Siames iFokus

Siames

Etikett: omröstning
Läst 3300 ggr
Nilla
0

Kattunge till småbarnsfamilj?

Idag grubblar jag på följande frågeställningar och vill gärna höra vad ni andra har för åsikter i ämnet. Jag publicerar därför en undersökning och hoppas att ni vill spåna på och diskutera -med mig och med andra kattägare och uppfödare på forumet.

Inför försäljningen av mina två små huskattungar, har jag tampats med helt nya problemställningar. Familjen som fått sin käraste katt överkörd, söker nu ny "livskamrat". På frågan om de tänker släppa ut den nya katten, blir svaret alltid JA. Mitt svar blir alltid detsamma:

- Men ni bor ju fortfarande vid vägen, inte sant? Hur tänker ni då?

Någon affär blir det alltså inte. När det gäller försäljning av raskatt slipper man oftast denna diskussion. Det är en självklarhet att katterna hålls inne och ett krav från min sida som uppfödare och säljare. Dessutom betingar raskatten ett värde av ca en halv månadslön för en låginkomsttagare. Huskatten är så att säga -utbytbar - för ingenting alls.

Att sälja kattunge till småbarnsfamilj

Jag blir glad om ni vill diskutera det jag nämner ovan, men frågan i undersökningen gäller något annat - nämligen att sälja katt till familjer med småbarn. När de hör att lilla Sigrid har navelbrock, drar de öronen åt sig. De vill ha en katt som 3-åringen kan släpa runt på och det går ju inte om man måste vara försiktig med katten.

Här måste man verkligen försäkra sig om, att föräldrarna vet vad de ger sig in på, att de är på det klara med hur man lär det lilla barnet respektera katten och hantera den på rätt sätt. Det är inte alltid lätt med kattbebis, 3-åring och en 4-månaders bebis. Plötsligt börjar kattungen bajsa i sängen och åker ut på Blocket.

Hittade en bra länk på Hill´s om katt & barn, som man kan skriva ut till barnfamiljen… Oskyldig

http://www.hillspet.se/Cat/Adult/Behaviour-and-Lifestyle/Cats-and-children.aspx

Jag har ofta fått höra att jag är för hård i mitt sållande efter "det rätta hemmet" och att jag nog blir sittande med mina ungar. Mitt svar blir alltid detsamma: -Ja, men då blir de nog kvar!

Hur tänker du kring försäljning till småbarnsfamiljer?

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus