Vacinationn av kattungar
Vi funderar på att vac kattungarna med avdödat första gången och levande andra gången. Tänkte sätta mig och ringa runt, här i Sala har de bara levande. Jag vill inte vacinera med samma båda gångerna. Jag har läst lite gamla inlägg och vet att uppfattningarna är olika om vad som är bäst.
Men i alla fall är det någon som vill tipsa om sorter och vad som är för och nakdelar med den sorten, det känns som en djungel, när man skall välja.
Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss www.broddans.se Glad
Tror nog du ska välja antingen avdödat båda vaccinationerna eller levade båda. Tror inte man ska blanda…
/Elisa
Jeg ville også vaksinert med samme vaksine begge gangene. Så kan du heller se om du vil bytte til noe annet 1 år senere. Det er sterke saker man putter i en liten kattungekropp,og jeg tror det er best for katten om man holder seg til samme "giften".
Jeg fikk en skamsyk kattunge en gang jeg skulle vaksinere 2.gangen. Hun kom fra oppdretter med 1 vaksine,og min dyrlege hadde ikke inne den vaksinen hun hadde hatt først. Tok flere måneder å få henne frisk igjen.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Jag tycker också ni ska använda samma vaccin båda gångerna. Jag vaccinerar alltid med avdödat, Fevaxyn Pentofel.

Tack för svaren.
Andledningen till att vi funderar på olika vaccin är att om det är fel på en sändning "batch" så blir kattungarna ovaccinerade. om man inte letar reda på två av samma sort men ur olika sändning. Jag känner mig livrädd för att det ska bli fel. men det kanske är bäst att köra avdödat.
Jag har ju två utekatter, de andra får vara ute i uteburen eller i koppel, samt att vi umgås flitigt både med katter och människor mellan hushållen. Vet att det gick kattpest här runt Sala förra vintern, men det vandrar väl kanske alltid runt.
Om jag har fattat rätt så skyddar väl olika vacin mot olika stammar av kattpest, vissa är bredspektriga och vissa har de vanligaste sorterna, så hur ska man välja. och hur vet man vad som är vad, när jag pratade med vet sa hon att de inte heller vet, de går på vad vaccinförsäljarna säger, och alla säger att deras är bäst.
Men det är kanske bara att ta ett och hopps på det bästa.man kan ju inte SIA om vilken sort kattpest som kommer, om jag fattat rätt är det som alla olika influensor, som kommer och går.

Jag har vaccinerat alla mina 7 kullar med levande och det har aldrig varit några problem
Har inte haft några reaktioner på levande vaccin på mina katter. Vet inte så mycket om kattpesten, men än att det räcker att vaccinera varannat år (efter de tre första sprutorna).
Själv tjatar jag mer huvudet av alla att de måste vaccinera mot kattsnuva en ggn om året eller helst var 10:e månad. Speciellt om katten ställs ut ofta.
Det är sällan katter bli så dödligt sjuka som Smilla och Saga blev, men kostsamt och något katterna måste leva med hela livet…
/Elisa
Jag använder alltid avdödat vaccin på kattungar, båda gångerna - efter att ha fått kraftiga biverkningar ett par gånger då kattungarna fått levande vaccin. Jag bodde fram till 2008 i Sala, och vaccinerade alltid mina kattungar hos veterinären Fredrik Ehn, Distriksveterinärena. Han beställde hem avdödat vaccin om jag sa till i förväg.
Jag brukar oxå använda avdödat. Men nu fick de en felleverans och fick inget avdödat så B-kullen är vaccinerade med levande. Ingen reaktion på varken första eller andra sprutan.

Har nu ringt runt lite
Strömsholm Fel-o-vax avdödat- kattpest/kattsnuva
Ulltuna bara Nobivac tri cap novum levande- kattpest /kattsnuva/herpes
Sala smådjurs praktik levande - Novbivac tri cap novum kattpest/kattsnuva/herpes
Har någon gett halv dos första gången av er (Svenska uppfödare) strömsholm lät skeptisk till det, jag tycker det låter vettigt speciellt om man ger levande.
Är det alltid tre sprutor
#7 Tack för tipset med Sala veterinären
Tredje sprutan jag tänker på är med levande vaccin och den räknar jag att katten ska ha vid 1 års ålder.
De som tar tre sprutor med avdödat tror jag börjar vaccinera vid 5 veckor.
/Elisa
Jag måste höra med er: när vaccinerar ni bäbisarna första gången?? Ska ha min första kull nu och om någon skulle vilja berätta hur ni lägger upp det hela med vaccinationer, registreringar mm
Har du høy smitterisk så kan man vaksinere med avdød ned i 6 ukers alder her i Norge.
Ellers pleier jeg å vaksinere mine tidligst 10 uker og siden 4 uker senere, før levering. Man "må ikke" la dem flytte 12 uker gamle 
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
ok då vet jag