Siames hittad i Tidaholm
Fick samtal av en person i Tidaholm (Västra Götaland) som har hittad en liten siamestjej, osäker om äkta.
Vet du nåt? Pma mig.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Stackars liten, hoppas de hittar ägaren snart.
Chippad kanske ??
Ja, ska se till att katten kommer till vet på måndag. Är den äkta borde tjejen vara chippad.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Kolla både Sveraks och SKKs id-register. Hoppas den hittar tillbaka hem.
/Elisa
Sorry, jag var dåligt med uppdateringen.
Katten är en äkta siames. Såldes genom Blocket som sällskapskatt utan papper.
Kvinnan var inte glad för att få tillbaka katten ??, hennes barn hade glömt att stänga dörren. Katten var ute i 4 veckor.
Fick bara höra det genom andra…
Då kan man ju tyvärr inte säga "skönt att katten hittat hem"..
Varför skaffar folk djur om de inte vill ha dem?
/Elisa

#5 Glömt stänga dörren….skyll på ungarna knäppkärring

Fast… det är rätt så lätt hänt, idag har mina barn och deras kompisar glömt att stänga dörren minst 4 gånger. Det har hänt ett par gånger (senaste året) att jag fått fånga in en nyfiken katt utanför dörren.
Sen skulle jag ju vara väldigt glad om jag fick tillbaka en katt som hade sprungit ut, förstås.
Att katten rymmer, den risken finns ju alltid, för alla.
Alla människor tänker ju inte att dörrarna bör stängas. Detta gäller väl speciellt barn. Fast på ett sätt är det bättre de glömmer stänga dörren än drar igen den med full kraft utan att se sig om…
Men de flesta "normala" människor blir ju glada om deras försvunna katt kommer hem. Hade själv rivit upp himmel och jord för det. Gissar samma på 99,9999% som är inne på detta forum. Inte tycka det är jobbigt att katten kommer tillbaka, som denna ägare gjorde…
Det kanske inte ens var "barnen" som släppte ut den…
/Elisa
Nej, katten är inte kastrerad och jag antar att den hade blivit en problemkatt istället.
Jag vet det ju inte men jag tror nog att det var nån som köpte en okastrerad katt genom Blocket och ville själv tjäna pengar sedan med blandisar. Eller vad vet jag. Men många okastrerade katter börjar ju kissar tex i sängen istället, inget många köpare av en okastrerad katt tänker på.
Fattar inte varför hon annars inte kastrerade katten.
Tragiskt. Kan ingen försöka prata med kvinnan? Katten klarar sig utomhus vid denna årstiden, men inte till höst och vinter. Vet hon att Siamesen saknar underull? Den bör också kastreras omgående.
Har hon tröttnat på den, kanske den ska ha ett nytt hem? Grrrr! 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Varför säger ni så där???
Jag har haft Siameser och Rexkatter och de tycker om att vara ute som alla katter!
Det innebär inte att man inte älskar dem!
Snarare tycker jag det är egoistiskt att hålla djur inomhus för sin egen bekvämlighets skull. Jag blir chockerad av kommentarena!
#12 Okastrerad? Tycker det låter mer som din egen bekvämlighet.

Men va e d med alla idag. Är det konstiga valresultatet som får alla att hugga idag!?! Sluta att hugga och tagga ner! Sätt er med fötterna upp å käka lite praliner så ni blir på bättre humör. Vi har lite olika åsikter om mycket, behöver inte vara otrevliga och hugga för d!

#12 Vem håller en katt inne för sin egen bekvämlighet? Inte jag, och ingen annan innekattägare jag känner.
Däremot kräver det mer av en kattägare att ha innekatter. Man måste anpassa innemiljön så att den blir stimulerande för katterna, leka med dem, ev bygga rastgård eller näta in balkong, kanske gå koppelpromenader.
Att släppa ut en katt genom ytterdörren känns inte som särskilt jobbigt.
Hoppas inte detta ses som ett påhopp nu. Jag har själv haft utekatter för många år sedan och förlorat flera till trafiken.
Dessutom: att en katt tycker om att vara ute betyder inte att den är lämpad för det. Både siames, oriental, cornish och devon rex saknar den typ av päls som skyddar mot vårt svenska klimat.

Och katterna är så smarta att dom inte går ut om det är dåligt väder. Vem hade om man inte måste, inte ja.
Då ligger dom framför brasan eller i min vattensäng så får ja gå till stallet själv.