken så alt i orden ut via både rønkten og ultralyd. Men det kunne jo så klart gå begge veier,siden hun hadde begynt å blø. Så jeg fikk velge selv hva jeg ville. Pga lang reisevei,så valgte jeg keisersnitt,da mine lokale dyrleger var borte på ferie. Det kunne vært ganske så typisk om noe hadde gått galt om jeg hadde reist hjem igjen,og så måtte vi tatt den 3timers reisen (tur/retur) en gang til. Det har vært hittil det eneste keisersnittet jeg har hatt,men jeg angrer faktisk ikke.

Ultralyd kan man se om dem lever eller ei Glad

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

kalindas
0

Jag hade nog åkt in och gjort ett ultraljud. Speciellt då hon börjat spy. Om det finns ungar i magen och hjärtrytmen är som det ska på dem. Så kan du åka hem och försöka ha lite is i magen igen. Då vet du ju i alla fall om det är nåt där eller ej.

Ingen billig hobby detta tyvärr…Obestämd

/Elisa

Lejdet
0

#5 nej jag vet verkligen det ;-) Har lagt ner drygt 100.000 de senaste 10 åren på veterinärkostnader med alla mina djur

Ja jag ska ringa igen och höra om de har en tid idag eller i morgonbitti direkt.

Lejdet
0

Japp fick en tid 16.00 så nu slutar jag gå här som en äggsjuk höna och oroa mig! Återkommer med resultatet ikväll!

kalindas
0

Håller tummarna att det är ett gäng söta friska bebisar i magen. Som bara väntar att födas ut..Glad

/Elisa

tuska
0

Jo  det syns bra på rtg….Om det inte finns liv i en unge då har ungarna "tappat" huvudet framåt, så fick jag det  förklarat för mej.

Det syns hur många det är. Det syns om någon är på väg att absorberas. En rtg plåt kan berätta mycket.

Jädrans synd att du inte vet exakt när parningen ägde rum.

Hoppas att du inte har lika långt till veterinär som jag har, då är det mera oroligt när resvägen är jättelång.

ChanelBM
0

Nu när du bokat tid kan du ge dig katten på att hon sätter igång att föda antingen i väntrummet eller precis när du skall stoppa henne i buren…

Lycka till o hoppas du får goda besked.

tuska
0

Bra att du fått en tid kl 16. Håller tummarna att det finns en frisk levande krabat i lilla magen.

[lisme]
0

Krysser fingre!

SacredSouls
0

Håper alt er bare bra med henne Lejdet. At det bare er på gang med fødsel og ingenting annet galt.

Lykke til Glad

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

MalinL
0

Hoppas allt går bra!

origirl
0

Kryssar tassarna här ocksåRynkar på näsan

Lejdet
0

Gråter Tomt! Skendräktig eller tidig fosterdöd som har absorberats.. vet. tyckte att hon hade typiska tuttar för att vara dräktig men som sagt helt tomt där inne! Livmodern såg helt frisk ut, inga tecken på livmoderinfl.

Inte undra på att jag inte känt några rörelser..

tuska
0

Ja se där hur det kan vara, det va väl skönt att få klarhet.

Men varför blödde hon då ?Obestämd

kalindas
0

Tråkigt! Rynkar på näsan
Men i alla fall bättre än om hon var full med döda bebisar.
Du få lämna hem henne till din son igen och ge det en ny chans lite senare. Kanske då din son kan hjälpa dig att ha henne hos sig.

/Elisa

Lejonhjarta
0

Nä vad tråkigt! Rynkar på näsanVi gick i 11 månader å väntade på att våran ena häst skulle ha föl denna sommaren. Fick mjölk å allt men tillslut kollade vi henne å då var hon tom. Man blir så förfärligt ledsen! Det som jag fick uppmuntra mig med var att det i alla fall inte var något dött föl i magen, i ditt fall några döda kattungar eller ännu värre. Kram å lycka till nästa gång.

Lejdet
0

#17 de trodde att hon höll på att börja löpa igen och då kan det tydligen blöda litegrann?

#18 tyvärr vill de inte ta hem henne igen, har just haft en diskussion med min son om hur vi ska lösa det här.. men jag tar hem henne sålänge.

[lisme]
0

Så bra at det ikke var noe galt med henne! Selvfølgelig er det trist når man går og venter på kattunger og ikke får noen, men det var jo det aller beste i denne situasjonen.

SacredSouls
0

Så trist at det ikke var noen bebiser der Rynkar på näsan Men da slipper du iallefall å uroe deg. Det viktigste er jo uansett at alt står bra til med henne og at det ikke var noen komplikasjoner.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

MalinL
0

#20 Så tråkigt. Rynkar på näsan Men skönt att hon var frisk i alla fall.

barkens
0

Nä vad tråkigt!! Tänk hur det kan bli.. väntar ju själv på kattungar (halva tiden kvar ungefär) och förstår precis hur besviken du måste ha blivit.. Men precis som de andra skrivit, skönt att det inte var en massa döda kattungar iofs..

alltidsiames
0

Jag är glad att hon mår bra och det kommer nya chanser! Glad

Lejdet
0

Ja huvudsaken är att hon är frisk och mår bra och inte har livmoderinflammation! Vi är hemma sedan några timmar igen och jag får se om hon börjar löpa igen innan Casper slutar intressera sig för damer (då chipkastreringen börjar verka)

Hade tyckt att det vore trevligt att få en kull efter henne för hon är så söt och en riktig personlighet! Älskar verkligen den där katten, hon är störtskön och jag önskade av hela mitt hjärta att hon skulle ha funkat ihop med de andra honorna. Det är där det skär sig.

Känner mig dock lite dum som trodde att hon var dräktig…

Lejonhjarta
0

Du d behöver du inte göra! Ja var ute hos vår häst 2 ggr varje natt i 1.5 månaders tid. Min dotter sov hos henne i slutet och sen var hon tom! Hon kunne nästan inte röra sig i värmen så "gravid" var hon! Kan dom lura sig själva så att dom får mjölk och fixa alla andra tydliga tecken på dräktighet så kan dom lura oss. Tro mig, du behöver inte känna dig dum. Bättre lycka nästa gång!

Lejdet
0

#27 ok tack, ja för hon har verkligen visat alla tecken, inte löpt om, mått illa i början,sovit massor, ätit massor, svullna rosa spenar.. gått upp ca 1 kg

Lejonhjarta
0

Du kan tänka vad vår fjording gått upp. Flört Går fler tåg. Tyvärr inte för oss, damen e snart för gammal så någon avelskuse blev hon inte. Hoppas "mamma"-katt kommer att funka ihop med dina denna gången. Alt ett mkt bra nytt hem.

[lisme]
0

Du skal ikke føle deg dum fordi du trodde hun var drektig! For det første så kan det hende at hun har vært drektig og at fostrene er blitt tilbakedannet. For det andre så har hun jo hatt helt klare drektighetstegn, bortsett fra at du ikke har kjent noen bevegelse. Men grunnen til at du ikke har kjent noe, kunne like gjerne vært at det var f.eks bare en unge der. To av våre jenter ble skinndrektige og de hadde alle tegn på drektighet bortsett fra fosterbevegelser, men to uker før termin fikk de løpetid Gråter Så det kan skje flere, du er ikke alene men den erfaringen!

Lejdet
0

Det tråkiga i kråksången är att en kull ungar efter Morris var betalningen för min kattunge Harley som var den finaste hanen i kullen! Nu är Morris kastrerad så det går inte att göra om…

Lejonhjarta
0

Ajdå, d var surt sa räven om rönnbären. Såklart d hade varit kanon m ett gäng där…. Förargligt!

chininas
0

Du får "utnyttja" Harley till en av tjejerna istället eftersom du inte fick någon unge efter Morris. Det blir ju samma som du får efter Casper men ändå. Du vet att du får utnyttja mig hur mycket du vill, eller i alla fall katterna ;)

Lejdet
0

Ja det är ju problem eftersom Harley är släkt med mina honor.. Till Cinzano kan jag lika gärna använda Casper eller Aston och till de övriga två kan jag ju inte använda honom alls :-(

[lisme]
0

#34 Men kanskje Harley kan parres med ei jente som ikke er i slekt med jentene dine, og at du da får en kattunge etter den kombinasjonen?

Lejdet
0

#35 med nån som inte är min hona menar du eller?

[lisme]
0

#36 Ja det var akkurat det jeg mente Flört Om noen vil låne Harley da kan jo betalingen for parring være en kattunge. Og da kan Harleys eier gi den kattungen til deg og voilá - du har fått betalt for Harley Cool

Lejdet
0

#37 AHA;-) då förstår jag!